بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در حالی به فرانسه سفر کرده است که نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهوری این کشور در تلاش برای احیای مذاکرات صلح میان سوریه و رژیم صهیونیستی است.

سفر اسد به پاریس تنها 2 روز پس از دیدار سارکوزی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. سارکوزی همزمان با مذاکرات دوطرف در گفت‌وگو با روزنامه الوطن چاپ سوریه گفت: فرانسه روابط مناسبی با سوریه و اسرائیل دارد و می‌تواند با همکاری اتحادیه اروپا و با هماهنگی ترکیه در ازسرگیری روند مذاکرات نقش مثمرثمری داشته باشد و در جهت دستیابی به صلح میان سوریه و اسرائیل ایفای نقش کند.

شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی پیش از این طی سفر خود به برزیل خواستار مذاکرات مستقیم و بدون پیش‌شرط با سوریه شده بود. همچنین گفته می‌شود که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در ملاقات با رئیس‌جمهوری فرانسه تمایل به ازسرگیری مذاکرات با سوریه را اعلام کرده است.

بسیاری اعتقاد دارند که بخش مهمی از گفت‌وگو‌های روسای جمهوری فرانسه و سوریه به موضوع صلح خاورمیانه اختصاص دارد. این در حالی است که شبکه العربیه گزارش داده است که رئیس‌جمهور فرانسه قرار است پیامی از طرف نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را در اختیار بشار اسد قرار دهد.

این در حالی است که دفتر نتانیاهو با صدور بیانیه‌ای تحویل پیامی توسط فرانسه به بشار اسد درباره ازسرگیری مذاکرات براساس مرزهای 1967 را تکذیب کرده است.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه روز گذشته در پاریس در گفت‌وگو با روزنامه فیگارو با استقبال از بهبود روابط با فرانسه خواستار اعتماد‌سازی‌ میان 2 کشور شد. وی گفت: یکسال و نیم پس از بهبود روابط 2 کشور ما اکنون پیش از همه چیز باید جو اعتماد میان دمشق و پاریس را ایجاد کنیم و این، مسئله‌ای است که ما اکنون توانایی انجام آن را داریم.

اسد تاکید کرد که سوریه هنوز به اعتمادی دوطرفه با آمریکا نرسیده است و از باراک اوباما خواست که فعالیت بیشتری برای صلح خاورمیانه انجام دهد. وی گفت: طرح‌هایی که اوباما برای صلح در خاورمیانه مطرح کرده است برنامه‌های خوبی هستند اما برنامه اجرایی این طرح‌ها کجاست؟ طرح برای صلح باید با یک برنامه اجرایی همراه باشد.

این دومین سفر رسمی رئیس‌جمهوری سوریه به فرانسه است. در ژوئیه ٢٠٠٨ فرانسه از بشار اسد برای شرکت در اجلاس اتحادیه کشورهای حوزه مدیترانه دعوت کرده بود. در این مدت رئیس‌جمهوری فرانسه 2 بار به دمشق سفر کرده است.

سفر اسد به فرانسه یک روز پس از مذاکرات وی با میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان درباره تحولات این کشور و منطقه صورت گرفته است. اسد در این دیدار اعلام کرد که سوریه خواهان همکاری و هماهنگی با لبنان جهت از سرگیری روابط جدید با این کشور است.

کد خبر 95100

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز