تحولات بررسی لایحه‌های دوگانه دولت در مجلس شورای اسلامی در روزهای پایانی سال نگاه مردم را به این روند دوخته است تا از سرنوشت قیمت بنزین و سهمیه بندی در سال آینده باخبر شوند.

برای آگاهی از آخرین تحولات در مورد قیمت سوخت با محمد رضا خباز ، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • با توجه به تحولات بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی سرنوشت قیمت بنزین و دیگرحامل‌های انرژی درسال آینده چه خواهد شد؟

از هنگامی که خبر تصویب افزایش درآمدهای دولت از محل فروش حامل‌های انرژی به میزان 20 هزار میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق منتشر شد همه تصورات در مورد قمیت حامل‌های انرژی تغییر کرد. این مصوبه شاید موجب شود قیمت برخی حامل‌های انرژی تا 5 برابر نیز افزایش یابد.

  • روند تصویب و تغییر مسیر بررسی لایحه‌های دوگانه دولت در کمیسیون به چه ترتیب بود؟

من از جزئیات این روند مطلع نیستم ولی قرار براین بود که براساس مصوبه کمیسیون بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به سال آینده موکول شود و تنها درآمد پیش‌بینی شده از محل فروش حامل‌های انرژی مبلغ 8هزارو 400 میلیارد تومان بود.

این مصوبه کمیسیون، قیمت‌گذاری حامل‌ها را نیز به دولت واگذار کرده بود. اما با گنجاندن حدود 20 هزار میلیارد تومان دیگر به درآمدهای دولت درسال آینده روند بررسی لایحه بودجه تغییرکرده‌است. این افزایش درآمد که مبلغ بالایی است، موجب می‌شود که دولت در سال آینده برای حامل‌های انرژی قیمتی را تعیین کند که بتواند درآمد لازم را تامین کند و این به معنای افزایش فاحش و بیشتر قیمت انواع سوخت است.

  • سرنوشت سوخت به‌خصوص بنزین در سال آینده چه خواهد شد؟

درحال‌حاضر مشخص نیست که مجلس چه تصمیمی خواهد گرفت. مصوبه کمیسیون تلفیق باید درصحن علنی مجلس بررسی شود و نمایندگان مردم بدون تردید در بررسی بودجه، هریک دیدگاه‌های مختلفی را در نظر خواهند گرفت ولی به‌هرصورت، روی آوردن کمیسیون تلفیق به مصوبه جدید، نگرانی‌هایی را به‌وجود می‌آورد. نمایندگان مجلس به‌طور قطع صلاح مردم و موکلین را درنظر خواهند گرفت.

در عین حال هنوز وحدت‌نظری در میان نمایندگان وجود ندارد. در مورد قیمت سوخت یا بنزین برخی نمایندگان نظرشان این است که باید قیمت بنزین در مجلس تعیین شود و برخی براین باورند که باید قیمت توسط خود دولت و براساس نیازهایی که تشخیص می‌دهد تعیین شود. باید منتظر شد و دید که در صحن علنی مجلس چه تصمیمی گرفته می‌شود.

کد خبر 76255

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز