یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

گروه سیاسی: در شرایطی که 2 هفته پیش سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در قاهره ادعاهای ضدایرانی یکسال قبل خود در همان اجلاس را تکرار کرد، به ناگاه خبر رسید که وزیر امور خارجه ایران وارد ریاض، پایتخت عربستان شده است.

فیصل در نشست 13 اسفندماه اتحادیه عرب با متهم کردن ایران به دخالت در امور کشورهای عربی، مدعی شده بود که اعراب باید برای برخورد با آنچه وی مشکل ایران خوانده بود، با یکدیگر متحد شده و با نفوذ این کشور در منطقه مقابله کنند.

سفر منوچهر متکی به عربستان همچنین با نارضایتی شیعیان از رفتار پلیس سعودی با زائران بیت‌الله‌الحرام همزمان شده است؛ هرچند که نایف‌بن عبدالعزیز، وزیر کشور عربستان در گفت‌وگو با روزنامه عکاظ گفت که در جریان برخوردهایی که چندی پیش در قبرستان بقیع صورت گرفت، برخورد با مذهب خاصی مدنظر نبوده است.

سفر متکی به عربستان نخستین مرحله از سفر دوره‌ای وی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است و بنابر اعلام خبرگزاری فارس، قرار است وی پس از دیدار با مقام‌های عربستانی، راهی بحرین و سپس کویت شود. وزیر امور خارجه دیروز پس از ورود به فرودگاه ریاض مورد استقبال سعود الفیصل، همتای سعودی خود قرار گرفت.

البته خبر اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه از مذاکرات وزرای خارجه ایران و عربستان حکایت از موضع‌گیری متفاوت فیصل در قبال ایران در مقایسه با ادعاهایی داشت که در کنار همتایان عرب خود مطرح می‌کند.

بر این اساس، وزیر امور خارجه عربستان در دیدار متکی برخلاف ادعاهای قبلی‌اش، سخن از لزوم وحدت میان کشورهای منطقه به میان آورد و گفت: یکی از دلایلی که منجر به حضور بیگانگان در منطقه شد، سیاست‌های غلط صدام بود که منطقه را با گرفتاری‌های فراوانی مواجه کرد و امروز تنها در سایه وحدت و یکپارچگی کشورهای منطقه می‌توانیم بر مشکلات فائق شویم.

فیصل همچنین تصریح کرد: ایران با هدف یاری کردن کشورهای اسلامی به حل مشکلات منطقه اهتمام می‌ورزد و از امکانات خود در این جهت بهره‌می‌گیرد. متکی نیز در این دیدار با اشاره به آغاز روند جدید تحولات منطقه‌ای اظهار داشت: رایزنی کشورهای منطقه می‌تواند بستر مناسبی برای تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای در جهت منافع ملت‌های منطقه باشد.

پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر هم از دیدار منوچهر متکی با عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان خبر داد.

این در حالی است که پایگاه اینترنتی ایلاف در گزارشی که رجانیوز از آن خبر داد، با اعلام تغییر برخی سفیران عربستان در کشورهای خارجی، از جمله پاکستان، سوریه و لبنان مدعی شده است که هدف ریاض از این اقدام مقابله با افزایش نفوذ ایران در منطقه است.

ایلاف همچنین نوشته است که اسامه السویسی، سفیر عربستان در تهران نیز به کانادا منتقل شده و در حال حاضر عربستان در ایران سفیر ندارد‏.

کد خبر 77289

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز