چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۴
۰ نفر

امسال قیمت مواد غذایی در بازارهای جهانی و البته داخلی با فرازوفرود بسیاری روبه‌رو بوده به این ترتیب پس از موج گرانی که قیمت هر کیلو مرغ را به بیش از 3 هزار تومان رساند و قیمت برنج ایرانی را هم تا آن‌سوی مرز 4 هزار تومان پرتاب کرد روند نزولی قیمت‌ها آغاز شد

و قیمت انواع مواد غذایی پله‌پله کاهش یافت هرچند که هرگز به روزهای اول نرسید با این‌همه در هر دو دوره نزول و صعود قیمت‌ها خرده‌فروش‌ها بیش از هر زمان دیگری متهم به بی‌نظمی و گرانفروشی شدند.

در مقابل این انتقادها هم صنف سوپرمارکت‌ها معتقدند نه تنها درآمدشان افزایش نیافته بلکه در آستانه ورشکستگی هم قرار گرفته‌اند.

به گفته رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌ها و مواد پروتئینی، اعضای این صنف هر ساله با افزایش 20درصدی مالیات‌ روبه‌رو شده‌اند.

سعید درخشانی به همشهری گفت: به‌همین دلیل به‌علت رکود بازار و افزایش مالیات‌ها برخی از سوپرمارکت‌ها تعطیل شده‌اند چون با درآمدهای کم، ‌توان پرداخت مالیات را ندارند.
رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌ها ادامه داد: علاوه بر افزایش مالیات سالانه، پول آب و برق هم در کشور ما بسیار گران است و این هزینه‌های بالا در چنین شرایطی که اقتصاد جهانی رو به رکود است ادامه کار را برای اعضای صنف ما دشوار می‌کند.

درخشانی درخصوص گران‌شدن مواد پروتئینی افزود: نه‌تنها قیمت محصولات پروتئینی رو به افزایش نیست بلکه بسیاری از کارخانه‌ها قیمت‌های خود را هم کاهش داده‌اند.

او خاطرنشان کرد: هیچ‌کدام از سوپرمارکت‌ها و مغازه‌داران نمی‌توانند اجناس خود را گران‌تر از نرخ مصوب به‌فروش برسانند چون تمامی اجناس قیمت دارند و هیچ‌کس حاضر نیست کالایی را به قیمت بیش از آنچه روی آن درج شده خریداری کند.

درخشانی تاکید کرد: طی ماه‌های اخیر بازرسان در تمام مناطق حضور یافتند تا با نظارت دقیق مانع گرانفروشی شوند.

او تاکید کرد: با توجه به اینکه قیمت تمام مواداولیه در سراسر جهان رو به کاهش است به تبع آن کالاها هم از نظر قیمت، روند نزولی در پیش گرفته‌اند و طی ماه‌های آینده باز هم شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌ها ادامه داد: آنچه بیش از هر چیزی مشاغل مختلف را با بحران روبه‌رو کرده بالا رفتن هزینه‌ها از یک سو و افزایش سالانه مالیات‌ها از سوی دیگر است که ادامه این روند، موجب تعطیلی بسیاری از مشاغل شده و شرایط را برای ادامه کار با مشکل روبه‌رو ساخته است.

او تاکید کرد: متولیان باید تلاش کنند با بررسی‌های لازم شرایط بهتری برای مشاغل مختلف ایجاد کنند تا به خاطر بحران‌های اقتصادی با موج تعطیلی و بیکاری روبه‌رو نشویم.

کد خبر 72969

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز