همشهری انلاین: منوچهر متکی تاکید کرد: ایران در حال نظارت بر سیاست خارجی آمریکا در کشورهایی نظیر افغانستان است تا ببیند آیا بهبود روابط با آمریکا در دولت باراک اوباما ممکن خواهد بود یا خیر

به گزارش ایسنا،، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه‌ جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با شبکه‌ تلویزیونی دولتی ژاپن (NHK) که روز شنبه 12 بهمن پخش شد از تاکید باراک اوباما، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا بر گفت‌وگو استقبال کرد اما گفت که دولت ایران پیش از بررسی روابط تهران در واشنگتن به جزییات بیش‌تری درباره نیات آمریکا نیازمند است.

وی گفت:‌ ما در حال بررسی این مساله هستیم که سیاست‌های عملی آمریکا به عنوان مثال افغانستان چگونه است. آن‌ها قصد دارند چه اقدامی‌انجام دهند؟ آیا رویکردشان رویکردی مبتنی بر نیروی نظامی‌خواهد بود؟

متکی در داووس محل برگزاری مجمع جهانی اقتصاد با این شبکه صحبت می‌کرد.

NHK بدون پخش تصویر مربوطه به نقل از متکی گزارش کرد که ایران تحت شرایط مناسب درباره برنامه‌ هسته‌‌ای خود مذاکره خواهد کرد.

این اظهارات پس از آن مطرح شده که رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید، روز پنج‌شنبه 10 بهمن گفت: اوباما استفاده از دیپلماسی را در پرداختن به مساله‌ هسته‌‌ای ایران ترجیح می‌دهد اما در عین حال تمامی‌گزینه‌ها را بر روی میز نگه می‌دارد.

وی در پاسخ به این مساله که آیا گزینه‌ نظامی‌ هنوز روی میز قرار دارد؟ گفت: رئیس‌جمهوری دیدگاهش را مبنی بر این که باید همه‌ی گزینه‌ها را حفظ کند تغییر نداده است.

اوباما دوشنبه گذشته در گفت‌وگو با العربیه اظهار داشت:‌ بسیار مهم است اطمینان یابم که از همه‌ ابزارهای قدرت آمریکا از جمله دیپلماسی در روابط با ایران استفاده می‌کنیم.

اوباما گفت:‌ همان طور که در سخنرانی تحلیف گفتم اگر کشورهایی نظیر ایران قصد داشته باشند مشت‌شان را باز کنند،‌ دست کشیده‌ ما را به سمت خودشان خواهند دید.

دیپلمات‌های عالی رتبه‌ پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان در تلاش هستند تا تهران را به محدود کردن برنامه‌ هسته‌‌ای خود متقاعد کنند. بنا به گفته‌ یک مقام آلمانی دیپلمات‌های عالی رتبه‌ شش کشور روز چهارشنبه 16 بهمن اولین نشست خود را پس از روی کارآمدن دولت اوباما برگزار خواهند کرد.

کد خبر 74401

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز