چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سه روز بعد از برقراری آتش‌بس در نوار غزه،‌ قایق‌های جنگی رژیم صهیونیستی مناطق غربی نوار غزه را هدف حملات توپخانه‌‌ای قرار دادند که طی آن یک منزل آتش گرفت.

به گزارش ایسنا، به رغم اعلام آتش‌بس دوجانبه از سوی جنبش حماس و رژیم صهیونیستی، شاهدان عینی اعلام کردند که هواپیماهای جاسوسی اسرائیل همچنان به طور گسترده در حریم هوایی نوار غزه به پرواز خود ادامه می‌دهند.

هم‌چنین نظامیان ارتش صهیونیستی صبح چهارشنبه (2 بهمن) با نقض مجدد آتش بس اعلام شده از سوی این رژیم، صدها متر در داخل اراضی شهرک خزاعه واقع در شرق خان یونس در جنوب نوار غزه نفوذ کرده و ضمن تیراندازی‌های بی‌هدف، اقدام به تخریب اراضی کشاورزی این منطقه کردند.

صبح امروز تعدادی از تانک‌ها و بولدوزرهای ارتش صهیونیستی با نفوذ در منطقه خان یونس اقدام به تخریب زمین‌های کشاورزی ساکنان این منطقه کردند.

دستگیری 10 فلسطینی در کرانه‌ باختری

همچنین سایت اینترنتی تلویزیون نابلس، اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی صبح امروز در حملات خود به مناطق مختلف کرانه باختری به ویژه روستای قریوت در جنوب نابلس 10 فلسطینی را دستگیر کردند.

یک مسئول محلی فلسطینی به این سایت گفت: خودروهای اسرائیلی از نیمه‌های شب گذشته به منازل این روستا حمله کردند و 10 فلسطینی را دستگیر کرده و سپس از این روستا عقب‌نشینی کردند.

خروج صهیونیست‌ها از نوار غزه

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، عقب نشینی نیروهای این رژیم از نوار غزه به صورت کامل انجام شده است. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: از صبح امروز آخرین گروه از نیروهای زمینی ما از نوار غزه خارج شدند و در خارج از این منطقه مستقر شدند و برای رویارویی با هرگونه اتفاقی آماده‌اند.

ادامه‌ امدادرسانی در غزه

این درحالی است که امداد رسانی به ساکنان خسارت دیده نوار غزه هم چنان ادامه دارد و تیم‌های ویژه هم چنان مشغول بیرون آوردن پیکر شهدای ناشی از بمباران‌های رژیم صهیونیستی هستند.

منابع پزشکی فلسطین گفتند: تیم‌های امداد رسانی دو جسد را که متعلق به دو فرد مسن بوده در منطقه‌ی شمال نوار غزه کشف کردند و همین منابع اعلام کردند که سه تن از زخمی‌ها که حالشان وخیم بوده به شهادت رسیدند.

معاویه حسنین رئیس اورژانس غزه اظهار داشت: طبق جدید‌ترین آمار، تعداد شهدای نوار غزه طی 23 روز مقاومت 1315 تن اعلام شده است. اداره اورژانس غزه به شهروندان فلسطینی نسبت به ورود به اماکنی که خطرناک اعلام شده و احتمال می‌رود نیروهای اشغالگر در این مناطق بمبگذاری کرده باشند هشدار داده است.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز به نقل از منابع پزشکی فلسطین آمار شهدای غزه را 1317 تن و تعداد زخمی‌ها را 5450 تن اعلام کرده است.

جان گینگ مدیر عملیات آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطین (آنروا) نیز اظهار داشت: بیش از 350 هزار فلسطینی در نوار غزه به دلیل ویرانی‌های گسترده بوجود آمده در جنگ اسراییل به منطقه بی‌خانمان مانده‌اند.

وی اظهار داشت: پیام من به همه جهان این است که مردم غزه حق برخورداری از زندگی مناسب را دارند و این بار نیز مردم تاوان جنگ را پرداخت کردند و آمار بالای قربانیان این جنگ بر این مساله صحه می‌گذارد.

سایت اینترنتی فلسطین الیوم اعلام کرد که 27 شهروند فلسطینی که در حملات اسرائیل در نوار غزه زخمی شده بودند و برای مداوا به بیمارستان‌های مصر منتقل شده بودند، به علت شدت جراحت به شهادت رسیدند.

ادامه‌ رایزنی‌های معاون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مصر

منابع آگاه مصری گزارش دادند: عاموس گلعاد معاون ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل، بعد از سفرش به قاهره که روز سه‌شنبه انجام شد، با هیات امنیتی عالی رتبه‌ مصر دیدار کرد.

گلعاد قرار است امروز با عمر سلیمان رییس سازمان اطلاعات مصر دیدار کند و فردا نیز قرار است دیدارهایی میان مسئولان مصری و هیئت حماس در قاهره صورت گیرد.

منابع مصری گفته‌اند که اجرای طرح مصر و در راس آن عقب‌نشینی اسرائیل از نوار غزه، گشودن گذرگاه‌ها و تصویب برقراری آتش‌بس، در راس برنامه‌های این مذاکرات خواهد بود.

این منابع گفتند، مصر پیشنهادات اسرائیل را به هیات حماس اعلام خواهد کرد.

این منابع افزودند: این مسئول اسرائیلی همچنین به بررسی راه‌های جلوگیری از قاچاق سلاح از محور فیلادلفیا با مقامات مصری خواهد پرداخت.

خودداری ارتش اسرائیل از انتشار نام افسران ارشدش

ارتش رژیم صهیونیستی نیز گام‌های اولیه‌ای را در راستای حمایت از افسران ارتش این رژیم که در جنگ شرکت داشتند اتخاذ کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی به منظور حمایت از افسران ارتش که در جنگ شرکت داشتند، اسامی کامل افسران برجسته خود را منتشر نکرده است تا به این ترتیب مانع تحویل این افسران به دادگاه‌ها از سوی سازمان‌های بین‌المللی شود.

در این راستا هشت سازمان حقوق بشر در داخل اسرائیل به منظور ارجاع مقامات اسرائیلی به دادگاه‌های بین‌المللی در خصوص کشتار غیر نظامیان در جنگ غزه به منی مازوز مشاور قضایی دولت رژیم صهیونیستی اقامه‌ی دعوی کرده بودند و خواستار تشکیل هیات مستقل تحقیقاتی در خصوص کشتار غیر نظامیان شده بودند.

رادیو رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که مقامات اسرائیلی امروز اجازه‌ی ورود 180 کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه را از دو گذرگاه المنطار (کارنی) و کرم ابوسالم در جنوب نوار غزه را خواهند داد.

 آغاز به کار رسمی حماس

از سوی دیگر، طاهر نونو سخنگوی دولت حماس، اعلام کرد که این دولت از امروز رسما فعالیت‌هایش را در وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های اداری آغاز می‌کند.

وی از تمامی کارمندان دولت خواست تا از صبح روز چهارشنبه به محل کارشان برگردند.

پیش‌تر دانشگاه‌ها و مدارس نوار غزه نیز آمادگی‌شان را برای ازسرگیری فعالیت اعلام کرده بودند.

 تاکید رئیس اسیر پارلمان فلسطین بر محافظت از پیروزی مقاومت

در همین حال، دکتر عزیز دویک رئیس اسیر پارلمان فلسطین، بر توانایی ملت، موسسات و گروه‌های ملی فلسطین برای محافظت از پیروزی مقاومت در جنگ 23 روزه نوار غزه تاکید کرد.

دویک با ارسال پیام تبریکی به گروه‌های مقاومت نوار غزه، خاطر نشان کرد: شما امروز تنها از سرحدات و ملت فلسطین دفاع نمی‌کنید، بلکه به عنوان ادامه دهنده راه امت حضرت محمد (ص) پرچم دفاع از دین و دیار و کرامت امت اسلام را در دست دارید. علاوه بر این، حمایت گسترده و بی‌نظیر امت اسلام از شما در جریان جنگ 23 روزه غزه مساله‌ای موقتی یا ناشی از خشم و انزجار آنها از رژیم صهیونیستی نبود، بلکه امت اسلام به نقش بزرگ و غیر قابل انکار شما در حفظ امانت و وفاداری به آن پی برده است.

رئیس اسیر پارلمان فلسطین در ادامه خطاب به مبارزان گروه‌های مقاومت نوار غزه اظهار داشت: شما از امتحان و آزمون سخت دفاع از وطن با سربلندی بیرون آمدید و توانستید حسن ظن صدها میلیون عرب و مسلمان را نسبت به خود جلب کنید. شما مایه سربلندی و افتخار فلسطین شدید. این پیروزی بر شما و ملت فلسطین و نیز امت اسلام مبارک باد.

دویک در پایان خاطر نشان کرد: آنهایی که با محاصره و جنگ دل به شکست شما بسته بودند، جز شکست هیچ نتیجه دیگری به دست نیاوردند؛ از همین رو من به این مساله اعتقاد راسخ دارم که ما فرزندان مقاومت فلسطین همان طوری که در دفاع از مقاومت موفق بوده و هیچ ترس و ضعفی به دل راه ندادیم، توانایی حفظ و محافظت از پیروزی تاریخی خود را نیز داریم.

کد خبر 73587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز