چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶
۰ نفر

همشهری دو - محمد گرشاسبی: «تهران قلب فلسطین شد.»؛ این جمله‌ای بود که یاسر عرفات رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در دیدارش با امام خمینی(ره) در شامگاه ۲۸بهمن ۱۳۵۷در مدرسه رفاه گفت.

مسیر شماره یک

ورود ابوعمار به تهران، پايتخت كشوري كه تنها اميد مبارزان فلسطيني در مقابل اشغالگران قدس بود، موجي از شادي را در ميان مردم برانگيخته بود، طوري كه ايرانيان از بسياري از شهرهاي دور و نزديك به محض باخبر شدن از ورود رهبر مبارزان فلسطيني، براي ديدار با او در مراسم 29بهمن بهشت زهرا تهران با هر وسيله‌اي خودشان را رساندند. عرفات كه با هيأتي 57نفره و عمدتا از چريك‌هاي ساف به تهران آمده بود بعد از مراسم افتتاح سفارت فلسطين در محل سابق سفارت اسرائيل در خيابان كاخ (فلسطين فعلي) خدمت امام خميني(ره) رفت. او به امام(ره) گفته بود: «موشه دايان گفته اميد من به آمريكاست و من هم گفتم اميد من به انقلاب ايران است». امام‌(ره) هم جواب داده بودند: «اميد ما هم به خداست چون بهترين تكيه‌گاه خداست و من به شما اين توصيه را مي‌كنم كه هميشه خدا را درنظر داشته باشيد». هنوز سالگرد انقلاب نرسيده بود كه امام خميني(ره) با توكل به خدا و اتكال به قدرت لايزال الهي، در شرايطي كه جنايت‌هاي اسرائيل در فلسطين و جنوب لبنان به اوج خود رسيده بود آخرين جمعه‌ ماه مبارك رمضان را روز جهاني قدس اعلام كردند. آنچه مي‌خوانيد گزارشي از رمضان تاريخي 1399هجري قمري است كه در آن معمار انقلاب اسلامي خشت اول مبارزه با اسرائيل را محكم نهاد.

سرويس‌هاي جاسوسي موساد و سيا در برخي استان‌هاي مرزي نفوذ كرده بودند و با تشويق آنها به تلاش براي جدايي‌طلبي، براي نظام نوپاي جمهوري اسلامي در ايران - قلب جهان اسلام- ايجاد هزينه مي‌كردند. در شرق، ارتش سرخ شوروي به افغانستان حمله گسترده كرده بود تا به رؤياي چندصدساله آب‌هاي گرم جنوب برسد و براي تحقق اين رؤيايش مسلمانان زيادي را به خاك و خون كشيده بود. در عراق هم صدام با كودتايي بدون خونريزي حسن البكر را كنار زده و همه‌كاره بين‌النهرين شده بود و با فشار بر علماي شيعه و سني، مشكلات جهان اسلام را دوچندان مي‌كرد. اما آنچه بيش از همه دل نه‌تنها مسلمانان بلكه آزاديخواهان جهان را هم مي‌لرزاند مسئله فلسطين بود؛ مسئله‌اي كه طي آن ساكنان سرزميني، به‌دليل آنچه «وعده دروغين الهي براي بازگشت فلسطين به قوم يهود» شناخته مي‌شد زندگي‌شان زهر و دهرشان سياه مي‌شد. فلسطيني‌ها به‌دليل توطئه‌اي استعماري بايد ميليون‌ها مهمان ناخوانده را در سرزمين‌شان مي‌ديدند تا همين مهمانان در سال 1947در سرزمين خود فلسطينيان كشوري جعلي به نام اسرائيل تاسيس كنند.

  • فتنه اسرائيل

تا سال 1979تقابل مسلمانان و يهوديان در اين سرزمين، به كشته و آواره شدن هزاران هزار فلسطيني از سرزمين‌شان و مهاجرت هزاران يهودي به اين اراضي اشغالي منتهي شده بود. رژيم صهيونيستي كه حالا يكي از قوي‌ترين قدرت‌هاي نظامي خاورميانه شده بود چشمي هم به لبنان و سوريه داشت و با اشغال جنوب لبنان مشكلات مشابهي را براي مردم اين كشور به‌وجود آورده بود. اما در همه اين سال‌ها حاكمان كشورهاي مسلمان جز محكوم‌كردن جنايات اسرائيل، تحريم كالاهاي اين رژيم و انصراف از رودررو شدن با ورزشكاران اسرائيلي در مسابقات ورزشي، اقدام ديگري نكردند و حتي در جنگ‌هاي چندگانه با اين دشمن جهان اسلام هم آنچنان كه بايد قدرت نظامي خود را بروز ندادند.

اما در اين سال با پيروزي انقلاب اسلامي، آن هم در كشوري كه تا پيش از اين حاكمش متحد اسرائيل محسوب مي‌شد و موساد همه جوانب امنيتي‌اش را زيرنظر داشت، حكومتي برخاست كه همه‌جانبه حامي مردم مظلوم فلسطين شد. حمايت انقلاب اسلامي ايران از مردم فلسطين نه مانند برخي ممالك عربي بر مبناي ناسيوناليسم عربي بود و نه به شكل برخي ممالك بلوك شرق و آمريكاي لاتين حمايت تسليحاتي. پشتيباني جمهوري اسلامي از فلسطينيان كاملا براساس دين مبين اسلام بود؛ ديني كه شعارهايي چون «هيهات منّا الذله»، «انما المومنون اخوه» و «يا ايها المسلمون اتحدوا» را در خود داشت. امام خميني(ره) معمار و رهبر اين انقلاب هم در‌ماه رمضان آخرين سال قرن چهاردهم هجري قمري در راستاي عمل به احكام پيامبر رحمت، حضرت محمد(ص) و براي نجات نخستين قبله مسلمانان، آخرين جمعه‌ ماه مبارك رمضان را تا تحقق آزادي قدس شريف، روز جهاني قدس ناميدند. حضرت امام در بياناتشان در روز سه‌شنبه 16مرداد، برابر با سيزدهم‌ ماه رمضان، درباره اين نامگذاري فرمودند: «من طي ساليان دراز، خطر اسرائيل غاصب را به مسلمين گوشزد كردم كه اكنون اين روزها به حملات وحشيانه خود به برادران و خواهران فلسطيني شدت بخشيده است، به‌ويژه در جنوب لبنان به قصد نابودي مبارزان فلسطيني پياپي خانه و كاشانه آنها را بمباران مي‌كند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌‌هاي اسلامي مي‌‌خواهم كه براي كوتاه كردن دست اين غاصب و پشتيبانان آن، به هم بپيوندند و جميع مسلمانان جهان را دعوت مي‌‌كنم كه آخرين جمعه ‌ماه مبارك رمضان را كه از ايام قدر است و مي‌تواند تعيين‌كننده سرنوشت مردم فلسطين نيز باشد، به‌عنوان روز قدس انتخاب و طي مراسمي همبستگي بين‌المللي مسلمانان را در حمايت از حقوق قانوني مردم مسلمان فلسطين اعلام كنند. از خداوند متعال پيروزي مسلمانان را بر اهل كفر خواستارم».

اين اقدام امام خميني(ره) كه انقلابي ديگر عليه قدرت‌هاي جهاني بود بازتاب گسترده‌اي داشت. پس از اينكه وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران از طريق نمايندگي‌هايش در خارج از كشور دعوت امام(ره) از عموم مسلمانان را به اطلاع همه كشورها رساند سفارتخانه‌هاي كشورهاي اسلامي خاورميانه، شبه‌قاره هند، شمال آفريقا، اتحاديه‌ها و انجمن‌ها و جوامع اسلامي اروپا و آمريكا در پيام‌هايي به دولت جمهوري اسلامي ايران حمايت خودشان را از پيشنهاد امام خميني(ره) در برگزاري راهپيمايي روز جهاني قدس اعلام كردند.

ياسر عرفات 48ساعت پس از اعلام روز جهاني قدس در پيامي به حضرت امام نوشت: «سلام خدا بر شما. پيام گرامي شما به مسلمانان را درباره بيت‌المقدس دريافت كرديم و مژده خير وافر را در‌ ماه رمضان، ‌ماه نزول قرآن شنيديم. در اين مرحله حساس كه انقلاب فلسطين با نيروهاي شّر درگير است با همبستگي ميان برادران مؤمن حمايت مهمي را احساس مي‌كنيم. در اين مرحله دشوار تاريخي كه منطقه خاورميانه در سايه مشكلات خطير قرار دارد ما تلاش‌هاي شما را در راه آزادي بيت‌المقدس و فلسطين گرامي داشته و از خداوند قادر متعال مسئلت داريم شما را حفظ كرده و گام‌هاي ما را در راه خير مسلمين و سربلندي اسلام استوار سازد. والسلام عليكم و رحمه‌الله و بركاته. انقلاب تا پيروزي. ياسر عرفات».

نخست‌وزير لبنان هم اعلام كرد كه «لبناني‌ها پيشاپيش ديگر كشورها دعوت امام خميني را لبيك مي‌گويند». عبدالحليم خدام، وزير امورخارجه سوريه هم گفت: «اقدام امام خميني نقش بزرگي در تنظيم مجدد قوا در منطقه خاورميانه دارد». سازمان نصر افغانستان نيز در بيانيه‌اي اعلام كرد: «قدس همان فرودگاه وحي و نبوت و همان خيزشگاه حماسه‌هاي جاويد است. قدس زادگاه تك‌مردان و نمونه انسان‌هاي تاريخ است. اكنون كه امام امت‌قهرمان بت‌شكن، خميني بزرگ اين روز را روز قدس اعلام كرده براي همه نويد نويني است كه با نخستين قبله مسلمانان و نخستين ديار وحدت اعلام همبستگي كنيم». اخوان‌المسلمين اردن نيز در تلگرامي نوشت: «اين نخستين بار است كه از تمام مسلمانان جهان براي آزادسازي بيت‌المقدس دعوت مي‌شود، پس بايد به اين دعوت پاسخ مثبت داده شود».

  • همه ايران عليه اسرائيل

در ايران نيز بلافاصله احزاب، گروه‌هاي سياسي، شهرداري‌ها، ستادهاي نظامي ارتش، سپاه، ژاندارمري، شهرباني، كميته انقلاب اسلامي، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، اتحاديه‌هاي دانشجويي، سنديكاها، اتحاديه‌هاي صنفي، كارخانه‌ها، حوزه‌هاي علميه، اقليت‌هاي مذهبي و... حضور خود در راهپيمايي روز قدس را اعلام كردند.

امام خميني(ره) 2 روز پيش از جمعه موعود و راهپيمايي 27مرداد، پس از اينكه به وزير امورخارجه سوريه گفته بودند: «اگر مسلمين هر كدام ‌يك سطل آب به اسرائيل مي‌ريختند او را سيل مي‌برد» در پيامي مهم به مناسبت نخستين مراسم روز جهاني قدس فرمودند: «روز قدس فقط روز فلسطين نيست؛ روز اسلام است؛ روز حكومت اسلامي است؛ روزي است كه بايد بيرق جمهوري اسلامي در سراسر كشورها برافراشته شود. روزي است كه بايد به ابرقدرت‌ها فهماند ديگر آنها نمي‌توانند در ممالك اسلامي پيشروي كنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول‌اكرم(ص) مي‌‌دانم و روزي است كه در آن بايد ما تمام قواي خودمان را مجهز كنيم. روز قدس، جهاني است و روزي نيست كه فقط اختصاص به قدس داشته باشد؛ روز مقابله مستضعفين با مستكبرين است؛ روز مقابله ملت‌هايي است كه زير فشار ظلم آمريكا و غيرآمريكا بودند؛ روزي است كه بايد مستضعفين مجهز شوند، در مقابل مستكبرين و دماغشان را به خاك بمالند. روز قدس، روزي است كه بايد سرنوشت ملت‌هاي مستضعف معلوم شود. بايد ملت‌هاي مستضعف در مقابل مستكبرين اعلان وجود كنند. بايد همانطور كه ايران قيام كرد و دماغ مستكبرين را به خاك ماليد، تمام ملت‌ها قيام كنند و اين جرثومه‌هاي فساد را به زباله‌دان‌ها بريزند».

  • ميليون ها نفر در خيابان ها

بامداد 27مرداد، مردم ايران درحالي براي پشتيباني از قدس در ‌ماه رمضان به خيابان‌ها آمده بودند كه كشورشان در آن مقطع درگير تحولات شگرفي بود. مردم ايران يك هفته پيش از آن براي انتخاب نمايندگان‌شان در مجلس خبرگان قانون اساسي به پاي صندوق‌هاي اخذ رأي رفته بودند. 3 روز قبل از جمعه موعود نيز براي مقابله با كساني كه تهران و شهرهاي بزرگ را در اعتراض به توقيف روزنامه آيندگان به آشوب كشيده بودند تظاهرات ميليوني وحدت انجام داده بودند. علاوه بر اينها استان‌هاي كردستان، كرمانشاه و آذربايجان غربي هم كانون بحران بودند و با فرمان انقلابي امام(ره)، پاوه داشت از شّر جدايي‌طلبان آزاد مي‌شد و نظاميان براي ايجاد ثبات كامل راهي استان‌هاي مرزي مي‌شدند. با اين حال تمام خيابان‌هاي مركزي پايتخت مملو از مردمي شده بود كه براي حمايت از ملت مظلوم فلسطين با مشت‌هاي گره‌كرده آمده بودند. با توجه به جمعيت 7ميليوني آن زمان تهران، رسانه‌ها تعداد تظاهركنندگان را 3ميليون نفر تخمين زده بودند. مردم تهران با شعارهايي مانند «فلسطين پيروز است، اسرائيل نابود است»، «فلسطين فلسطين پاره‌اي از تن ماست، امامت خميني اساس وحدت ماست»، «آمريكا، اسرائيل دشمن خونخوار ما، فلسطين فلسطين برادر و يار ما»، «ثوره ثوره حتي النصر»، «زمستان فلسطين نوروز بايد گردد، شب‌هاي خيمه‌هايش چون روز بايد گردد» راهپيمايي‌شان را به مقصد زمين چمن دانشگاه تهران از نقاط مختلف شهر شروع كردند. در اين راهپيمايي زن و مرد، پير و جوان، مكتبي و مجاهد، پاسدار و ارتشي، روحاني و بازاري و... با هر سليقه و ديدگاه سياسي و عقيدتي آمده بودند تا با مردم مظلوم فلسطين اعلام همبستگي كنند. در مشهد، تبريز و اصفهان هم (هركدام) بيش از يك ميليون نفر، در راهپيمايي روز قدس شركت كردند. مردم در شهرهاي كوچك و بزرگ سرزمين ايران از نخستين ساعات صبح با شور و شعف خاصي حضور پيدا كردند تا در خيابان‌هاي اصلي راهپيمايي كرده و به مكان‌هاي تعيين‌شده براي اقامه نمازجمعه برسند. حتي خبر رسيده بود كه در دهات و قصبات و گوشه‌وكنار مملكت، مردم به هر نوعي خواسته امام خميني را لبيك گفته و با مردم مظلوم فلسطين اعلام همبستگي كرده‌اند.

  • اولين قطعنامه

اما در تهران مردم تا پايان راهپيمايي تا صلات ظهر زير تيغ آفتاب ماندند تا متن قطعنامه را كه از تريبوني در محوطه زمين‌چمن دانشگاه قرائت مي‌شد بشنوند و نمازجمعه خود را به امامت آيت‌الله‌طالقاني ادا كنند. نخستين امام‌جمعه تهران در سخنراني روز قدس خود فرمودند: «بسم‌الله الرحمن الرحيم. تبت يدا ابي لهب وتب. به نام قدس و به نام سرزمين مقدس فلسطين، دور هم جمع شديم تا دعوت مظلومان فلسطين و قدس از دست رفته را اجابت كنيم. همه مسلمان‌ها در هر جايي كه هستند مانند سري هستند از پيكري و آنگاه كه شكايت كند به درد آيد. هر عضو بدن انسان وقتي به درد آمد به وسيله اعصاب، شكايت خودش را به مركز فرماندهي مي‌رساند، سپس فرمانده فرمان مي‌دهد و همه اعضا متوجه آسيب‌ديده مي‌شوند تا آن را نجات بدهند. چرا؟ چون اگر آن عضو نجات پيدا نكرد همه اعضا فلج خواهند شد».

  • دنيا بيدار شد

همزمان با ايران در آمريكا و در شهر واشنگتن راهپيمايي عظيمي برگزار شد كه در آن، مسلمانان، سياهپوستان و گروه‌هايي از ساير مردم آمريكا نيز شركت داشتند. البته در اين مراسم اوباش در سرتاسر مسير راهپيمايي با تخم‌مرغ و ميوه گنديده و زباله به سر و صورت تظاهركنندگان زدند و اين در حالي بود كه پليس آمريكا كه به‌عنوان انتظامات در كنار خيابان‌هاي مسير راهپيمايي حضور داشت واكنشي نشان نمي‌داد. اما به محض عكس‌العمل يكي از سياهپوستان به آنها، پليس وارد عمل شد و چند سياهپوست و تظاهركننده را به بهانه برهم زدن نظم دستگير كرد.

در رم و واتيكان هم مراسم ويژه‌اي توسط مسلمانان و مسيحيان به دعوت نمايندگان كشورهاي اسلامي و اسقف كاپوچي برگزار شد كه در آن پس از شعار دادن و انتشار نشرياتي به زبان‌هاي عربي و ايتاليايي، فيلمي درباره فلسطين نشان داده شد. در افغانستان هم راهپيمايي روز قدس زير بمباران خوشه‌اي جنگنده بمب‌افكن‌هاي ارتش سرخ شوروي انجام شد. افغان‌ها در خيابان‌هاي كابل بر ضد امپرياليسم و در حمايت از سخنان امام خميني(ره) شعار سردادند. البته هزاران افغان مهاجر مقيم تهران نيز در راهپيمايي روز قدس شركت كردند و با خود پلاكاردهايي حمل مي‌كردند كه روي‌شان نوشته شده بود: «دست امپرياليسم شوروي از افغانستان كوتاه»، «حزب اسلامي افغانستان، آزادي قدس را خواهان است».

  • هماهنگي‌هاي اولين راهپيمايي

در اطلاعيه شماره 3 ستاد برگزاري مراسم روز قدس براي هرچه بهتر برگزار شدن راهپيمايي آمده بود: «در ايفاي مسئوليت اسلامي و انساني خويش و در پي اجراي فرمان تاريخي امام خميني بر آن شديم تا مسيرهاي راهپيمايي را آنقدر طولاني اعلام نكنيم، لذا از برادران و خواهران تقاضا مي‌شود از همه نقاط با وسايل نقليه به نزديك‌ترين مسير تعيين شده مراجعه كنند. به اطلاع مي‌رساند 1- در ساعت مقرر در محل حاضر باشيد 2- به شعارهاي تعيين‌شده توجه كنيد 3- از پارك كردن در خيابان‌هاي اطراف دانشگاه در محدوده خيابان‌هاي مصدق (وليعصر)، بلوار كشاورز، آناتول فرانس (قدس)، تخت جمشيد (طالقاني)، خيابان كارگر و خيابان جمهوري اسلامي خودداري كنيد 4- به تذكرات مأموران انتظامي توجه فرماييد 5- از حركت وسايل نقليه در محدوده تعيين‌شده بالا، از ساعت 10صبح خودداري كنيد 6- در برخورد با مسائل غيرعادي صبر انقلابي داشته باشيد 7- براي استفاده هرچه بيشتر از ظرفيت دانشگاه از تجمع در خيابان‌هاي شرقي و غربي دانشگاه خودداري كنيد 8- انتظامات داخل دانشگاه برعهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و شهرباني جمهوري اسلامي است، لطفا همكاري كنيد 9- پلاكاردهاي حمل شده را در اطراف نصب كنيد تا ديگران بتوانند ديد بهتري داشته باشند 10- در دانشگاه رعايت صف جماعت را كرده و از همان ابتداي ورود جا براي انجام نماز درنظر بگيريد 11- در حد امكان سعي شود راديو با موج اف-ام همراه داشته باشيد تا بتوانيد از همه برنامه‌ها بهتر استفاده كنيد.

کد خبر 338533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha