همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پیروزی مردم و مقاومت غزه را به علت شرایط ویژه آن‌ها بزرگتر از پیروزی در جنگ 33 روزه لبنان دانست.

به گزارش واحد مرکزی خبر، منوچهر متکی در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما به بررسی پیروزی مردم و مقاومت مردم غزه و همچنین آغاز به کار رئیس جمهور منتخب آمریکا پرداخت.

وی از جمله اهداف رژیم صهیونیستی را در حمله به غزه تضعیف و از بین بردن حماس و قدرت موشکی و نظامی آن بیان کرد که در کلام سخنگویان نظامی و سیاسی صهیونیست ها مطرح شده است.

وی افزود: گمان آنها این بود که در مدت یک هفته می‌توانند به هدف‌های خود برسند ولی امروز خودشان می‌گویند که محاسباتشان درست نبوده است و برآورد درستی از امکانات نظامی و مقاومت حماس نداشته‌اند.

متکی با تاکید بر این که صهیونیست‌ها به هیچ یک از اهداف خود نرسیدند گفت: آنها بیش از 5000 تن را مجروح و 1310 تن را نیز در بمباران های خود شهید کردند، آنها می‌توانند این جنایات را پیروزی خود اعلام کنند اما هیچ کس این اعمال را پیروزی به شمار نمی‌آورد.

وی اعلام یک جانبه آتش بس از طرف رژیم صهیونیستی را پذیرش شکست توسط آن‌ها دانست و افزود: این شکست ها موجب شد تا اسطوره شکست ناپذیری که آن‌ها به ویژه در 45-40 سال گذشته برای خود ایجاد کرده بودند آن هم نه به وسیله ارتش‌های کلاسیک بلکه توسط نیروی مقاومت فرو ریخته شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود تولد خاورمیانه جدیدی را در پی پیروزی حماس نوید داد که طراحی آن بدست آمریکایی‌ها انجام نشده است بلکه خاورمیانه‌ای جوان، پیرو حق و حقیقت و دارای ویژگی مقاومت منجر به غلبه است و همچنین رهبرانی در آن انتخاب خواهند شد که بر مردم تکیه دارند.

متکی با اشاره به حرکت مردم چه در خاورمیانه و چه در کشورهای اروپایی به ویژه در فرانسه گفت: یکی از ویژگی های انقلاب اسلامی که در چشم انداز 20 ساله به آن اشاره شده است، ویژگی الهام بخش است به گونه‌ای که نه فقط در خاورمیانه بلکه در اقصی نقاط جهان که با حرف‌های ما آشنا شدند نزدیکی ایجاد شد، حتی در آمریکای لاتین، جایی که ما ارتباط خاصی نداشتیم حرف‌های ما مطرح شد و این یکی از ویژگی‌های دولت نهم است که در دیپلماسی توانست حرف‌های خود را در کشورهای مختلف مطرح کند و این جوشندگی انقلاب اسلامی بدون دخالت در دیگر کشورهاست در حالی که رژیم صهیونیستی هر سال از سال قبل افت جایگاه بیشتری پیدا می‌کند.

وی درباره اقدامات وزارت امور خارجه در موضوع غزه گفت: نخستین اقدام پی گیری تشکیل جلسه شورای امنیت بود که به سختی در برابر آن مقاومت می‌شد همان گونه که در جنگ 33 روزه هم ما شاهد آن بودیم، تا سرانجام شورای امنیت قطعنامه‌ای را هر چند با اشکالات زیاد صادر کرد، یک هفته گذشت و پی‌گیری برای تشکیل مجمع عمومی انجام شد که 70 کشور در نطق‌های خود به نقض حقوق انسانی در غزه اشاره کردند.

متکی از دیگر اقدامات کشورمان را فعال سازی سازمان کنفرانس اسلامی و سفر رئیس این کنفرانس در چند روز گذشته به ایران، تشویق کشورهای عربی و تشکیل اجلاس دوحه با حضور درخورتوجه کشورهای مختلف بود که در آن تجدید نظر در روابط با رژیم صهیونیستی، محکومیت جنایات و پی گیری قضایی مسئولان رژیم صهیونیستی خواسته شد که شاید بعد از کمپ دیوید چنین حرکتی در بین کشورهای اسلامی دیده نشده بود ولی در کویت با دخالت برخی این خواسته‌ها تعدیل شد و در شرم الشیخ هم کشورهایی جمع شدند که بنا دارند فشار بر حماس و مردم غزه را ادامه دهند و بازکردن معبرها را مشروط کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره نظر برخی کشورها در دادن کمک‌های خود به حکومت خودگردان فلسطین گفت: محمود عباس از نظر قانونی بعد از 9 ژانویه (10 روز قبل) دیگر رئیس حکومت خودگردان نیست و باید دوباره فرآیند انتخاب طی شود تا وی یا فرد دیگری به این مقام برسد و مشکل دیگر هم این است که کمک‌های مالی باید در غزه هزینه شود و کسی مطمئن نیست پول‌های داده شده به غزه برسد همان گونه که در لبنان کسانی ادعا کردند که پول‌های میلیاردی داده‌اند؛ که یا ندادند یا خرج بازسازی نشد.

وی افزود: هم اکنون بیش از 3 هزار منزل مسکونی، 67 مدرسه شامل 36 مدرسه سازمان ملل و 23 مسجد تخریب و میلیاردها دلار خسارت وارد شده است، کمک‌ها باید به دست کسانی برسد که نشان داده‌اند قادر به کنترل غزه هستند و این کار را هم آغاز کرده‌اند.

متکی اقدام دیگر جمهوری اسلامی ایران را تحرک ایران در ژنو و صدور قطعنامه شورای حقوق بشر و تصویب تشکیل کمیته حقیقت یاب نام برد و گفت: اقدام دیگر وزارت امور خارجه هماهنگی برای تحرکات مجلس شورای اسلامی از جمله جلسه تروئیکای مجالس آسیایی در سوریه و بین المجالس اسلامی در استانبول بود.

نگاه‌ها به عملکرد رئیس جمهور جدید آمریکا

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه ملاک بررسی و ارزیابی رئیس جمهور جدید آمریکا را عملکرد وی دانست.

متکی با اشاره به سکوت اوباما درباره وقایع غزه گفت: سکوت وی می‌تواند گویای خیلی چیزها باشد، شاید تازه ترین تحلیل‌ها این باشد که اصل ماجرا صحنه سازی بود که آخرین ابعاد کریه چهره دولت بوش به نمایش گذاشته شود و بعد با آمدن اوباما گفته شود که بوش به وضع آمریکا در 8 سال گذشته لطمه زده از این رو دولت جدید آمده است تا آنها را تصحیح کند.

وی افزود: ولی نکته مهم این است که امروزه با پیشرفت فناوری‌ها و اطلاع رسانی در همه نقاط دنیا، مردم از فردا در این باره قضاوت خواهند کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان دو راه را پیش روی اوباما دانست و گفت: یا باید سیاست‌های بوش را در عمل ادامه دهد با ادبیاتی متفاوت که در خاورمیانه پاسخی مشابه بوش خواهد داشت ولی خیلی سریعتر، راه دیگر هم توجه به مناقع ملی مردم آمریکا و صداقت با آن‌هاست، اگر چه باور چنین انتخابی سخت است.

متکی با توصیه به اوباما برای شناختن مردم درباره آینده روابط ایران و آمریکا گفت: آمریکایی ها در 30 سال گذشته جفای بزرگی را به ملت ایران کردند و آنچه ما در این مدت از آن‌ها  می‌شناسیم، مسئله و مشکل سازی بوده است.

وی افزود: اگر آنها گذشته‌ها را جبران کنند، راه درستی در پیش بگیرند خوی دشمنی و هژمونی را کنار بگذارند و سیاست‌های غلط را نفی کنند ما با کسی دشمنی نداریم اما واقعیت‌ها می‌گویند که ما نباید خوشبین باشیم البته امیدواریم که بتوانند زوایایی از خوش بینی را به وجود بیاورند.

کد خبر 73493

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز