چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه ایران در آستانه ورود باراک اوباما به کاخ سفید به وی توصیه کرد که خاورمیانه جدید ‌در حال تولد را بشناسد.

به گزارش ایرنا،‌ منوچهر متکی که سه شنبه شب اول بهمن پس از دریافت پیام عبدالله واد رئیس دوره‌ای سازمان کنفرانس اسلامی به دکتر محمود احمدی نژاد، در فرودگاه مهرآباد با خبرنگاران سخن می‌گفت،‌ تصریح کرد:‌ دولت آمریکا نیازمند خاورمیانه‌شناسان جدید است.

متکی خاطرنشان کرد که نگاه سنتی به خاورمیانه مسلما راه به جایی نخواهد برد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین به باراک اوباما توصیه کرد که به طور جدی و نه نمایشی به این باور برسد که سیاست‌های دولت‌های پیشین آمریکا به ویژه در هشت سال گذشته،‌ در مناطق مختلف جهان به خصوص در خاورمیانه، علت اصلی ایجاد نگاه جدید نسبت به آمریکا است.

متکی یادآور شد که این نگاه مملو از انتقاد و عدم پذیرش سیاست‌های دولتمردان آمریکاست.

وزیر خارجه با اشاره به اعتراف صادقانه اوباما نسبت به سیاست‌های گذشته آمریکا خاطرنشان کرد که این امر به تدوین سیاست‌های منطقی کمک می‌کند، سیاستی که منافع مردم آمریکا را در بر داشته باشد و مزاحمتی برای دیگر کشورها ایجاد نکند.

متکی در پاسخ به سوالی درمورد برخورد ایران با دولت جدید آمریکا گفت: کماکان ترجیح می‌دهیم ببینیم سیاست‌های عملی دولت آمریکا چه خواهد بود.

وزیر خارجه همچنین به دیدارش با عبدالله واد رییس سازمان کنفرانس اسلامی در فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و یاد آور ‌شد که این ملاقات برای پیگیری محورهای مذاکرات رئیس جمهوری اسلامی ایران با عبدالله واد پیرامون مسایل غزه بوده است.

وی با اشاره به حضور دکتر احمدی نژاد و عبدالله واد در اجلاس دوحه گفت که رئیس سازمان کنفرانس اسلامی پس از آن، در اجلاس کویت شرکت کرد و در این ملاقات گزارشی از آن ‌اجلاس ارایه کرد.

متکی خاطرنشان کرد که برداشت‌های عبدالله واد در خصوص اجلاس کویت را به رئیس جمهوری منتقل خواهد کرد.

وزیر خارجه چگونگی کمک عملی کشورهای اسلامی به مردم غزه را از دیگر محورهای مذاکرات خود با عبدالله واد عنوان کرد.

کد خبر 73548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز