همشهری آنلاین: وزارت بازرگانی درپی مصوبه مجلس مبنی بر افزایش تعرفه محصولات نهایی کشاورزی به اندازه تعرفه خودروی سواری، کاهش تعرفه واردات خودرو سواری را در دستور کار کمیسیون ماده یک قرار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزرات بازرگانی،بابک افقهی، معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران و مشاور وزیر بازرگانی با بیان اینکه یکی از گزینه‌های موجود برای اجرای ماده 40 قانون بودجه سال 88 مجلس شورای اسلامی کاهش تعرفه واردات خودروی سواری است عنوان کرد: وزارت بازرگانی برای جلوگیری از افزایش جهشی قیمت محصولات مصرفی نهایی کشاورزی در داخل کشور راه حل کاهش تعرفه واردات خودرو را پیشنهاد کرده و به همین منظور نیز بررسی‌های کارشناسی کاهش تعرفه واردات خودرو آغاز شده است.

افقهی گفت: از آنجا که قانونگذار به دولت تکلیف کرده است تعرفه محصولات کشاورزی همانند تعرفه خودرو سواری تعیین شود، وزارت بازرگانی برای جلوگیری از ایجاد شوک ناگهانی به بازار و فشار بیش از اندازه به مصرف‌کننده گزینه کاهش تعرفه واردات خودروی سواری، در دستور کار کمیسیون ماده یک قرار گرفت و پس از کار کارشناسی کلیه گزینه‌های پیشنهادی برای تصمیم‌گیری به دولت ابلاغ می‌شود.

بنابر این گزارش، بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه 88 پیش‌بینی می‌شود تغییرات تعرفه‌ای در 118 ردیف تعرفه کالاهای کشاورزی اعمال شود.

بررسی سازمان توسعه تجارت ایران بر روی 118 ردیف تعرفه و کالاهای کشاورزی نشان می‌دهد که باید تحقیق و بررسی بیشتری در مورد اینکه کدام محصول کشاورزی ماده اولیه بوده و کدام محصول نهایی است انجام گیرد.

با توجه به اینکه بسیاری از این ردیف‌های تعرفه‌ای پیش از این بر اساس نظرات کارشناسی و با تکیه بر نظرات تشکل‌ها تعیین تکلیف شده و به تصویب هیات دولت رسیده بود به نظر می‌رسد این موارد مجددا باید بر اساس کار کارشناسی و در حیطه کمیسیون ماده یک مورد بررسی قرار گیرند که این امر زمانبر خواهد بود و به همین دلیل نیز در چاپ کتاب تعرفه سال جدید و ابلاغ آن به گمرکات تاخیر ایجاد خواهد شد.

کد خبر 79479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز