سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه با کمیسر عالی حقوق بشر، معاون وزیر امور خارجه نروچ و وزیر حقوق بشر سریلانکا در ژنو دیدار کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر منوچهر متکی برای شرکت در دهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به ژنو سفر کرده است. کمیسرعالی حقوق بشر در حاشیه دهمین اجلاس شورای حقوق بشر در ژنو، با وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران درباره آخرین موضوعات حقوق بشری و بحران فزآینده و تراژدی انسانی در غزه در پرتو محاصره مردم مظلوم غزه بحث و تبادل نظر کرد.

متکی با اشاره به نقش و جایگاه حقوق بشر نزد ایران و ایرانیان، خاطرنشان کرد: ایران همواره در ایجاد تمدن، تقویت مردم سالاری و منشور جهانی حقوق بشر نقش برجسته و سازنده‌ای داشته است.

وزیر امورخارجه با تبیین رویکردهای رژیم شاه در وابسته کردن به منافع بیگانگان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بیش از 30 انتخابات را پس از دوره سی ساله خویش داشته است این همه نشانگر ماهیت دموکراتیک مبتنی بر آرا و حقوق مردم و مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی و اجتماعی خویش است.

متکی با تشریح مقایسه‌ای ساختارهای دموکراتیک و مشارکت مردم در تصمیم گیری‌ها و ارتقای موقعیت زنان در جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای خارجی اظهار داشت: نگرش سیاسی و دوگانه به رخدادهای اجتماعی و سیاسی ایران در کنار آن نادیده گرفتن عقب افتادگی دموکراتیک دیگر کشورها که مسائل سیاسی قدرت‌های بزرگ را لحاظ می‌کنند و بدیهی ترین اصول و ارزش های دموکراتیک را رعایت و اجرا نمی کنند نشانگر واقعیت های نهفته در این زمینه است.

کمیسر عالی حقوق بشر نیز با اشاره به سیاست های آپارتاید در آفریقای جنوبی اظهار داشت: با توجه به تجربیات ما در آفریقای جنوبی متاسفانه ما در تاریخ خود شاهد سیاست‌های آپارتاید در تمامی زمینه ها به تضییع حقوق زنان بوده ایم.

ناوانتم پیلی با تاکید بر ضرورت گفتمان قضایی و حقوقی بین شورای حقوق بشر و مراکز حقوقی و قضایی در جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد : ما افزایش گفتمان بین شورای حقوق بشر و مراجع قضایی و حقوق بین قضاوت و حقوقدانان را برای تبادل نظر و تجربیات مفید ارزیابی می کنیم.

وی با اشاره به اجلاس دوربان نیز گفت: همکاری ها و رایزنی گروه غیرمتعهدها، کشورهای اسلامی و گروه آسیا در ارتباط با اجلاس دوربان برای حمایت از روندها و مفاهیم مبارزه با تبعیض نژادی مفید و سازنده ارزیابی می شود.

کمیسر عالی حقوق بشر همچنین در خصوص غزه و رویکردهای وحشیانه رژیم صهیونیستی نیز گفت: بیانیه های شورای عالی حقوق بشر در سرزنش رویکردهای غیرانسانی روشن و آشکار است.

وی قانون دیه در ایران را در حمایت از حقوق قربانیان متضرر از جرم را رویه ای پویا و مترقیانه قلمداد کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار معاون وزیر امور خارجه نروژ گفت : متاسفانه برخی دولت های اروپایی با نادیده گرفتن واقعیت های جاری در فلسطین موجب استمرار سیاست وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین شدند.

 متکی در حاشیه دهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در دیدار ریموند یوهاسن با اشاره به دیدار و رایزنیها با وزیر امور خارجه نروژ در اسلو گفت : در رایزنی های قبلی با مقامات نروژ به دیدگاه مشترکی نائل شدیم که تایید نتایج دموکواتیک ناشی از رای مردم که در دولت مردمی حماس متبلور شده است یک واقع گرایی غیر قابل اجتناب بوده و خواهد بود.

وزیر امور خارجه افزود : ما هم از رویکردهای مستقل دولت نروژ در قبال مسائل منطقه استقبال کرده و ارزیابی مثبتی از آن داریم .

وی با تاکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از وحدت گروه های فلسطینی تصریح کرد: تلاش جدی برای رفع محاصره از مردم مظلوم غزه یک ضرورت است ، رژیم صهیونیستی با رویکردهای گستاخانه خویش با جامعه بین الملل در تقابل و مخالفت با بازگشایی مرزهای غزه قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره افغانستان نیز گفت: ما افزایش افراطگرایی و رشد تولید مواد مخدر را نتیجه رویکردهای غلط دولت بوش می دانیم و در شرایط فعلی نیز هنوز ماهیت واقعی رویکردهای اوباما به افغانستان مبهم است. در حالی که شرایط امنیتی فعلی افغانستان را شکننده می دانیم.

همچنین یوهاسن با اشاره به بازدید و دیدار اخیر وزیر امور خارجه نروژ از غزه افزود: وزیر امور خارجه نروژ از اوضاع نامناسب و تخریب منازل مسکونی در غزه بازدید و از نزدیک شرایط بد منطقه را مشاهده کرده است.

معاون وزیر امور خارجه نروژ درباره اوضاع افغانستان نیز گفت: رویکردهای آمریکا و ناتو به صورت رویکردهای یکسان در تعامل با مسائل امنیت افغانستان نبوده است و هر کشور با پرچم خود بخش هایی از افغانستان را کنترل می کند. شرایط در افغانستان روند مطلوبی ندارد و ما نگران افزایش ناامنی ها هستیم.

یوهاسن با تاکید بر اهمیت نقش ایران در برقراری ثبات و امنیت در افغانستان از رویکردهای انسان دوستانه ایران به مهاجران افغان قدردانی کرد.

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در دیدار وزیر حقوق بشر سریلانکا در حاشیه دهمین اجلاس حقوق بشر سازمان ملل ، با تشریح بی ثمر بودن رویکردهای دوگانه و با انگیزه های سیاسی به مسائل حقوق بشر و برخورد با تروریسم و با ارزیابی مناسبات دو کشور گفت : تهران و کلمبو براساس منافع و احترام متقابل، گام های خوبی برای تعمیق مناسبات دوجانبه برداشته اند و در زمینه همکاری های بین الملل در مجامع مختلف مشورت های مداوم می تواند موقعیت و رویکردهای کشورهای غیرمتعهد را در مقابل رویکرد غیرعادلانه تقویت کند.

متکی با اشاره به نتایج سفر روسای جمهور دو کشور به کلمبو و تهران، خاطرنشان کرد: ما امیدواریم نتایج توافقات رئیسان جمهوری دو کشور در زمینه های اقتصادی و تجاری و ارائه خدمات فنی و مهندسی از طریق کمیسیون اقتصادی مشترک و بخش های ذی ربط تعقیب و آثار واقعی آن را نمایان کند.

سامارا سینک، نیز با اشاره به همکاری های بین المللی دو کشور اظهار کرد: رایزنی های دو کشور در مجامع بین المللی روند مثبت و رو به گسترشی دارد.

وزیر حقوق بشر سریلانکا با بیان این که رویکردهای دوگانه در تعامل با مسائل حقوق بشر کارآیی خودرا از دست داده است، افزود: ما خرسندیم که مناسبات دوجانبه در تمامی زمینه ها گسترش یافته است و امیدواریم از طریق رایزنی های مستمر بتوانیم ظرفیت های جدید را در چارچوب منافع مشترک افزایش دهیم.

کد خبر 76385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز