همشهری آنلاین: معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با توجه به کاهش قیمت‌ها بر اثر بحران جهانی، انتظار داریم واردکنندگان کشورمان قیمت کالاهای وارداتی را کاهش دهند.

  
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، کیومرث فتح ا... کرمانشاهی افزود: قیمت اکثر کالای صادراتی کشور کاهش یافته است که متقابلا انتظار داریم واردکنندگان کالاهای خارجی در مورد کاهش قیمت‌ها نسبت به گذشته اقدام و با اعلام قیمت‌های معقول و متناسب با وضعیت جدید بازار و رعایت حقوق مصرف مصرف‌کنندگان عمل نماید.

وی افزود: در بررسی روند قیمت‌گذاری کالاهای صادراتی پس از رکود اقتصاد جهانی که بر روی 100 قلم کالای عمده صادراتی در این سازمان انجام گرفت، مشخص شد بیش از 60 درصد کاهش ارزش صادارت مربوط به کالاهای نفتی و پتروشیمی بوده است.

وی با اشاره به آمار منتشره گمرک ایران مبنی بر اینکه در ده ماه نخست امسال ارزش صادرات غیرنفتی کشورمان بیش از 15 میلیارد و 149 میلیون دلار بوده است، افزود: این 100 قلم کالای مورد بررسی و حدود 80 درصد کل صادرات غیرنفتی معادل11 میلیارد و 595 میلیون دلار را در برمی‌گیرد.

کرمانشاهی درخصوص کاهش ارزش صادارت ایران، اضافه کرد: آمار و اطلاعات به دست‌آمده حاکی از این است که در میان 100 قلم کالای بررسی‌شده، 36 کالا (معادل 6 میلیارد و 858 میلیون دلار) مربوط به محصولات پایه نفتی و پتروشیمی است که حدود 63 درصد ارزش یک‌صد قلم کالای مذکور و 49 درصد ارزش کل صادرات را شامل می‌شود.

وی افزود: قیمت‌های اعلام‌شده توسط شرکت بازرگانی پتروشیمی طی سه ماه گذشته، روند کاهشی قیمت نسبت به دوره بهار و تابستان امسال را نشان می‌دهد لذا، این محصولات تحت تاثیر کاهش قیمت‌های جهانی قرار داشته و در نتیجه همچنان با نرخ پایین صادرشده است.

کرمانشاهی با اشاره به اینکه گروه دوم در بین یک‌صد قلم کالایی که سهم عمده‌ای از صادرات را به خود اختصاص داده‌اند شامل کالاهایی می‌شود که قیمت آنها توسط بورس فلزات لندن (LME) تعیین می‌شود، افزود: با بررسی قیمت این محصولات که برروی وب‌سایت قیمت‌گذاری سازمان توسعه تجارت ایران (ارزش) قرار گرفته است، متوجه می‌شویم که طی سه ماه اخیر کاهش قیمت این محصولات قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: گروه سوم کالاهای صادراتی کشورمان که سهم نسبتا خوبی را در صادرات به خود اختصاص داده‌اند شامل کالاهای انحصاری ایران مثل زعفران، پسته و فرش دستباف می‌شود که به نظر می‌رسد این کالاها تحت تاثیر کاهش قیمت‌های جهانی قرار نگرفته‌اند اما کمیته دائمی قیمت‌گذاری برای بازنگری قیمت کالاهای مذکور با اتحادیه و ارگان‌های مرتبط مستمرا در تعامل است.

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه گروه چهارم کالاهای مورد بررسی شامل وسائل نقلیه موتوری و محصولات آهنی می‌شود، افزود: کمیته دائمی قیمت‌گذاری به دلیل تنوع این محصولات در حال بازنگری اقلام فوق است.

کرمانشاهی خاطرنشان کرد: گروه پنجم محصولات صادراتی، شامل مصنوعات و محصولات پلاستیکی و لاستیکی می‌باشد که سهم خوبی از صادرات را به خود اختصاص داده است و لازم به ذکر است که کمیته قیمت‌گذاری در سال جاری، برای سومین بار قیمت کالاهای مذکور را مورد بازنگری قرار دادند.

کد خبر 75687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز