همشهری آنلاین: دولت در چارچوب بند 7 ماده واحده بودجه سال 1387، قیمت آزاد برق با سوخت یارانه‌ای را برای سال جاری تعیین کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، بر اساس بند 7ماده واحده بودجه سال 1387 به منظور حرکت در جهت هدفمند کردن یارانه‌ حامل‌های انرژی،دولت موظف است قیمت حامل‌های انرژی تولیدی با تولیدکنندگان به قیمت آزاد را محاسبه کند.

بر اساس این بند،مابه‌التفاوت قیمت آزاد برق معادل 773ریال به ازای هر کیلووات ساعت و قیمت فروش تکلیفی آن در داخل کشور در دفاتر شرکت توانیر در بدهکار حساب دولت (خزانه‌داری کل) ثبت می‌شود و معادل این رقم در خزانه‌داری کل کشور به حساب بستانکار شرکت ثبت‌ شده و معادل آن به صورت گواهی اعتباری به شرکت داده می‌شود.

بر این اساس با مصوبه جدید دولت قیمت برق آزاد با احتساب سوخت یارانه‌ای معادل 404 ریال به ازای هر کیلووات ساعت تعیین شده است. همچنین طبق این مصوبه،مابه‌التفاوت قیمت سوخت آزاد با سوخت یارانه‌ای، بر اساس نظر کارگروهی متشکل از وزرای نیرو و اقتصاد و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به این قیمت اضافه می‌شود.

گفتنی است مصوبه فوق در موردقیمت برق آزاد، مربوط به محاسبات و گردش مالی بین خزانه‌داری کل کشور و شرکت توانیر در چارچوب مفاد قانون بودجه سال 1387 است و به معنای تصمیم دولت برای افزایش قیمت برق یا آزادسازی آن برای مصرف‌کنندگان خانگی نیست.

بر اساس مصوبه فوق همچنین وزارت اقتصاد مکلف شده است به منظور تسهیل در گردش وجوه حاصل از آزادسازی قیمت برق با سوخت یارانه‌ای، سهم نقدی شرکت توانیر را بر اساس ارقام مصوب در قانون بودجه سال 1387 معادل 461میلیارد ریال به صورت هفتگی به بانک مرکزی برای پرداخت اعلام کند و بانک مرکزی موظف است از موجودی حساب ذخیره ارزی برداشت و به این شرکت به صورت علی‌الحساب پرداخت کند. پرداخت‌های مربوط به هر 3ماه با توجه به تصمیمات کارگروه مذکور، تسویه موقت می‌شود.

این مصوبه به معنای برداشت مجدد از حساب ذخیره ارزی نیست بلکه بر اساس جزء (هـ) بند 7 ماده واحده قانون بودجه سال جاری بانک مرکزی مجاز شده تا سقف 122 هزار میلیارد ریال از محل اعتبار جزء 18 ردیف 520000 جدول شماره 9 قانون بودجه صرفاً به عنوان مابه‌التفاوت یارانه به وزارت نفت و شرکت توانیر پرداخت کند. مصوبه فوق، مقرر کرده است از رقم 122 هزار میلیارد ریال،معادل 461 میلیارد ریال به طور هفتگی به شرکت توانیر پرداخت شود.

این مصوبه از سوی دکتر پرویز داودی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

کد خبر 63569

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز