چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: هرساله در روزهای پایانی سال جنب‌و‌جوش خاصی بر بازار حاکم شده و خریداران و فروشندگان در حال‌و‌هوایی بهاری نسبت به تهیه و تامین مایحتاج روزهای پایانی سال اقدام می‌کنند.

گرچه بازار شب عید امسال تحت‌تأثیر برخی مسائل داخلی و جهانی شرایط خاص خود را داشته، به‌نظر می‌رسد با وجود تاکید بسیاری از مسئولان دولتی بر تاثیر‌پذیری حداقلی اقتصاد کشورمان از بحران اقتصادی جهان، اکنون آثار این بحران به‌خوبی در بخش‌ تولید و بازار هویداست. این روند موجب شده تا انتظار هر ساله واحدهای صنفی برای فروش بیشتر کالا یا عرضه خدمات متناسب شب عید نیز محقق نشود  به گونه‌ای که  حتی بسیاری از اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی که برای فروش بیشتر کالا راهی نمایشگاه‌های بهاره شده‌اند نیز به رکود حاکم بر بازار شب عید اذعان دارند.

شاید بتوان نخستین پیامد شکل‌گیری شرایط رکود در بازار را کاهش تقاضا و به تبع آن کاهش قیمت کالاها و خدمات تلقی کرد و بر این اساس بود که دست‌اندرکاران تنظیم بازار و مسئولان وزارت بازرگانی با وقوع بحران جهانی، بارها از کاهش قیمت کالاها و خدمات خبر داده و با تشدید برخوردهای نظارتی سعی در مقابله با روند صعودی تورم و افزایش بی‌رویه قیمت کالاها داشته‌اند. اما واقعیت آن است که جز چند قلم کالا، قیمت بیشتر کالاهای مورد نیاز شب عید مردم یا کاهش نیافته یا اینکه با وجود ذخیره‌سازی مناسب و اعمال سیاست‌های تعزیراتی روند صعودی نیز به‌خود گرفته است.‌

 وضعیت بازار، خوب یا بد؟!

امسال نیز با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال، مسئولان سازمان حمایت و معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی از کاهش قیمت بیش از 4هزار قلم کالا خبر داده‌اند اما واقعیت آن است که این کاهش قیمت‌ها هنوز نمود عینی در بازار نداشته‌ و بسیاری از مردم که این کاهش قیمت‌ها را به انتظار نشسته‌اند، آثار عینی این اقدامات برای کاهش قیمت‌ها را ملاحظه نمی‌کنند و به جز کاهش قیمت 100 تومانی پودر شوینده، کاهش قیمت برخی انواع ماکارونی یا کاهش 100تومانی قیمت ماست کم‌چرب یکی از شرکت‌های لبنی، خبری از کاهش گسترده قیمت‌ها نیست.چندی پیش وزیر بازرگانی در حاشیه هشتمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در تشریح بازار شب عید، چنین گفت: وضعیت بازار شب عید‌ خوب است.

با توجه به برپایی بیش از 307‌نمایشگاه از سوی اصناف و نیز برپایی فروش‌های فوق‌العاده، کاهش قیمت داوطلبانه در بازار رخ داده است. مسعود میر‌کاظمی،‌‌افزود:سازمان حمایت نیز به‌زودی لیست کالاهای مشمول منطقی‌شدن قیمت‌ها را منتشر می‌کند‌.

میوه و مرکبات

خرید و واردات بسیاری از اقلام مصرفی مورد نیاز شب عید مردم از جمله سیاست‌هایی است که در چند سال اخیر برای تنظیم بازار کالاها در پیش گرفته شده و هرساله با کاهش حقوق ورودی و سود بازرگانی بسیاری از کالاها تلاش می‌شود تا ذخیره مناسبی ایجاد شده و با عرضه تدریجی به بازار، از افزایش قیمت‌های شب عید جلوگیری شود.

سیب و مرکبات، ‌از جمله محصولاتی هستند که از مدت‌ها پیش مسئولان وزارت بازرگانی‌ از تامین ذخیره مناسب این کالاها برای شب عید خبر داده‌اند؛ با این وجود اکنون سیب، پرتقال و نارنگی وارداتی به قیمت‌هایی به‌مراتب بیش از قیمت مورد ادعای این مسئولان به مردم عرضه‌ می‌شود. 

مرغ باز هم پر کشید

واردات گوشت قرمز و خرید و ذخیره‌سازی مرغ نیز از جمله سیاست‌های دیگری است که برای مهار قیمت‌ها اتخاذ شده است؛ با این وجود مطابق روال هر ساله، باز هم با وجود رکود حاکم بر بازار، این‌روزها قیمت مرغ و گوشت قرمز افزایش نسبی را شاهد بوده و وعده‌های وزارت بازرگانی و جهاد کشاورزی برای عرضه گوشت و مرغ ارزان در نمایشگاه‌های بهاره نیز تاثیر چندانی بر کاهش قیمت‌ها و ثبات بازار نداشته است.

کد خبر 77014

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز