همشهری آنلاین: سرتیپ دوم پاسدار محمد رویانیان 20 اردیبهشت با گلایه از آمارهای سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه گفت:

این سازمان‌ها نسبت به کاهش مرگ و میر در ایران بی تفاوت هستند، حال آنکه کاهش دو درصدی مرگ و میر در کشورهای اروپایی را مطرح می‌کنند و این موضوع قابل انتقاد است.

به گزارش پایگاه خبری پلیس ایران، سرتیپ دوم پاسدار محمد رویانیان رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ظهر امروز یکشنبه 20 اردیبهشت در جمع خبری اصحاب رسانه‌ها گفت: گواهینامه‌های هوشمند ابتدا در شهر تهران صادرو سپس طرح ارائه گواهینامه‌های هوشمند در سراسر کشور اجرایی  خواهد شد.
 
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در ادامه با تاکید بر اینکه در صدور گواهینامه‌های هوشمند هیچگونه محدودیتی وجود ندارد، ظرفیت صدور گواهینامه هوشمند را روزانه 15 هزار فقره عنوان کرد.
 
رویانیان گفت: پیشتر قرار بود گواهینامه‌های هوشمند از اواخر سال گذشته صادر شود، اما به علت بروز برخی مسائل صدور این گواهینامه‌ها به تاخیر افتاد.

رویانیان با بیان اینکه با اجرایی شدن کامل طرح گواهینامه‌های هوشمند، سالانه دو میلیون و 500 هزار گواهینامه صادر خواهد شد،  درمورد دارندگان گواهینامه قدیمی تصریح کرد: این گواهینامه‌ها تا پایان اعتباری که در آن قید شده است، اعتبار دارد و پس از انقضای مهلت اعتبار آن، گواهینامه های هوشمند برای متقاضیان صادر ونیازی به مراجعه قبل از تاریخ انقضای آن وجود ندارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا پیش بینی کرد: در یک مهلت زمانی سه ساله همه گواهینامه‌های رانندگان در کشور هوشمند شود.

رویانیان با تأکید به اینکه با اجرایی شدن طرح صدور گواهینامه هوشمند، پیش بینی        می‌شود آمار تخلفات به میزان 50 درصد کاهش یابد، گفت: هم اکنون همه گواهینامه‌های جدید به صورت هوشمند صادر می‌شود.

وی در این گفت و گو از ابلاغ طرح شماره گذاری برای جلوگیری از فروش موتورسیکلت‌های بدون پلاک ملی خبر داد و گفت: طرحی تهیه شده است که ورود و فروش موتورسیکلت به برخی مناطق ممنوع خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در تشریح این طرح گفت: در این طرح مشخص خواهد شد که در هر محدوده چه تعداد موتورسیکلت مجاز به تردد خواهد بود.

سرتیپ دوم پاسدار رویانیان با تأکید به اینکه ظرفیت تردد موتورسیکلت در تهران 500 هزار دستگاه است، گفت: متاسفانه در حال حاضر دو میلیون و 500 هزار موتورسیکلت در شهر تهران وجود دارد که به معنی تهدید مرگ و آلایندگی است.

وی موتورسیکلت‌ها را آلاینده تر از اتوبوس و کامیون اعلام کرد و گفت: با ایجاد طرح جدید پلیس از آلایندگی، مزاحمت، کیف قاپی، توزیع مواد مخدر و بسیاری از جرایم جلوگیری خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ایجاد این گونه محدودیت ها را مغایر با حقوق شهروندی ندانست و گفت: در جایی که مصالح عمومی در خطر بیفتد، لازم است پلیس هر گونه محدودیتی را اعمال کند.

آمارها از وجود حدود شش میلیون موتورسیکلت فاقد پلاک ملی در کشور حکایت دارد.

رویانیان با اشاره به اینکه در سال 83 یک میلیون موتورسیکلت و در سال گذشته 600 هزار موتورسیکلت فروخته شد، گفت: لازم است شاخص موتورسیکلت، کارآمد شود و سپس بر اساس آن شماره گذاری صورت گیرد.

وی با تأکید به اینکه از شماره گذاری خودروی رانا جلوگیری به عمل آمد، گفت: تا این خودرو تأییدیه محیط زیست را کسب نکند، شماره گذاری نخواهد شد.

خودروی رانا محصول جدید ایران خودرو ماه گذشته رونمایی شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا موضوع نصب ترمز ای بی اس در خودروها را ضروری اعلام کرد و گفت: همه خوردوهای تولیدی به استثنای روآ، پیکان، نیسان لازم است مجهز به سیستم ترمزی ای بی اس باشند و این موضوع به خودروسازان نیز ابلاغ شده است.

رویانیان گفت: 60 درصد خودروهای تولیدی در کشور مجهز به سیستم ترمز ای بی اس  شده‌اند و این موضوع از ابتدای اردیبهشت ماه مورد توجه خودروسازان قرار گرفته است و محصولاتی از شرکت‌های خودروساز که فاقد این سیستم بودند، شماره گذاری نخواهند شد.

وی همچنین اعلام کرد: همه محصولات شرکت خودروسازی سایپا دارای برچسب انرژی است و شرکت خودروسازی ایران خودرو نیز قول نصب این برچسب را روی همه محصولات خود داده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از عدم شماره گذاری محصولات سایپا دیزل و ایران خودرو دیزل در 10 روز گذشته خبر داد و گفت: برچسب انرژی و نداشتن ترمز ای بی اس در محصولات این دو شرکت تولیدی خودرو سبب شد تا از شماره گذاری خودروهای تولیدی این شرکت ها جلوگیری شود.

رویانیان متوقف کردن شماره گذاری سواری و وانت را به خاطر مردم ممکن ندانست و گفت: سازندگان این خودروها اعلام کردند که در آینده محصولات خود را مجهز به ترمز ای بی اس خواهند کرد.

وی در مورد خودروی پراید گفت: سازنده این خودرو اعلام کرده است که روی 100 هزار خودروی پراید سیستم ترمز ای بی اس را نصب خواهد کرد که این موضوع از منظر پلیس پذیرفتنی نیست و ضرورت دارد همه خودروهای پراید تولیدی این شرکت خودروساز مجهز به سیستم ترمز ای بی اس شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در مورد خوردوی ریو نیز گفت: با قراردادی که با شرکت طرف قرارداد کره‌ای بسته شد، مقرر شد همه خودروهای ریو تولیدی به سیستم ترمزی ای بی اس مجهز شوند.

رویانیان همچینن در مورد محصولات ایران خودرو گفت: به استثنای روآ و پیکان که امکان نصب سیستم ترمز ای بی اس روی آنها ممکن نیست، همه خودروهای تولیدی جدید به سیستم ای بی اس مجهز شده‌اند.

رئیس پلیس راهور ناجا تردد خودروها در جاده‌های کشور را بدون معاینه فنی از تابستان امسال ممنوع اعلام کرد و گفت: در این ارتباط هیچ فرصت دیگری داده نخواهد شد.

وی خالی بودن 70 درصدی ظرفیت مراکز معاینه فنی در تهران را دروغ دانست و گفت: اینکه از سوی برخی مقامات اعلام می‌شود ظرفیت خالی در مراکز معاینات فنی وجود دارد، کذب محض است.

رویانیان در تشریح عملکرد فرسوده کردن خودروها گفت: از سال 84 تا به امروز 580 هزار دستگاه خودرو از رده خارج و اسقاط شده اشت.

رئیس پلیس راهور ناجا همچنین به از رده خارج کردن 50 هزار دستگاه موتورسیکلت، اتوبوس و کامیون نیز اشاره کرد و گفت: پنج هزار دستگاه مینی بوس، 29 هزار کامیون و 12 هزار تاکسی غیرمجاز وجود دارد که در حال تردد هستند.

رویانیان با اعلام اینکه اتوبوس‌های بی آر تی مربوط به شهرداری تهران از این هفته شماره گذاری خواهند شد، گفت: به دلیل نداشتن مجوز از محیط زیست این خودروها پلاک دریافت نکرده بودند که با درخواست از سوی شهردار تهران و موافقت رئیس جمهوری، شماره گذاری آنها آغاز خواهد شد.

وی میزان کشته‌های ناشی از تصادفات رانندگی را در نوروز امسال 220 نفر کمتر از سال قبل اعلام کرد و گفت: در ایام نوروز سال 88 بیش از 15 درصد کاهش در تعداد تصادفات جاده‌ای داشته‌ایم.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: برای نخستین بار در ایران در نوروز امسال 15 درصد کاهش مرگ و میر را شاهد بوده‌ایم که این نشانه قانون پذیری از سوی مردم، تلاش سازمان‌های ذی ربط و بهبود رانندگی مردم است.

رویانیان افزود: در 20 روز نوروز امسال هزار و 319 کشته ناشی از تصادفات رانندگی    داشته‌ایم که در مقایسه با 20 روز نوروز سال 1383 با کاهش روبرو است. این آمار با توجه به افزایش 5/2 برابری تعداد خوردوها، قابل قبول است.

وی با تأکید به اینکه روند نزولی مرگ و میر در ایران تثبیت شده است، با گلایه از آمارهای سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه گفت: این سازمان‌ها نسبت به کاهش مرگ و میر در ایران بی تفاوت هستند، حال آنکه کاهش دو درصدی مرگ و میر در کشورهای اروپایی را مطرح می‌کنند و این موضوع قابل انتقاد است.

  وی گفت:‌ در سال 83 به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه، 39 نفر کشته می شدندو این آمار در سال 88 به 22 نفر کاهش پیدا کرده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجادر پایان با تأکید به اینکه در سه سال گذشته شاهد روند نزولی مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی بوده‌ایم، گفت: البته ذکر این نکته مهم است که 23 هزار نفر کشته در یک سال، آمار خوبی نیست و لازم است تخلفات رانندگی در کشور قبیح و جرم تلقی شود تا از میزان تصادفات رانندگی کاسته شود

کد خبر 81038

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز