انتظار برای کاهش قیمت‌ها این روزها به رسم تازه‌ای در بازار تبدیل شده است. رسمی که خیلی هم جای تعجب ندارد.

این بار بحران اقتصاد جهانی به منشأ خیر برای جیب کم‌درآمدها تبدیل شده و همه،   حتی روسای اتحادیه‌های فروشندگان مواد غذایی از کاهش تدریجی قیمت کالاها در روزها و هفته‌های آینده خبر می‌دهند. البته در این میان استثناهایی نیز یافت می‌شود. به‌عنوان مثال کماکان با وجود افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی،   هنوز قیمت ماکارونی در سوپر مارکت‌های فعال در سطح شهرها تغییرنکرده است.

سیدمهدی آثاریان،  دبیر هیأت‌مدیره انجمن صنفی صنایع ماکارونی دراین باره به همشهری می‌گوید: در ایران کارخانه‌های تولید‌کننده به زمان بیشتری برای هماهنگی با تحولات جهانی نیاز دارند. بسیاری از کارخانه‌ها،  مواد اولیه خود را از قبل خریده و برای ماه‌های آینده ذخیره کرده‌اند به همین دلیل تا زمانی که این مواد به پایان نرسد امکان کاهش قیمت برای تولیدکنندگان وجود ندارد. به هر حال شرایط برای کاهش قیمت محصولات باید مهیا شود؛  زیرا در غیر این صورت تولیدکنندگان متضرر شده و ادامه کار مشکل خواهد شد.او تاکید کرد: به منظور مدیریت قیمت‌ها و جلوگیری از زیان واحدهای تولیدی و صنعتی مقرر شده،  کاهش قیمت محصولات به صورت پلکانی انجام شود تا تولیدکنندگان نیز کمتر متضرر شوند.

محصولات لبنی از دیگر کالاهایی هستند که هنوز مشمول کاهش قیمت‌ها نشده‌اند و در برابر موج تازه بازار مقاومت نشان می‌دهند. هرچند قاسمعلی حسنی،  رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران از کاهش 10 درصدی قیمت کره وارداتی خبر می‌دهد اما ظاهرا هنوز قیمت سایر لبنیات تولید داخل کاهش نیافته است.

حسنی می‌گوید: پیش از این قیمت عمده‌فروشی هر کیلو کره وارداتی 5900 تومان بود که هفته گذشته با 600 تومان کاهش به 5300 تومان رسید. رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران درباره دلایل کاهش نیافتن قیمت انواع دیگر لبنیات توضیح می‌دهد: تمام لبنیات غیر از کره در داخل تولید می‌شود و دلیل کاهش نیافتن این فرآورده‌های لبنی را باید از کارخانه‌های داخلی سؤال کرد اما آنچه مربوط به کاهش قیمت‌های جهانی است در کره که کالای وارداتی است تا حدی نمود داشته است. با وجود کاهش قیمت‌های جهانی و انواع مواد اولیه برای تولید فرآورده‌های لبنی،  قیمت لبنیات به غیر از کره در 2 هفته اخیر 10 تا 15 درصد افزایش داشته است.

اما فارغ از بازار محصولات پر مصرفی چون لبنیات و ماکارونی، مسئولان اتحادیه سوپر مارکت‌ها و فروشندگان مواد پروتئینی هم می‌گویند: با توجه به کاهش قیمت موادغذایی و چشم‌انداز موجود برای ادامه این روند تا پایان سال به‌نظر می‌رسد امسال شب‌عیدی بدون گرانی را پیش رو داشته باشیم.

کد خبر 73558

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز