همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمعه شب 18بهمن طی اظهاراتی در دانشگاه علامه طباطبایی به تشریح سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران با کسی دعوا ندارد گفت: به دنبال ایجاد درگیری و مسئله سازی در دنیا نیستیم.

منوچهر متکی گفت: حرف‌های حق و منطقی داریم و و می‌خواهیم در دنیای دمکراتیک حرفمان را بزنیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به مناسب سی‌امین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی سخن می‌گفت، خاطر نشان کرد: دیپلماسی امام خمینی (ره) در گام نخست عرصه بین‌الملل اسلامی را هدف قرار داد و امروز ما در سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شاهد هستیم که آرمان‌های امام (ره) در سراسر جهان اسلام احیا شده است.

وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به وابستگی شدید کشور به ویژه به آمریکا و انگلیس در زمان رژیم پهلوی، آزادی و استقلال و حکومت اسلامی را دستاوردهای بزرگ امام و انقلاب معرفی کرد و گفت: استقلال یکی از هدیه‌های امام (ره) به ملت ایران بود و همین باور مستقل بودن خاری در چشم دشمنان ما است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در بخش دیگری از سخنانش به ابتکارات دولت نهم در عرصه دیپلماسی اشاره کرد و گفت: عوض کردن زمین بازی و انداختن توپ به زمین حریف از ویژگی‌های دیپلماسی دولت نهم بود. غربی‌ها ملاک‌هایی را برای خود تعریف کرده بودند ولی دولت نهم آن را هدف قرار داد.

وی مهمترین شاخص دیپلماسی دولت نهم در بهره‌گیری از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را به دست گرفتن چارچوب بازی و تعامل در دنیا معرفی و اضافه کرد: هر جا که این گونه مبتکرانه و مدبرانه و با منطق و استراتژی تعریف شده وارد میدان شدیم، دشمن در موضع انفعال قرار گرفت.

متکی همچنین به شعار "تغییر" باراک اوباما رئیس جمهوری جدید آمریکا اشاره کرد و تصریح نمود:‌ در حالی که غربی‌ها تلاش داشتند با شعارهایی مثل تغییر رژیم و تغییر گفتار، انقلاب اسلامی را هدف قرار دهند، امروز در شرایطی گرفتار شده‌اند که برای خودشان شعار تغییر سرداده‌اند و اذعان می‌کنند که به تغییر نیاز دارند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه 61 سال از صدور اعلامیه "بالفور" برای تاسیس رژیم صهیونیستی می‌گذرد، افزود: پس از گذشت بیش از 60 سال، اهداف بالفور عملیاتی نشده است و در طی این‌ سال‌ها صهیونیست‌ها و حامیان آنان فقط سعی کردند تصویری از این رژیم را در منطقه ایجاد کنند و این گونه وانمود کنند که رژیم صهیونیستی قدرتمند، شکست ناپذیر و توانمند است.

متکی اظهار داشت: این رژیم در جنگ شش روزه 1967 و جنگ رمضان 1973 سیل آسا حرکت می‌کرد و به محض اینکه کشورهای منطقه می‌خواستند به خود بیایند و واکنشی نشان دهند، سازمان ملل، انگلیس و دیگر حامیان صهیونیسم وارد میدان می‌شدند و قائله را ختم می کردند و داستان به یک پیروزی برای رژیم صهیونیستی ثبت می‌شد.

وی با اشاره به جنگ 33 روزه در لبنان و جنگ 22 روزه غزه گفت: در این جنگ‌ها هیمنه پوشالی این رژیم شکسته شد و این موارد نشان داد که زورمداری قادر به اداره جهان نیست.

متکی زورمداری را پایه تصمیمات فاتحان جنگ جهانی دوم دانست و گفت: فاتحان جنگ جهانی دوم تلاش کردند بگویند که "قدرت حق است" ولی انقلاب اسلامی در چالش با این شعار اعلام کرد که "حق قدرت است" و امروز این حقیقت و واقعیت به خوبی به اثبات رسیده است.

کد خبر 74799

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز