همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه به همراه وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد و به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه‌ جمهوری اسلامی ایران درباره‌ مساله‌ تاسیس سفارتخانه‌ اروپایی در ایران گفت: این اروپایی‌ها هستند که چنین درخواستی را دارند و موضوع از طرف ایرانی در دست بررسی است.  

منوچهر متکی در کنفرانس خبری ظهر روز دوشنبه 25 آذر که به همراه وزیر انرژی و منابع طبیعی جمهوری ارمنستان برگزار شد، در این رابطه افزود: اگر اصل تاسیس چنین سفارتخانه‌ای صورت بگیرد یا در سطح سفیر یا کاردار است اصل درخواست در دست بررسی و گفت‌وگو است، ولی هنوز نهایی نشده است.

وی هم‌چنین از امضای یادداشت تفاهمی در 71 بند بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان خبر داد.

متکی ادامه داد: با تشکیل کمیته‌های سه‌گانه، شامل کمیته‌ انرژی، نفت و گاز، پتروشیمی و محیط زیست، کمیته‌ بازرگانی، بانکی، حمل و نقل، صنعت، کشاورزی و همکاری‌های استانی و هم‌چنین کمیته‌ فرهنگ، گردشگری، علمی، آموزشی و بهداشتی، یادداشت تفاهمی در 71 بند که به صورت جامع حوزه‌های همکاری دو کشور را در بر می‌گیرد به امضا رسید.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به روابط ایران و ارمنستان گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان علاوه بر پیشینه‌ طولانی تاریخی بین مردم دو کشور، طی دوران بعد از استقلال ارمنستان که 18 سالگی خود را پشت سر می‌گذارد همراه با دوستی، همکاری، حسن همجواری و احترام متقابل بوده است.

وی اضافه کرد: روءسای جمهور دو کشور طی سه سال اخیر بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط ایران و ارمنستان تاکید کرده‌اند و در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شده است.

متکی با بیان این‌که در زمینه‌ انرژی، تولید برق، خط لوله‌ گاز و حمل و نقل گام‌های بلندی را تعریف کرده‌ایم، افزود: برخی از این اقدامات اجرایی شده است، برخی در حال اجرا هستند و برخی دیگر نیز در دست مطالعه و بررسی قرار دارند.

وزیر امور خارجه‌ کشورمان در ادامه اظهار داشت: روابط دو کشور ایران و ارمنستان امروز دوره‌ فعال و بانشاط خود را با شناسایی زمینه‌های مختلف همکاری به صورت بالنده و رو به رشد سپری می‌کند و ما از این مساله خوشحال و خرسندیم.

وی با اشاره به حوزه‌ جدید همکاری ایران و ارمنستان گفت: بحث بازسازی و فعالیت دوباره‌ راه آهن منطقه‌ جلفا که به ترتیب امکان حمل و نقل ایران با منطقه‌ قفقاز و شمال و شرق اروپا تسهیل می‌شود. راه آهن دوجانبه‌ ایران و ارمنستان هم در دستور کار و بررسی دو طرف قرار دارد.

متکی درباره‌ همکاری‌های استانی ایران و ارمنستان نیز عنوان کرد: تجار و بازرگانان دو طرف از همکاری‌های فی‌مابین در حوزه‌ مرزی خوشحال هستند و ما از این مساله استقبال می‌کنیم. در این زمینه بخش خصوصی باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان در ادامه با اشاره به این‌که دیدارهای متقابل خوبی طی سه سال گذشته در سطح وزرای خارجه، انرژی و هم‌چنین سران دو کشور صورت گرفته است، تصریح کرد: ما به دنبال انجام دور جدید دیدار سران دو کشور در تهران هستیم و سفر رئیس‌جمهور ارمنستان به تهران را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی در ادامه اظهارداشت: ایران علاقه‌مند است که بتواند نقش مفیدی در جهت منافع کشور در سطح منطقه ایفا کند و آمادگی این را دارد که در جهت حل و فصل نهایی مساله‌ قره‌باغ بین آذربایجان و ارمنستان اقدامات لازم را صورت دهد. این مسائل در شرایط کنونی که منطقه با بحران قفقاز مواجه شده بود از اهمیت بیشتری برخوردار است.

متکی در ادامه هم‌چنین درباره‌ علت شرکت نکردن هیات ایرانی در نشست اخیر پاریس گفت: عدم شرکت هیات جمهوری اسلامی ایران در نشست پاریس به دلیل عدم رعایت نزاکت میزبانی از سوی طرف فرانسوی بود.

متکی به بحران نوار غزه نیز اشاره کرد و گفت: شرایط غزه و ضرورت اتخاذ تدابیر لازم در این خصوص مساله‌ای است که ما نسبت به این شرایط هشدار می‌دهیم و معتقدیم که جامعه‌ بین‌المل و سازمان ملل نسبت به این شرایط بسیار نگران‌کننده و ضد انسانی حاکم بر غزه مسوءلیت دارد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی نباید احساس کند که دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی توجه لازم را در محکوم کردن و اتخاذ تدابیر لازم در جلوگیری از اقدامات ضد حقوق بشری این رژیم به کار نمی‌گیرند.

متکی درباره‌ی اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران غزه، اظهار کرد: طی چند روز اخیر تماس‌های گسترده‌ای با وزرای خارجه‌ کشورهای مختلف نظیر مصر، سوریه، مالزی، سنگال و برخی کشورهای دیگر اسلامی و غیرمتعهد داشته‌ایم و پیشنهاداتی را در دست پی‌گیری داریم.

وزیر امور خارجه‌ کشورمان از تلاش برای برگزاری اجلاس فوری و فوق‌العاده وزرای امور خارجه‌ کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی درباره‌ی مساله‌ بحران غزه خبر داد و گفت: بنا شده است سنگال به عنوان رییس دوره‌ای سازمان کنفرانس اسلامی از امروز پی‌گیری‌های این مساله را از طریق دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی آغاز کند.

وی هم‌چنین از تلاش ایران برای برگزاری جلسه‌ی ویژه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل برای حل بحران غزه خبر داد و افزود: سفرای ما در آمریکا و سازمان ملل در حال پی‌گیری در دستور کار قرار دادن جلسه‌ ویژه در مجمع عمومی سازمان ملل برای پی‌گیری مساله‌ غزه هستند.

متکی با بیان این‌که ما معتقدیم شورای امنیت باید پیرامون حمایت از مردم فلسطین تصمیمی جدی اتخاذ کند، افزود: بخش دوم اقدامات درباره‌ مساله‌ غزه، مساله‌ کمک‌رسانی‌های انسانی به آن منطقه است. امروز غزه با یک بحران جدی و فاجعه‌ ضد انسانی مواجه است. رژیم صهیونیستی برای سرپوش گذاشتن بر جنایات و شرایط دشواری که در دو سال اخیر گریبانگیر این رژیم شده است راه فراری را ایجاد می‌کند و آن وضعیت کرانه باختری و غزه است.

وزیر امور خارجه‌ کشورمان ادامه داد: متاسفانه کمک‌رسانی به غزه از سوی رژیم صهیونیستی مقدور نیست و این مساله باید از طریق همسایگان صورت بگیرد و از مصر به عنوان تنها همسایه‌ آن منطقه این انتظار می‌رود که در این زمینه همراهی داشته باشد.

وی در ادامه گفت: در تماس‌هایی که از سوی رییس مجلس و هم‌چنین شخص بنده با مصری‌ها صورت گرفته امیدواریم که طرف مصری این همکاری را در زمینه‌ی کمک‌رسانی به مردم غزه داشته باشد.

متکی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران قصد دارد کمک‌های مردمی را توسط یک کشتی برای غزه ارسال کند و ما امیدواریم که سازمان ملل و هم‌چنین مصر کمک کنند که این کشتی محموله‌ 2000 تنی خود را به دست مردم غزه برساند.

متکی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر وجود این تصور از سوی آذربایجان که ایران کمک نظامی به ارمنستان می‌کند، اظهار کرد: همکاری‌های ما با ارمنستان تماما در یادداشت تفاهمی که در 71بند به صورت آشکارا امضا شده است تعریف شده و اینها حوزه‌های همکاری‌های ما با ارمنستان است.

در ادامه‌ی این نشست، وزیر انرژی و منابع طبیعی جمهوری ارمنستان نیز بر افزایش همکاری ایران و ارمنستان تاکید کرد و گفت: در چارچوب هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان تاکید خاصی بر همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف نظیر بازرگانی، انرژی، حمل و نقل، بهداشت، کشاورزی، مالی، بانکی و آموزشی تاکید خاصی گذاشته شده است و ما قصد داریم این همکاری‌ها را بیشتر کنیم.

آرمن موسیسیان درباره‌خط لوله‌ گاز ایران و ارمنستان اظهار کرد: به زودی فرمول عملی گاز در مقابل برق شروع به کار خواهد کرد.

وی افزود: نیروگاه خط انتقال سوم گاز بین دو کشور در دست تهیه است و زمینه‌های جدیدی نیز برای انتقال برق به وجود خواهد آمد. به زودی خط انتقال سوم برق نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر انرژی ارمنستان ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های بین دو کشور ایران و ارمنستان تا سال آینده تا سطح قناعت‌بخشی صورت بگیرد.

وی درباره‌ روابط این کشور با ترکیه نیز گفت: در ماه‌های اخیر گام‌های مهمی در روابط ارمنستان و ترکیه برداشته شده است و در تلاش هستیم که روابط دیپلماسی برقرار شود. طبیعی است که عرصه‌ انرژی و هر عرصه‌ دیگر اقتصادی شامل این روابط خواهد شد.

کد خبر 70839

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز