سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۵:۰۳
۰ نفر

مجیدمهرابی: می‌گویند اسرائیل به دلیل روحیه مردمش قادر نیست در یک جنگ طولانی‌مدت شرکت کند به همین دلیل طی60سالی که از اشغال فلسطین و تشکیل رژیم اسرائیل در فلسطین می‌گذرد هیچ‌وقت جنگی درازمدت میان اعراب و اسرائیل به‌وقوع نپیوسته است.

آنها ناچار بوده‌اند آنقدر از نظر نظامی خود را تقویت کنند تا بتوانند در کوتاه‌مدت سرنوشت جنگ را به‌نفع خود پایان دهند.شناخت روحیه اسرائیلی‌ها، به اعراب و فلسطینی‌ها این راهبرد را ارائه می‌دهد که در درگیری‌های نظامی حتی اگر شدید هم باشد تا جایی که امکان دارد مقاومت کنند؛ زیرا فشارها هرچقدر هم تحمل‌ناپذیر باشند چون محدود هستند، تحمل‌پذیر می‌شوند. شاید استفاده از همین راهبرد بود که در 2 جنگ اخیر، حزب‌الله لبنان و حماس فلسطین، اسرائیل را به زانو درآوردند.

براساس قانونی که در مجلس و در ارتباط با حمایت از حقوق ملت فلسطین به‌تصویب رسید، و شرایطی که پس از جنگ 22روزه غزه به‌وجود آمد، جمهوری اسلامی خود را موظف دید تا کنفرانسی را در دفاع از مردم غزه و محکومیت جنایات جنگی اسرائیل برگزار کند. این اجلاس با عنوان «فلسطین مظهر مقاومت، غزه قربانی جنایت» طی امروز و فردا در سالن اجلاس سران و باحضور 700 میهمان خارجی و رؤسا و هیأت‌های پارلمانی کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود. به گفته علی‌اکبر محتشمی‌پور، دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از قدس و فلسطین، حمایت از مقاومت مردم فلسطین به‌عنوان حق مشروع، قانونی و بین‌المللی این مردم و تعقیب و محاکمه جنایتکاران جنگی‌  رژیم صهیونیستی از اهداف برگزاری کنفرانس «فلسطین مظهر مقاومت، غزه قربانی جنایت» است. در این مورد نظر جمعی از کارشناسان و نمایندگان مجلس را جویا شده‌ایم.

صادق زیبا‌کلام گفت: جنگ 22روزه در غزه و  33 روزه در جنوب لبنان صرف‌نظر از این که در زمینه عملی و محاسبات قوا، چه تغییر و تحولی به‌وجود آورد، تأثیر روانی آن بسیار مهم بود.
2 جنگ اخیر، جنگ‌هایی هستند که قاطعانه می‌توان گفت که اسرائیل نتوانست به لحاظ نظامی پیروزی را کسب کند. این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی
 اظهار داشت: اسرائیل در تیرماه سال1384 به جنوب لبنان حمله کرد با این هدف که بتواند حزب‌الله لبنان را حداقل از نظر نظامی خلع‌سلاح کند، پس از پایان 33روز جنگ، اسرائیل هیچ توفیقی را به‌دست نیاورد که هیچ بلکه جایگاه سیاسی، اجتماعی و پرستیژ بین‌المللی حزب‌الله نیز بعداز 33 روز به‌شدت دگرگون شد.

عین همین داستان در جریان جنگ 22روزه غزه رخ داد. اسرائیل، در جریان حمله به غزه از هر امکانی که در توانشان بود اعم از نیروی زمینی، هوایی و هرچه از سلاح داشتند (تا بمب‌های فسفری) استفاده کردند و هر جایی که حتی درصدی هم احتمال می‌دادند حماس، در آنجا باشد بمباران کردند. اماکن متعلق به سازمان ملل، مدارس، بیمارستان‌ها، مساجد و هر جا شبهه‌ای وجود داشت بمباران می‌شد ولی زمانی که از غزه خارج شدند حماس و غزه همچنان مقاوم ایستاده بود.

این 2جنگ، 2نقطه عطف تاریخی در روابط اسرائیل و فلسطین خواهد بود.اسرائیل در جنگ 22روزه متوجه واقعیت تلخی شد. ابتدا فکر می‌کردند حماس را از نظر سیاسی می‌توانند از بین ببرند اما حماس نشان داد به‌لحاظ سیاسی از بین نمی‌رود، آنها در انتخابات آزاد دولت خودگردان آرای مردم را به‌دست آوردند و تثبیت شدند. وقتی فشار سیاسی کارگر نیفتاد نوبت فشار اقتصادی رسید.

اسرائیل به بهانه پرتاب موشک‌های دست‌ساز حماس که عملاً تلفات زیادی نداشت، نوار غزه را محاصره اقتصادی کرد اما حماس تسلیم نشد. اسرائیل فکر می‌کرد با این محاصره اقتصادی، 1.5میلیون نفر مردم غزه و یک میلیون نفر مردم کرانه باختری علیه حماس به خیابان‌ها خواهند ریخت. اما این‌گونه نشد. لذا تنها راه‌حل، حمله نظامی بود تا با آتش سنگین، حماس را از بین ببرند. اما این راه هم مؤثر واقع نشد.پیامد جنگ 22روزه غزه این است که اسرائیلی‌ها نتوانستند حماس را از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی از بین ببرند و حماس اکنون در کنار اسرائیلی‌هاست و آنها کاری نمی‌توانند بکنند ، اسرائیلی‌ها اکنون فکر می‌کنند در جنگ 6روزه، ارتش چند کشور عربی را درهم کوبیدند اما عملاً در برابر چندین هزار عضو حماس ناتوانند.

پیامد دیگر جنگ 22روزه غزه، پیروزی احزاب راست‌گرا در انتخابات اسرائیل بود. در این انتخابات احزاب موافق سازش با فلسطین، مثل حزب کارگر به‌شدت شکست خوردند و احزاب رادیکال راست که معتقدند نباید با فلسطینی‌ها هیچ سازشی کرد و حاضر نیستند یک وجب از خاک فلسطین را به فلسطینی‌ها بازگردانند پیروز شدند که البته این مواضع کوتاه‌مدت خواهد بود.نتیجه انتخابات اسرائیل واکنشی در قبال عدم موفقیت در سرکوب حماس بود، به همین دلیل شعارهای تند علیه فلسطینی‌ها توجه مردم اسرائیل را به خود جلب کرد، اما راست‌های اسرائیل هم کاری نمی‌توانند انجام دهند. غزه نشان داد که مسأله اعراب و اسرائیل راه‌حل نظامی ندارد. برای حل مسأله فلسطین، اسرائیلی‌ها- چه دوست داشته باشند یا نداشته باشند- باید با پدیده تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی، کنار بیایند.

زیباکلام درباره تأثیر این 2جنگ بر ایران گفت: همه می‌دانند که حزب‌الله لبنان و حماس فلسطین، دو متحد و همراه جمهوری اسلامی ایران هستند و به تبع آن ایران در دستاورد حماس و حزب‌الله در این 2جنگ، سهیم و شریک است. اما به‌لحاظ منافع ملی بلند‌مدت ما، اینکه این اتحاد چه دستاوردی برای ما دارد بحث جداگانه‌ای می‌طلبد. در هر صورت مرز مشخصی برای همه کشورها در حمایت و اتحاد با دیگران وجود دارد که نباید از آن مرز بگذرند و آن مرز منافع ملی است.وی ادامه داد: ایران درحال حاضر شریک موفقیت‌های حزب‌الله و حماس است.

نقش آگاه‌ساز

غلامرضا کرمی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفت: فلسطین به عنوان مهم‌ترین مسئله جامعه اسلامی در مقطع کنونی برای جهان اسلام مطرح است و طبیعی است جمهوری اسلامی به عنوان پیشتاز مبارزه علیه رژیم صهیونیستی و پیشتاز حمایت از مظلومان جهان و به ویژه فلسطین سعی دارد، حساسیت مسئله فلسطین را در جهان اسلام به عنوان یک مسئله جاری دربیاورد. پذیرش این نقش باعث می‌شود که ایران هرازگاهی مسئله فلسطین را به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل، به جهان معرفی کند و این‌بار هم با قبول میزبانی کنفرانس حمایت از قدس و فلسطین، ایفای نقش می‌کند.

پیام وحدت

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه، فلسطین و مسائل آن از زمان شروع انقلاب اسلامی در متن ارزش‌های انقلاب بوده است اظهار داشت: ما معتقدیم استعمارگران،  اسرائیل را در منطقه به وجود آورده‌اندتا علی‌الدوام منطقه را محل تنازع قرار دهند و تا این غده سرطانی وجود داشته باشد، جز فتنه، محصول دیگری را شاهد نخواهیم بود.سیدرضا اکرمی ادامه داد: بنابراین استدلال، به همت مردم و به همت مسلمانان جهان، به ویژه مردم ایران اسلامی، باید برای حذف این غده سرطانی اقدام کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره اهمیت برگزاری کنفرانس بین‌المللی «فلسطین مظهر مقاومت، غزه قربانی جنایت» نیز توضیح داد: کنفرانس حمایت از فلسطین در تهران به این منظور برگزار می‌شود که نظرات مردم ایران اسلامی را به اطلاع مسلمانان جهان برساند. وی افزود: مجلس شورای اسلامی، نهادی است که از میان مردم برخاسته و به عنوان نماینده مردم وظیفه رساندن پیام ملت ایران را به گوش جهان دارد و می‌تواند سخنگوی مردم ایران باشد؛ از آنجا که مردم مسلمانان جهان نیز اسرائیل را عامل فتنه و تشنج در منطقه می‌دانند برگزاری این کنفرانس می‌تواند پیام وحدت را به مردم مسلمان جهان بدهد.

فلسطین در رأس توجه

حمیدرضا حاجی بابایی، عضو هیئت رئیسه مجلس نیز با اشاره به اینکه کنفرانس حمایت از فلسطین در دوره هفتم نیز برگزار شده به همشهری گفت: موضوع فلسطین امروز باید در رأس توجه کشورهای مسلمان قرار گیرد به ویژه اینکه بعد از جنگ 22روزه و جنایاتی که رژیم صهیونیستی در غزه انجام داد، مظلومیت قدس و فلسطین حتی برای کشورهای غربی و عربی که خود را از حمایت فلسطین مستثنی کرده بودند روشن شد و کنفرانس بین‌المللی «فلسطین مظهر مقاومت، غزه قربانی جنایت»، با هدف زنده نگه‌داشتن حماسه غزه در ایران برگزار می‌شود.وی   ابراز امیدواری کرد متولیان برگزاری کنفرانس بتوانند فریاد حمایت از فلسطین را به گوش جهانیان برسانند.

فلسطین مظهر مقاومت

محمد کرمی‌راد، عضو کمیسیون امنیت ملی و عضو هیئت امنای دبیرخانه برگزاری کنفرانس «فلسطین مظهر مقاومت، غزه قربانی جنایت»، اظهار داشت: بعد از وقایع غزه و حمایت‌هایی که جمهوری اسلامی ایران از مردم فلسطین در قالب سفر به کشورهای همسایه فلسطین و رایزنی با کشورهای جهان یا صدور بیانیه انجام داد این تفکر شکل گرفت که چهارمین کنفرانس حمایت از فلسطین کمی زودتر از موعد برگزار شود تا از تریبون این کنفرانس میزان مظلومیت مردم فلسطین نشان داده شود و ثابت شود که مسئله فلسطین و غزه برای کشورهای اسلامی هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود و رنگ کهنگی نخواهد گرفت.

کرمی‌راد ادامه داد: به همین منظور برنامه‌ریزی‌های خاصی صورت گرفت، جلسات مختلفی برگزار شد و نهایتا قرار شد کنفرانس «فلسطین مظهر مقاومت، غزه قربانی جنایت» با حضور هیئت‌های پارلمانی و رؤسای مجالس کشورهای اسلامی و عربی برگزار شود.وی این کنفرانس را یکی از مهم‌ترین اجلاس‌های برگزار شده در مورد فلسطین دانست و گفت: امیدواریم با توجه به توافقاتی که به دست می‌آید و بیانیه پایانی، حمایت همه‌جانبه کشورهای اسلامی و عربی‌ از مظلومیت فلسطین را  نشان دهد.

کد خبر 76369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز