همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران حتی از یک وجب خاک خود جانانه دفاع می‌کند، تصریح کرد:

حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر جزیره ابوموسی، امری روشن و مسجل است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت امورخارجه، منوچهر متکی سه شنبه هشتم بهمن برای پاسخگویی به سوال نماینده مردم ایلام با این موضوع که دلایل سکوت غیرقابل توجیه وزارت امور خارجه در خصوص توسعه طلبی ارضی امارات و مداخله این کشور در مسایل داخلی ایران چیست؟در صحن علنی مجلس حاضر شد.

متکی گفت: مالکیت و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر منطقه ایرانی خلیج فارس و جزایر آن از جمله جزیره ابوموسی امری روشن و مسجل است.

وی افزود: این موضوع در توافقات طرفین در سال 1971بر اساس بیانیه منتشره و نامه های متبادله بعدی کاملا مشخص است.

در آن زمان تعدادی از اتباع شارجه ای در جزیره ابوموسی ساکن بودند که کشور ایران در همان سال 1971 رسیدگی به امور معیشتی آنها و حضور آنها را در این جزیره ایرانی به رسمیت شناخت.به این ترتیب موضوع کاملا روشن است.

وی با بیان اینکه ملت عزیز و بزرگ کشورمان نشان داده است که از وجب به وجب میهن خود دفاع خواهد کرد به سال های دفاع مقدس و تجاوز رژیم سلطه طلب بعثی به خاک ایران اشاره کرد و ادامه داد: ملت ایران در آن مقطع نیز پاسخ روشن و قوی به متجاوزان داد و ثابت کرد با خون خود، این سرزمین را حفظ می کند.

وی خاطر نشان کرد: حاکمیت ملت ایران بر وجب به وجب آب و خاک میهن اسلامی بر اساس اراده ملت و حافظان از مرزهای ایران و نظام جمهوری اسلامی تداوم پیدا می کند.

وزیر امور خارجه درباره ادعاها و تبلیغات کشور امارات که بر مبنای اسناد جعلی مطرح می شود، این گونه گفت: ادعاهای امارات نه مبنای قانونی دارد و نه بر اساس مستندات تاریخی است.

در عین حال، ایران نیز متناسب با بستر طبیعی و زمینه وجود اسناد و مستندات لازم را در اختیار دارد.

وی گفت: موقعیت ایران با کشوری که ادعای واهی مطرح می کند، تفاوت دارد و به همین دلیل هم رفتارهای متفاوتی را می طلبد.

آقای متکی تصریح کرد: در زمانی که معاون بین الملل وزارت خارجه بودم، به طور خاص مدارکی درباره حاکمیت ایران بر جزایره ابوموسی جمع آوری شده است که به دلیل نبود ضرورت به ارائه آنها نیازی نمی بینم.

وی توضیح داد: در گفت وگوهای دیپلماسی هر وقت که در قالب اظهارات مقامات امارات موضوعی در این باره مطرح شده است یا احیانا برخی حرکت ها و نطق ها در مجامع بین المللی یا منطقه ای مطرح شده است، جمهوری اسلامی ایران نیز پاسخ های متناسب، روشن، منطقی و مستدل ارائه کرده است.

متکی افزود: بدیهی است که ما هرگز برای حقوق حقه خودمان که بر منافع و مصالح کشورمان مبتنی است، وارد هیچ گفت وگویی نشده ایم.

از نظر ما فقط بحث میهمانان شارجه ای حاضر در جزیره ابوموسی مطرح است که همواره برای کمک به این بخش کوچک از ساکنان جزیره ابوموسی آمادگی خود را اعلام کرده ایم.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران اظهار داشت: این دستگاه مبنی بر اراده ملت ایران است و برای حفظ مرز و بوم کشورمان، همواره سرافرازانه از حقوق ملت ایران و مرزهایمان دفاع کردیم.

وی متذکر شد: تداوم این شیوه به نفع و مصلحت امارات نیست و ما نیز مقامات امارات را متوجه این موضوع کرده ایم و آنها را از حرکت های غیردوستانه، غیرقانونی و غیرمستند در این زمینه برحذر داشته ایم.

متکی یادآور شد: در سه سال و نیم گذشته که مقامات اماراتی و ایرانی در سطح رییس جمهوری، نخست وزیر امارات یا وزرای خارچه دیدارهایی داشته اند هرگز به وسیله مقامات اماراتی، بحثی درباره موضوع جزیره ابوموسی مطرح نشده است.

وی با تاکید بر این نکته که منش و واکنش جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشورهای منطقه مبتنی بر صمیمیت و دوستی است، با صراحت اعلام کرد: ما در هر کجا که لازم باشد، پاسخ های روشن، قاطع و صریح خود را بیان می کنیم، چنانچه تا کنون نیز چه در دستگاه دیپلماسی کشور و چه در شورای عالی امنیت ملی برای دفاع از حقوق کشورمان لحظه ای درنگ و تردید نداشته ایم.

متکی گفت: علاوه بر این، ما با کشورهای دیگری که ممکن است تحت تاثیر تحرکات امارات باشند، گفت وگوهایی دوجانبه داشته ایم که علنی کردن آنها را خیلی به صلاح نمی دانیم.

کد خبر 74054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز