گروه سیاسی: پس از آنکه رئیس‌جمهوری فرانسه در مراسم شصتمین سالگرد تهیه اعلامیه جهانی حقوق‌بشر در پاریس، باز هم سخنانی ضدایرانی را بر زبان راند، سفیر این کشور در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.

مهدی صفری، معاون اروپای وزارت امور خارجه خطاب به برنارد پولتی، مراتب اعتراض شدید ایران نسبت به اظهارات نیکولا سارکوزی که بدون رعایت نزاکت و شئون دیپلماتیک بیان شده است را اعلام کرد.

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، صفری نسبت به تبعات تکرار اظهارات نسنجیده مسئولان فرانسوی در آینده روابط 2 کشور هشدار داد و تأکید کرد: تندروی‌های ناشیانه فرانسه بر روابط 2 کشور اثرات نامطلوب خواهد گذاشت.

سفیر فرانسه هم در این جلسه اعلام کرد که مراتب اعتراض و ناخرسندی ایران را در اسرع وقت به اطلاع مقامات کشورش خواهد رساند.

البته آسوشیتدپرس به نقل از وزارت امور خارجه فرانسه گزارش داد که سفیر فرانسه در جریان این احضار مدعی شده است که اظهارات رئیس‌جمهوری ایران در مورد محو اسرائیل، غیرقابل‌قبول است.

رئیس‌جمهوری فرانسه دوشنبه گذشته در سخنان خود که با موضوع حقوق‌بشر در کاخ الیزه انجام شد، در حمایت از رژیم‌صهیونیستی همانند گذشته اظهاراتی بی‌ادبانه را علیه محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری بر زبان آورده بود.

واکنش متکی

این در حالی است که چهارشنبه گذشته برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه در تماسی تلفنی با همتای ایرانی‌اش از وی دعوت کرد برای شرکت در اجلاسی با موضوع افغانستان راهی پاریس شود، اما یک روز پس از این تماس تلفنی، منوچهر متکی در واکنش به ادعاهای سارکوزی تأکید کرد: بهتر است فرانسه سیاست‌های غلط خود را تصحیح کند.

به گزارش ایرنا، وی که پنجشنبه‌شب در جمع دانشجویان ایرانی مقیم بلاروس سخن می‌گفت، با بیان اینکه مواضع ایران و فرانسه در برخی موارد از جمله مسئله رژیم‌صهیونیستی با هم تفاوت دارد، افزود: وجهه فرانسه به‌دلیل دنباله‌روی از سیاست‌های واشنگتن لطمه جدی خورده است.

همچنین به گزارش ایسنا، متکی خاطرنشان کرد: همانطور که 4 ماه پیش در اجلاس همسایگان افغانستان شرکت کردم، ممکن است در اجلاس آتی هم با توجه به نقش منطقه‌ای ایران شرکت کنم.

ادعای صهیونیست‌ها برای شکایت

خبر دیگر اینکه، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت مدعی شد مقام‌های این رژیم عصر پنجشنبه شکایت‌نامه‌ای را علیه اسفندیار رحیم‌‌مشایی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل ارسال کرده‌اند.

به ادعای این روزنامه، رحیم مشایی در سخنانی در مکه مکرمه خواستار نابودی رژیم‌صهیونیستی شده و تأکید کرده که نابودی این رژیم باید به یک هدف بین‌المللی تبدیل شود، چراکه زیان‌های آن متوجه تمام بشریت است.

کد خبر 70593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز