چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

وقتی بعد از مدت‌ها چانه زنی بالاخره پودر شوینده از سبد حمایتی دولت خارج شد.

مصرف‌کنندگان نگران بودند که افزایش قیمت ناگهانی همه را گرفتار بحران شست‌وشوی البسه کند و به این ترتیب خانم‌های خانه‌دار مثل زمستان سال پیش در حسرت یک دل‌سیر شستن لباس بمانند.

در آن روزها مصطفی مقدسی، دبیر شورای تولیدکنندگان پودرشوینده امیدواری می‌داد که خبری از افزایش قیمت نخواهد بود و بازار رقابت آنچنان گرم خواهد شد که تولید‌کنندگان برای پیشی‌گرفتن از یکدیگر و البته رقبای خارجی چاره‌ای جز کاهش قیمت و بهبود کیفیت نخواهند داشت.

او پیرو همین پیش‌بینی امروز معتقد است قیمت پودر شوینده دست کم 10 درصد کاهش یافته است.

مقدسی با اشاره به کاهش قیمت پودر شوینده در بازار می‌گوید: قیمت هر بسته پودردستی 500 گرمی از 650 به 550 تومان و هر بسته پودر ماشینی حاوی آنزیم نیز از 850 به 750 تومان کاهش یافته است.

به گفته او، پودر شوینده به‌دلیل قرار گرفتن در سبد حمایتی سال‌ها از فرمولاسیون مشخص پیروی می‌کرد و از تنوع تولید محروم بود اما پس از آزادسازی قیمت، تنوع تولید برای مصارف گوناگون مانند شست‌وشوی لباس‌های رنگی، سفید، پشمی و ابریشمی در راه است که البته ارائه محصولات جدید نیازمند کسب مجوز از سازمان استاندارد و وزارت بهداشت است.
مقدسی پیش‌بینی می‌کند با کاهش قیمت نفت در آینده نزدیک، قیمت مواداولیه تولیدپودر شوینده هم کاهش یابد؛ هر چند که هنوز ماده‌ اولیه ارزان‌قیمت وارد کارخانه‌های تولید پودر شوینده نشده است.

دبیر شورای تولیدکنندگان پودر شوینده می‌گوید: پیش‌بینی می‌کنیم که امسال حدود 400‌هزار تن پودر دستی و ماشینی برای بازار داخل تولید شده و حدود 100 هزار تن نیز از کشور صادر شود.

اما نکته جالب اینکه با وجود اعلام این خبر آن هم از سوی دبیر شورای تولید‌کنندگان پودر شوینده، مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های بهداشتی می‌گوید: رقم کاهش قیمت پودرهای شوینده به میزان 100 تومان شایعه است.

ابوالفضل مسکرزاده در گفت‌وگو با همشهری تاکید می‌کند: در فصل پاییز قیمت‌ پودرهای شوینده ثابت مانده و برنامه برای ثابت ماندن قیمت پودرها با توجه به تورم به نوعی کاهش قیمت محسوب می‌شود.

او می‌افزاید: رقم کاهش 100‌تومانی برای قیمت مصرف‌کننده پودرهای شوینده شایعه است و اگر کاهش در قیمت‌ها اتفاق افتاده باشد در سطح عمده فروشی است؛ آن هم نه به این میزان.

مسکرزاده تولید پودرهای شوینده را دوبرابر تقاضای صادرات و مصرف داخلی می‌داند و ادامه می‌دهد: به‌دلیل افزایش تولید از مازاد بازار فروش پودرهای شوینده رقابتی‌شده و در زمان افزایش قیمت ابتدای سال پیش‌بینی می‌کردیم که قیمت در نیمه دوم سال ثابت یا حتی کاهش پیدا کند.

او تصریح می‌کند: با کاهش قیمت مواداولیه کارخانه‌های تولیدکننده برای به دست گرفتن بازار به کاهش قیمت حتی نیم درصدی مبادرت می‌کنند و نیازی به دستوری بودن کاهش قیمت‌ها نیست.

مدیرعامل تعاونی بهداشتی می‌گوید: پیش‌بینی درباره قیمت و میزان کاهش قیمت‌ها به‌دلیل نوسان مواداولیه و هزینه‌ها غیرممکن است ولی تلاش تولیدکنندگان در این است که قیمت‌ها تا پایان سال ثابت بماند.

کد خبر 69955

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز