مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

گروه استان‌ها- نگار صادقی: مراحل احداث کارخانه ایران خودرو بابل با گذشت 3 سال از مصوبه هیات دولت، با دستور مجدد وزیر صنایع و معادن مبنی بر پرداخت بخشی از تعهدات بانک صنعت و معدن وارد مرحله جدیدی شد.

مصوبه احداث کارخانه ایران خودرو بابل به اولین سفر استانی هیات دولت به مازندران در آذرماه 85 باز می‌گردد .

قرار بود این کارخانه ظرف مدت 8 ماه در منطقه رجه بابل احداث شود. اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم 6 هزار نفر و استقرار واحدهای قطعه‌سازی نوید رونق فعالیت‌های صنعتی را در این استان می‌داد.

کلنگ احداث کارخانه اواخر سال 86 با حضور وزیر صنایع و معادن و منطقی مدیرعامل سابق ایران خودرو به زمین زده شد. اما طرح از پیشرفت قابل توجهی برخوردار نبود. تاخیر در اجرای طرح با نزدیک شدن دور دوم سفرهای استانی هیات دولت باعث انتقاد نمایندگان مازندران و حتی استانداری شد.

سیدعیسی ‌هاشمی معاون استانداری مازندران  در بهمن 87 مهمترین علت تاخیر در ساخت کارخانه را تعلل شرکت ایران خودرو اعلام کرده بود؛ این در حالی بود که نماینده ایران خودرو عدم پرداخت اعتبار 50 میلیارد تومانی برای احداث کارخانه را مهم‌ترین علت عدم احداث کارخانه ذکر کرد.

پیگیری و تسریع در ساخت کارخانه

ایران خودرو بابل یکی از مهمترین مصوبات دور دوم سفر استانی هیات دولت به مازندران در
 آبان ماه 87 بود.

محسن نریمان نماینده بابل که پیش از این نسبت به بی توجهی مسئولان ایران خودرو در خصوص ساخت  این کارخانه انتقاد داشت می‌گوید: براساس برنامه ریزی انجام شده این طرح باید 8 ماه بعد از کلنگ‌زنی افتتاح می‌شد اما این اتفاق رخ نداد؛

بنابراین وظیفه ما به عنوان نماینده مجلس پیگیری این مسئله بود، این که چرا مصوبه دولت تاکنون اجرایی نشده است و دلایل تاخیر چیست.

سرانجام مذاکرات و تلاش‌ها برای به جریان افتادن احداث کارخانه خودروسازی در بابل نتیجه داد و وزارت صنایع و معادن برای ادامه کار مجددا اعتباری به آن اختصاص داد.نریمان می‌گوید: به دنبال بازدیدهای به عمل آمده و آخرین ملاقات با وزیر صنایع و معادن، وی دستور تسریع در ساخت کارخانه خودروسازی بابل را صادر کرد.

طبق مصوبه هیات دولت در اولین سفر استانی‌اش به استان مازندران بانک صنعت و معدن باید در مرحله اول 50 میلیارد تومان برای احداث این کارخانه اختصاص می‌داد که با گذشت 2 سال این امر صورت نگرفت. نماینده بابل در این ارتباط می‌گوید: بالاخره قرار شد بانک صنعت و معدن بخشی از تعهدات خود را پرداخت کند به این ترتیب می‌توان نسبت به تسریع کار امیدوار بود.

این در حالی است که سید محمد کریمی استاندار مازندران می‌گوید‌: هم اکنون سوله‌های کارخانه خریداری شده و آماده نصب است . وزیر صنایع و معادن قول داده دستگاه‌ها تا 3 ماه آینده نصب شود.

ولی‌الله فرزانه معاون برنامه‌ریزی استاندار مازندران نیز  فروردین ماه پیشرفت احداث کارخانه را در مرحله اول آن 40 درصد اعلام کرد. حال با توجه به قول مساعد وزیر صنایع و معادن و اختصاص بخشی از اعتبار مورد نظر از سوی بانک صنعت و معدن باید منتظر افتتاح این کارخانه تا 6 ماه دیگر باشیم.

کد خبر 80838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز