همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر صدا و سیما بتواند برنامه‌ای همچون 90 ورزشی در حوزه سیاست تولید کند بسیار خوب است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسن قشقاوی بعدازظهر دوشنبه پنج اسفند به جمع دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس آمد و به پرسش‌های گوناگون آنها در حوزه سیاست خارجی پاسخ گفت.

دانشجویی پرسید: آیا عملکرد سیاست خارجی در روابط بین‌الملل موفق بوده و اگر این طور بوده است بازرسی‌هایی که از مسافران ایرانی در برخی کشورها مانند امارات می‌شود چیست؟

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گاهی اوقات (در زمان انتخابات بیشتر) مطرح می‌شود که دستگاه دیپلماسی کشور ضعیف است؛ این موارد برای کسانی که اطلاع کمی درباره دیپلماسی دارند خوب است اما برای فرهیختگان و دانشگاهیان و آگاهان سیاسی غیرقابل قبول است.

قشقاوی با پیشنهاد به صدا و سیما برای تولید برنامه 90 سیاسی افزود: تولید این گونه برنامه‌ها می‌تواند تجزیه و تحلیل جزئی، دقیق، آزادانه، از سیاست خارجی کشور برای جامعه به وجود آورد.

وی دیپلماسی را اعمال قدرت نرم بیان کرد و گفت: اینکه هر شب رادیوهای بیگانه وابسته به استکبار جهانی دست به مبالغه درباره ایران در اقصی نقاط جهان می‌زنند در اصل نشان دهنده نگرانی آنها از افزایش ظرفیت‌ها و نفوذ ایران است که نمی‌توانند با صراحت بیان کنند.

قشقاوی افزود: اگر سیاست خارجی ضعیف بود که این همه داد و بیداد ندارد، دعوت به مشارکت در نشست‌های گوناگون و رایزنی با ایران ندارد بنابراین ارزیابی صحیح و منصفانه آن است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران موفق بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ممکن است حوادث خردی چون بازرسی یک ایرانی در میان چندین هزار مسافر در یکی از کشورها نیز اتفاق بیفتد گفت: ما در هفته حدود 30 پرواز به امارات داریم و حدود 4 هزار مسافر به عراق یا تعداد زیادی به حج عمره می‌روند، امکان دارد به صورت موردی اتفاق بیفتد که از کسی بازرسی بدنی کنند هر چند در بسیاری از موارد بازرسی امری متداول در همه فرودگاه‌های جهان پس از حوادث سپتامبر 2001 است.

دانشجویی پرسید پیش بینی شما از رفتار آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران چیست؟، چرا از نامه‌های متعدد رئیس جمهور به آمریکا نتیجه نگرفتیم؟

قشقاوی در پاسخ گفت: مهم در دیپلماسی نگاه واقع بینانه است؛ در حال حاضر        واقعیت‌های جهانی در حال تغییرند و البته این ربطی به آمریکا ندارد.

وی گفت: آمریکایی‌ها معتقدند اگر در کشورهای خاورمیانه انتخابات آزاد صورت گیرد سکولارها پیروز می‌شوند درحالی که واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد.

قشقاوی با اشاره به شعار تغییر رئیس جمهور آمریکا افزود: تغییری که الان مطرح می‌شود در اصل ناگزیری از روندهای واقعی بر سیاست خارجی آنهاست. به بیان دیگر واقعیت ها بوده است که این شعار را برای آقای اوباما دیکته کرده است.

وی درخصوص رفتار ایران در مقابل شعار تغییر ر‌ئیس جمهور آمریکا گفت: موضع رسمی ما طوری بوده که آنها می‌گویند ما اهل منطق بوده و اهل ماجراجویی و ستیزه جویی نبوده و می‌خواهیم فرصت واقعی را فراهم سازیم.

قشقاوی با بیان اینکه نامه‌های آقای احمدی نژاد به سران کشورهای غربی نیز در همین راستا بوده است تصریح کرد: باید منتظر باشیم و ببینیم در عمل چه اتفاقی می‌افتد، بعد بررسی و موضعمان را اعلام کنیم و این روش و موضع کاملا درست است.

قشقاوی در ادامه در پاسخ به اینکه سیاست خارجی توسط وزارت امورخارجه اتخاذ        می‌شود یا شورای عالی امنیت ملی افزود: قانون اساسی ساختارهای قدرت را تعیین کرده است و در این قانون جایگاه شورای عالی امنیت ملی کاملا روشن است.

وی با بیان اینکه مجری سیاست خارجی در کشور وزارت امورخارجه است گفت: البته این وزارتخانه می‌تواند در همه رده‌های کشور نظرها و دیدگاه‌های خود را ارائه کند.

قشقاوی افزود: به عنوان مثال در جریان مسایل غزه وزارت امورخارجه محور پیگیری بود بنابراین هیچ تضادی در کار دستگاه‌های کشور وجود ندارد.

وی در عین حال تقسیم کار دیپلماسی را میان دستگاه‌های کشور امری متداول دانست که در دیگر کشورها نیز اتفاق می‌افتد.

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره اتفاقاتی که اخیرا در منطقه پاراچنار پاکستان رخ داده و به کشته شدن تعدادی از شیعیان منجر شده است، گفت: در این منطقه دعوای بسیار سختی از شش ماه قبل صورت گرفته بود که ماهیت آن پیش از آنکه مذهبی باشد قبیله‌ای بوده است.

قشقاوی افزود: چهار ماه قبل بین قبایل این منطقه توافقی صورت گرفت و پیرو آن جاده 140 کیلومتری میان این قبایل باز شد.

وی با بیان اینکه برخی‌ها این موضوع را به صورت مبالغه آمیزی مطرح کردند و دم از درگیری و خونریزی زدند، گفت: ما به تمام جهان اسلام چه شیعه و چه سنی حساس هستیم.

قشقاوی افزود: در چهارماه اخیر چنین درگیری‌هایی در این منطقه مشاهده نشده است به همین خاطر دلیلی نداشته است که موضع گیری تند و غیرواقعی داشته باشیم.

وی گفت: متاسفانه بعضی تعبیرها و تشاب‌هاتی که درباره این منطقه با موضوع فلسطین و غزه می‌شود غیرواقعی است؛ منطقه پاراچنار ریشه هفتادساله دارد و اگر بخواهیم آن را غزه دوم بنامیم انحراف از واقعیت است.

قشقاوی افزود: امروز جهان اسلام در موضوع غزه و فلسطین مقابل دشمن اصلی خود یعنی صهیونیسم قرار گرفته است، بنابراین نباید با تشابه موضوعاتی چون پاراچنار پاکستان و غزه در افکار عمومی جهان اسلام انحراف ایجاد کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که دستگاه دیپلماسی اظهارات آقای ناطق نوری درخصوص بحرین را چگونه ارزیابی می کند گفت: مکان، زمان و موضوع سخنرانی، بیان واقعیت هر سخنرانی است.

قشقاوی افزود: مکان سخنرانی آقای ناطق نوری در مشهد، زمان این سخنرانی در راهپیمایی 22 بهمن و موضوع این سخنرانی استقلال جمهوری اسلامی ایران و اشاره مقایسه‌ای وی به وقایع گذشته بوده است.

وی گفت: ماهیت سخنرانی آقای ناطق نوری ماهیتی تاریخی و مشرف به حوادث تاریخی بوده و ادعای ارضی نشده است.

قشقاوی با بیان اینکه برخی رسانه های خارجی و مقامات سیاسی کشورها در این باره جنجال آفرینی کردند افزود: جمهوری اسلامی ایران براساس حسن همجواری و منافع منطقه و جهان اسلام تعامل خوبی با بحرین دارد.

وی با بیان اینکه بازگشایی پرونده‌های ارضی به نفع منطقه نیست گفت: در حال حاضر با وجود رژیم صهیونیستی، جهان اسلام به وحدت و همگرایی بیشتری نیاز دارد هر چند برخی رسانه های منطقه ای می خواهند ایران هراسی را مطرح کنند.

دانشجویی از قشقاوی پرسید اتخاذ مواضع‌خاص در سخنرانی‌ها چقدر در تحریم‌های ایران نقش داشته است؟ و آیا رابطه ما با جهان سوم به معنای منزوی شدن ما نیست؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: درباره سخنرانی‌های مسئولان کشور، اظهارات غیرواقع بینانه و مبالغه آمیزی صورت گرفته است در حالی که باید گفت: همه سیاست خارجی همین اظهارات نیست.

قشقاوی با بیان اینکه واقعیت سیاست خارجی روی زمین است افزود: اگر دست از اصولمان مثلاً در موضوع حقوق هسته‌ای برداریم اگر هزار بار ناسزا نیز به کشورهای زورگو بگوییم آنها با ما کاری نخواهند داشت.

وی به اهداف غرب از وجود و حضور رژیم صهیونیستی در منطقه اشاره کرد و گفت: اگر فعالیت ما در راستای کمرنگ کردن حضور این رژیم باشد کشورهای غربی شروع به خرده گیری بیجا می‌کنند؛ آنها می‌خواهند این رژیم آقای مسلمانان و اعراب باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه حق برخورداری از علم و دانش و توسعه را از شاخه‌های حقوق بشر عنوان کرد و افزود: کسانی که دم از حقوق بشر می‌زنند اما با حق هسته‌ای ایران مخالفند در اصل با اصول بنیادین حقوق بشر مخالفند.

قشقاوی گفت: دیپلماسی فتح قله‌های علم و پیشرفت فراز و فرودهای مختلف می‌طلبد و این دیپلماسی یک دیپلماسی پویا ، هدفمند و با آثار بلندمدت است که با دیپلماسی کلاسیک متاثر از قدرت سلطه گر فرق می‌کند؛ دیپلماسی فعال

لایه‌های متنوع از کامیابی‌ها و ناکامی‌های ظاهری ولی در نهایت ثمربخش و سازنده دربردارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه مصادیق دولت نهم در موفقیت دستگاه دیپلماسی چیست؟ تصریح کرد: در مسائل سیاسی یک رویکرد وجود دارد و یک عملکرد؛ در عملکردها بعضا نیاز به نوعی مانور وجود دارد اما در رویکردها و جهت گیریها حرکت در مسیر اصول انقلاب اسلامی بوده و این مهم به تایید رهبری نظام نیز رسیده است.

قشقاوی با بیان اینکه در حال حاضر دنیا ایران را به عنوان یک ابرقدرت منطقه‌ای به حساب می آورد گفت: در خصوص همکاری با برخی کشورهایی که به عنوان جهان سوم محسوب می شوند سیاست ما این است که در حوزه ای که صدور خدمات فنی و مهندسی میتواند جواب دهد باید فعال شد.

وی افزود: سرمایه گذاری ما در سیاست خارجی اقدام مثبتی است که ارتباط مستقیمی در رفع بیکاری و کسب سرمایه برای صاحبان صنایع در داخل کشور دارد و این مهم را نباید به عنوان هدر دادن پول در بیرون از کشور به حساب آورد نمونه این را در کشوری مثل چین   می‌توان مشاهده کرد.

قشقاوی با بیان اینکه منطقه خاورمیانه و فلسطین به خاطر اهمیتی که دارد حتی در اولویت 60 سال اخیر کشورهای غربی بوده است گفت: حتی من معتقدم موضوع خاورمیانه اولویت نخست رژیم گذشته در ایران البته در جهت حمایت از غرب بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خود با دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در خصوص اقدامات ایران درباره سهم حاکمیتی ما در دریای خزر گفت: در طول تاریخ به خاطر بی عرضگی پادشاهان به ویژه آخرین پادشاه در بسیاری از موارد میزان حاکمیت‌ما بر دریای خزر بدون توجه به منافع ملی و به خاطر اعمال زور از ناحیه شوروی، ضعیف و ناقص بوده است.

قشقاوی سهم یک پنجمی از دریای خزر را حق مسلم جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: در حال حاضر مشغول مذاکره دوستانه و توام با تفاهم با کشورهای حوزه دریای خزر هستیم.

وی با اشاره به اظهارات دروغ رسانه‌های خارجی درباره کوتاهی ایران از سهم خود در دریای خزر گفت: حفظ تمامیت ارضی برای ما بسیار مهم است و هر کس که در این راه مدعی باشد می‌تواند برای دریافت و مشاهده مستندات به وزارت امور خارجه مراجعه کند.

قشقاوی با درخواست از دانشجویان برای عمیق شدن در حوزه‌های سیاسی افزود: حوزه دانشگاه حوزه ورود به دانش و فراگیری جدید است دانشجویان باید تمام تلاش خود را بر کسب داده های جدید متمرکز کنند.

در ادامه یکی دیگر از دانشجویان پرسید وضع سیاست خارجه در دولت نهم و دولت هشتم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ و چرا در حالی که مقام معظم رهبری مذاکره با آمریکا را در شرایط کنونی به نفع کشور نمی دانند، رئیس جمهور در سخنرانی مراسم 22 بهمن از آمادگی برای مذاکره دم می زند؟

قشقاوی گفت: معتقدیم سیاست راهبردی کلان ما در چارچوب رهنودهای مقام معظم رهبری ترسیم می شود زیرا از ابتدای انقلاب در راس مسائل کلان راهبردی ناظر بیداری چون حضرت امام خمینی (ره) و بینش ژرف و اصولی مقام معظم رهبری وجود داشته است.

وی در خصوص رویکردهای سیاست خارجی در دولت نهم افزود: ایستادگی یک رئیس جمهور و دفاع از کیان ملی و منافع جهان اسلام در دولت نهم کاملاً واضح و روشن است و البته مقام معظم رهبری بارها از این مواضع دولت نهم حمایت کرده‌اند.

قشقاوی درباره سوال دوم این دانشجو با بیان اینکه در حوزه سیاست خارجی با طیف وسیعی از افکار عمومی مواجهیم گفت: ما همواره به دیپلماسی عمومی در کنار دیپلماسی رسمی توجه داریم؛ همیشه باید موضع گیری‌ها به گونه ای باشد که فردی در آن سوی جهان هم وقتی حرف ما را می شنود بگوید این حرف و موضع گیری کاملاً درست و منطقی است.

دانشجوی دیگری در خصوص اخراج منافقین از عراق و نیز محور مذاکرات سفیر آمریکا با سفیر ما در افغانستان پرسید که سخنگوی وزارت امور خارجه در جواب گفت: هیچ مذاکره‌ای میان سفیر ما در افغانستان با سفیر آمریکا انجام نشده است.

وی افزود: مشاور امنیت ملی دولت عراق با حضور خود در پایگاه اشرف به منافقین برای ترک این پایگاه رسماً اعلام کرده است.

قشقاوی موضوع منافقین را برای غربی‌ها ادامه بحث چماق و هویج در برابر ایران عنوان کرد و گفت: میزان اطلاعات نهادهای امنیتی کشورهای غربی از جنایات منافقین اگر بیشتر از نهادهای اطلاعاتی ما نباشد، کمتر نیست؛ آنها می‌خواهند از منافقین به عنوان ابزار بهره برداری کنند که این امر برای آنها نتایج معکوسی خواهد داشت.

وی افزود: اینکه آنها (غربی‌ها) می‌گویند در بررسی هایی که انجام داده‌ایم به این نتیجه رسیده ایم که منافقین تروریست نیستند، شوخی و جوک است.

قشقاوی ابراز امیدواری کرد دولت عراق در موضوع اخراج منافقین همان گونه که گفته است صادقانه اجرا کند.

کد خبر 75926

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز