همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه گفت: در صورتی که واشنگتن گام‌های عملی در قبال ایران اتخاذ کند و نشان دهد که سیاست‌های دولت آمریکا درقبال ایران تغییر کرده است ما نیز به نوبه خود گام‌های جدیدی را درقبال دولت آمریکا برخواهیم داشت.

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه؛ منوچهر متکی در گفت و گو با روزنامه البلاد بحرین با تایید این مطلب که در ادبیات سیاسی آمریکا تغییر ایجاد شده است، افزود: بدون تردید در ادبیات سیاسی تغییری حاصل شده است؛ همچنانکه آقای محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی آقای باراک اوباما رئیس جمهوری جدید آمریکا، پیام تبریکی برای ملت این کشور ارسال کرد.

وی تصریح کرد: در واقع، از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران درسال 1979 این اولین باری است که چنین پیامی از طرف ایران به آمریکا ارسال می‌شود.

وزیر امور خارجه افزود: ما نیز ادبیات خود را در قبال اوباما رئیس جمهوری آمریکا در مقایسه با جرج بوش رئیس جمهوری سابق این کشور؛ تغییر داده‌ایم.

متکی در پاسخ به این سوال که آیا شما اشاره‌های اخیر آمریکا مبنی بر ابراز تمایل برای گفت وگو با ایران را مناسب می‌دانید، تصریح کرد: مشکلات با حرف حل نمی‌شود و برای گفتگوی بین تهران و واشنگتن باید گام‌های جدی برداشت.

متکی افزود: درست است که آقای باراک اوباما در قبال ایران ادبیات جدیدی را بکار گرفته است ‌ولی این نباید تنها در کلام باشد زیرا همانگونه که گفتم مشکلات را با کلام؛ نمی‌توان حل کرد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوءال دیگر خبرنگار روزنامه البلاد که نظر شما در خصوص توجه و اهتمام ترکیه به امنیت خلیج فارس چیست و آیا نزدیکی ترکیه با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در خدمت به ثبات منطقه خواهد بود؛ گفت: ترکیه یک کشور مسلمان و یکی از کشورهای منطقه است. ایران طی سال‌های اخیر گام‌هایی را جهت نزدیکی به ترکیه برداشته است و در مقابل نگرش‌هائی از سوی سایر کشورهای منطقه برای نزدیک شدن به ترکیه وجود دارد‘ برخی کشورها عملا از روابط خوبی با ترکیه برخوردارند، و قطعا چنین موضوعی مورد استقبال شدید ما قرار خواهد داشت .

 متکی در ادامه این سوال خبرنگار البلاد که نزدیکی ترکیه و سوریه را چگونه می بینید؛ گفت: همانگونه که متذکر شدم نزدیکی ترکیه با کشورهای منطقه هرگز ما را نگران نمی‌کند ما نیز به نوبه خود از نزدیکی ترکیه با کشورهای منطقه چه به صورت دوجانبه و یا روابط ترکیه با مجموعه‌ای از کشورها مثل مجموعه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس؛ استقبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با رد این گفته خبرنگار البلاد که اخیرا شاهد نوعی تشنج در روابط بین ایران با کشورهای معروف به کشورهای میانه رو عرب هستیم؛ گفت: گمان نمی‌کنم آنچه که اخیرا مشاهده می‌شود، ‌حالت تشنج باشد. ما با کشورهای خلیج فارس و با کشورهای اسلامی به طور عموم از روابط خوبی برخوردار هستیم و همیشه در جهت توسعه این روابط تلاش می‌کنیم.

وی افزود: نوعی اختلاف در روابط بین کشورها بر اثر اتخاذ مواضع مشخص مساله‌ای عادی است؛ چنانچه کمی به عقب برگردیم ملاحظه می‌کنیم وقتی رژیم صهیونیستی دست به عملیات نظامی زد در دیدگاه‌های کشورها اختلاف ایجاد شد. در جنگ رژیم صهیونیستی  علیه لبنان درسال 2006 برخی از کشورهای عربی در هفته‌های اول تجاوز اسرائیل به لبنان علیه ما موضع گیری کردند. شاید چنین مواضعی بی معنی بنظر برسد در حقیقت مواضعی که در قبال ما اتخاذ شد؛ شفاف نبود ولی پس از اینکه مسایل بهتر مشخص شد؛ این کشورها در قبال ما مواضع خوبی گرفتند و همین مساله در زمان تجاوزات اسرائیل به نوار غزه تکرار شد.

متکی افزود: ملاحظه می‌کنیم در قبال تجاوزارت این رژیم به نوار غزه مواضع ضد و نقیضی بطور آشکار اتخاذ گردید و برخی بطور عملی در جهت تضعیف مواضع کشورها گام برداشتند به نظر ما چنین مساله‌ای در جهت خدمت به منافع کشورهای عربی و اسلامی نیست.
وی گفت: ما در این منطقه از توانمندی‌های بسیاری برخورداریم ولی نیازمند به وحدت، ‌انسجام و هماهنگی درمواضع بین کشورهای عربی و اسلامی هستیم .

متکی در خصوص روابط ایران و مصر نیز گفت: ما معتقدیم که مصر از جایگاه و نقش منطقه‌ای بسیار مهمی برخوردار است؛ کشوری است با تاریخ کهن و دیرینه ؛ ملت خوب و دوست داشتنی دارد. در مصر فرهیختگان بزرگی وجود دارد؛ به هر حال نمی‌توان نقش مصر را نادیده گرفت و آن را درحاشیه قرارداد زیرا مصر در مرکز حوادث و رخدادها قرار دارد. این کشور می‌تواند درباز پس گیری حقوق از دست رفته ملت فلسطین تاثیر گذار باشد.

متکی گفت: ما از این دیدگاه معتقدیم با مصر منافع مشترکی داریم و درعین حال ما درقبال آن نگران هستیم . آن چیزی که ما و مصر را نگران می‌کند وجود رژیم صهیونیستی است، رژیمی که نسبت به هیچ توافقنامه‌ای پایبند نیست و طی دهه‌های گذشته زشت ترین جنایات را از طریق اشغال،‌ ترور و یا آواره نمودن مردم مرتکب شده است.

متکی افزود: بنا براین ما تمامی راه‌هائی را که می تواند منجر به تقویت وحدت بین کشورهای عربی و اسلامی گردد مورد حمایت قرار می‌دهیم.

وزیر امور خارجه ایران افزود: مصر از حدود دو ماه بعد ریاست جنبش غیر متعهدها را برعهده خواهد گرفت واین جایگاه مهمی است که مسوءلیت بزرگی را بردوش مصر درقبال منطقه و مسایل مربوط به آن خواهد انداخت.

کد خبر 81167

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز