ایرانی‌ها براساس سنتی چند صد ساله طولانی‌ترین شب سال یعنی آخرین شب پاییزی را گرد هم جمع می‌شوند و در کنار هندوانه ، انار و سیب شب چله با تناول آجیل، شب‌نشینی آخر پاییز را رونق می‌دهند.

به‌واسطه همین اقبال برای خرید، روزهای پایانی آذرماه برچسب‌های قیمت در مغازه‌های آجیل فروشی تغییر می‌کند تا خریداران بدانند برای خرید این محصول باید بهای بیشتری بپردازند. امسال هم داستان خرید آجیل شب چله بر همین منوال است با این تفاوت که قیمت خشکبار مدتی است روند نزولی دارد، بنابراین تولیدکنندگان بیشتر از هر سال تلاش می‌کنند خود را از اتهام گرانی آخر پاییز تبرئه کنند.

رئیس اتحادیه خشکبار درخصوص فرارسیدن شب یلدا و افزایش قیمت خشکبار به همشهری گفت: قیمت خشکبار دوران تنزل خود را طی می‌کند و از جانب تولیدکنندگان با افزایش قیمت روبه‌رو نمی‌شود اما آجیل فروشی‌ها تابع این قیمت‌ها نیستند و خودشان می‌توانند قیمت‌ها را افزایش دهند.

به گفته محمدحسن شمس‌فر، طی سال‌جاری به‌علت سرمازدگی، تولید محصولات خشکبار تا یک سوم کاهش یافت به همین دلیل با افزایش قیمت‌ها از میزان صادرات تا حد زیادی کاسته شده است.رئیس اتحادیه خشکبار ادامه داد: از 2ماه پیش محصولات خشکبار وارد بازار شد، اما به‌دلیل کاهش میزان تولید، قیمت‌ها افزایش یافت و به تبع آن تا حد زیادی از میزان خریداران کاسته شد.

شمس‌فر افزود: از چند هفته قبل به‌علت رکود بازار قیمت‌ها تا حد زیادی شکسته شده بنابراین با ادامه رکود، تنزل قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.او تاکید کرد: آبان ماه سال گذشته میزان صادرات خشکبار 37 هزار تن بوده در حالی که طی سال‌جاری این میزان به 9 هزار تن رسیده است و سهم پسته بیش از سایر محصولات بوده است.شمس‌فر تصریح کرد: خشکبار ایران از نظر طعم و کیفیت جزء بهترین‌های دنیاست و به جز  آمریکا و  رژیم صهیونیستی  به تمامی کشورهای جهان صادر می‌شود.

رئیس اتحادیه خشکبار با بیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان به‌علت سرمازدگی متحمل ضررهای هنگفتی شده‌اند تاکید کرد: دولت باید با در نظر گرفتن شرایط تولیدکنندگان، یارانه‌هایی در اختیار افراد قرار دهد تا آنها بتوانند بخشی از ضرر و زیان خود را جبران کنند.

کد خبر 70467

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز