سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

بیژن نوباوه *: اهمیت فلسطین برای جهان اسلام، کلیدی است و تمام کشورهای مسلمان جهان، اعم از عرب و غیرعرب به این مسئله اذعان دارند.

 اما در سال‌های اخیر به‌ویژه در جریان جنگ 22 روزه شاهد اعمال سیاست‌هایی از سوی غرب به معنای اروپا و آمریکا بودیم که شرایطی را دامن زد تا برخی کشورهای عربی، حمایت‌های لازم و ضروری را از فلسطین انجام ندهند.

با این وجود تحولات چند سال اخیر، پیروزی حزب‌الله در جنگ 33روزه، پیروزی حماس در انتخابات آزاد فلسطین، پیروزی حماس در جریان جنگ 22روزه علیه رژیم صهیونیستی، بسیاری از کشورهای عربی را در موضعی واقع بینانه قرار داده و آنها را وادار ساخته تا نگاهی جدی‌تر به آرمان فلسطین داشته باشند.

ایران همواره بعد از پیروزی انقلاب به‌عنوان اصلی‌ترین حامی فلسطین مطرح بوده و حتی یک نمره منفی در کارنامه حمایتی ایران از فلسطین دیده نمی‌شود. این مسئله باعث شده است که تبلیغات وسیعی از سوی دشمنان علیه ایران ساماندهی شود و جمهوری اسلامی ایران را در منطقه به‌عنوان کشوری مخالف اعراب قلمداد کنند. این تلاش‌ها با هدف خنثی‌سازی‌ نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و قدس صورت می‌گیرد.

با وجود این اعراب و کشورهای خاورمیانه دریافته‌اند که جمهوری اسلامی ایران هم در سیاست‌ها و هم در روش‌های اجرایی پیش رو، ذره‌ای از حمایت خود از کشورهای مظلوم و در راس آن فلسطین دست برنمی‌دارد، لذا می‌بینیم در جریان تحولات اخیر مرتبط با فلسطین به غیراز یکی دو کشور عربی که سیاست‌هایشان هم راستا با راهبرد حمایتی غرب و آمریکا از رژیم صهیونیستی تعریف شده است، بقیه کشورها در کنار ایران، بر حمایت از فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی تاکید دارند.

* نماینده مردم تهران در مجلس

کد خبر 76371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز