سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

محمدرضا میرتاج‌الدینی*: مسئله فلسطین یکی از کلیدی‌ترین موضوعات مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده و به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی، به لحاظ اینکه دفاع از مظلومیت مظلومان از خصیصه‌های این انقلاب بوده، فلسطین و آرمان‌های فلسطین در هرم توجه مسئولان نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

این موضوع به‌خصوص در شرایطی که بین سران کشورهای عربی و اسلامی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه طی جنگ 22 روزه، حساسیت خاصی شکل گرفته است، دارای اهمیت می‌شود؛

بنابراین به ابتکار جمهوری اسلامی کنفرانسی برگزار می‌شود که طی آن سران کشورهای اسلامی و عربی برای اعلام انزجار از جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از مقاومت مردم فلسطین به‌عنوان حق مشروع، قانونی و بین‌المللی این مردم گردهم می‌آیند. 

برای کشوری که حمایت از فلسطین، در صدر ارزش‌های انقلابی آن قرار دارد، ضرورت داشت تا از ظرفیت‌های دیپلماتیک خود استفاده کند و با گردهم آوردن کشورهایی که به‌نحوی خود را مرتبط با قدس و فلسطین می‌دانند، اجازه ندهد سکوت هم‌پیمانان ایالات متحده آمریکا، به تضییع حقوق مردم غزه منجر شود.

نگاه اصلی کنفرانس حمایت از فلسطین همانگونه که از شعار آن نیز پیداست، تعریف راه‌های حمایت از مقاومت، مقابله با تجاوزگران و جنایتکاران و خط بطلان کشیدن بر ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی است.

کنفرانس حمایت از فلسطین با شعار «فلسطین مظهر مقاومت، غزه قربانی جنایت» پیش زمینه‌ای را فراهم می‌آورد تا کشورهای دخیل در مسئله فلسطین، به وحدتی برای تشکیل دادگاه‌های بین‌المللی علیه سران رژیم صهیونیستی دست یابند.

تلاش اسرائیل، آمریکا و کشورهای حامی رژیم صهیونیستی، بر این است که قضیه فلسطین و مسئله جنایات غزه را در صفحه‌ای ظلمانی قرار دهند و با انحراف افکار عمومی، این موضوع را به فراموشی بسپارند. اما کنفرانس تهران اعلام همبستگی کشورهای عربی و اسلامی برای حمایت همه جانبه از فلسطین است.

اعلام آمادگی 30 کشور برای حضور در کنفرانس تهران نشان می‌دهد که مردم فلسطین در مقابله با رژیم صهیونیستی تنها نیستند و در شرایطی که سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی چشم بر حملات متجاوزانه اسرائیل بسته اند، ایران زمینه‌ای را برای محکومیت سران رژیم صهیونیستی فراهم کرده است.

* رئیس فراکسیون فلسطین مجلس

کد خبر 76442

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز