دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اجلاس بین‌المللی کمک به بازسازی غزه با شرکت رهبران نمایندگان بیش از 70 کشور جهان برگزار شد

به گزارش بی‌بی سی، انتظار می‌رود شرکت‌کنندگان متعهد شوند چند میلیارد دلار برای بازسازی این بخش از سرزمین‌های فلسطینی اختصاص دهند. اکثر شرکت‌کنندگان اجلاس شرم الشیخ را حامیان رژیم اشغالگر قدس در طول جنگ اخیر غزه تشکیل می‌دهند.

به احتمال فراوان آمریکا با مبلغی معادل 900 میلیون دلار به این نشست کمک خواهد کرد. با وجود این  هیلاری کلینتون وزیر خارجه این کشور صراحتا دیروز اعلام کرد که این مبلغ در اختیار حماس قرار نخواهد گرفت.

کلینتون همچنین پرداخت این کمک‌ها را مشروط به آن کرده است که گروه‌های فلسطینی درخواست‌های نامشروع گروه چهارگانه صلح خاورمیانه متشکل از آمریکا، روسیه، سازمان ملل و اتحادیه اروپا را برآورده سازند. مهم‌ترین شرط این گروه پذیرش مشروعیت اشغالگران قدس است؛ امری که تاکنون بارها از سوی اکثر گروه‌های فلسطینی و در راس آنان حماس رد شده است.

وزیر امور خارجه ایالات متحده همچنین تاکید کرد که کمک‌های بین‌المللی برای بازسازی غزه باید به‌نحوی هزینه شود که روند صلح بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی را تقویت کند نه اینکه مانعی بر سر راه پیشرفت آن پدید آورد.

شرکت‌کنندگان در اجلاس شرم‌الشیخ و در راس آنها آمریکا و دولت‌های غربی گفته‌اند که کمک‌های مالی آنها باید زیر نظر تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس و صرفا برای کمک به بازسازی غزه هزینه شود و جنبش حماس، که بر این بخش از سرزمین‌های فلسطینی مسلط است، نباید به این منابع دسترسی داشته باشد و از آن برای عملیات نظامی بهره‌برداری کند.

بدین ترتیب دولت دمکراتیک و منتخب حماس به‌عنوان نیروی مسلط بر غزه عملا از روند تصمیم‌گیری کنار گذاشته شده است. از سویی بعید است کمک‌های فوق حتی در اختیار محمود عباس نیز قرار گیرد چه آنکه وی به 2 دلیل تمام شدن دوران ریاست بر تشکیلات خودگردان و تسلط نداشتن بر غزه، صلاحیت دراختیار داشتن کمک‌های احتمالی اجلاس فوق را ندارد.

عربستان سعودی نیز که در طول جنگ غزه، حماس را آغازگر جنگ خوانده بود وعده داده است، مبلغ یک میلیارد دلار را برای این منظور اختصاص دهد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، وزیران خارجه روسیه و ژاپن، دبیرکل سازمان ملل متحد و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از دیگر شرکت‌کنندگان در این اجلاس هستند. نمایندگان حماس یا رژیم اشغالگر قدس در این همایش شرکت ندارند.

فیلتر کمک رسانی

نتیجه نشست شرم الشیخ هرچه باشد یک نکته را نباید از خاطر برد و آن اینکه با توجه به محاصره شدید غزه توسط اشغالگران قدس و دولت مصر، ارسال هر نوع کمکی به غزه مستلزم موافقت اشغالگران با گشایش گذرگاه‌های مرزی با این منطقه است.

شواهد امر هم گویای آن است که اشغالگران قدس تمایل چندانی برای بازسازی غزه ندارند چه آنکه همزمان با برگزاری نشست بازسازی غزه در مصر، رئیس حزب لیکود رژیم صهیونیستی، کشورهای جهان را از کمک برای بازسازی این منطقه برحذر داشت.

بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگو با شماره دیروز روزنامه صهیونیستی جروزالم پست گفت: کشورهای جهان تا زمانی‌که گروه‌های مبارز در غزه به مقاومت ادامه می‌دهند نباید از بازسازی این منطقه حمایت کنند.

رئیس حزب لیکود که مامور تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی نیز است، بدون اشاره به قتل عام بیش از 1340 فلسطینی ساکن غزه در حملات اخیر ارتش این رژیم به غزه، مدعی شد: هدف از این حملات تامین امنیت شهروندان اسرائیلی بوده است. وی تاکید کرد: تلاش‌ها برای بازسازی غزه یک اشتباه است.

ایهود اولمرت هم طی نشست هفتگی کابینه در اظهاراتی تهدید آمیز علیه مردم غزه، خاطر نشان کرد: درصورت ادامه حملات راکتی حماس به شهرک‌های صهیونیست نشین، اسرائیل واکنش شدید و تمام عیاری در نوار غزه انجام خواهد داد.

وی عنوان کرد: واکنش شدید اشغالگران قدس در نوار غزه به این منظور است که فلسطینی‌ها بدانند تل آویو نمی‌تواند در چنین وضعیتی به سر برد. اولمرت ضمن تروریستی خواندن مقاومت فلسطینیان در نوار غزه، ادعا کرد فلسطینیان نوار غزه بدین دلیل در برابر محاصره نوار غزه مقاومت می‌کنند که سعی دارند حملات اخیر به نوار غزه را تلافی نمایند.

وی افزود: در حال حاضر اسرائیل گزینه‌های بسیاری را برای عملیات نظامی در نوار غزه مد نظر دارد که شاید از نظر گروه‌های فلسطینی خوشایند نباشد. وی که به‌رغم به کارگیری تمامی امکانات نظامی طی حمله ددمنشانه 22 روزه به نوار غزه نتوانست به اهداف پوچ خود دست یابد، تلاش می‌کند با ایجاد رعب و وحشت در میان مردم غزه آنها را از مقاومت بازدارد.

کد خبر 76336

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز