یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از واردات و عرضه برنج‌های خارجی و میوه، در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار توقف این رویه در کشور شدند.

در این نامه خطاب به محمود احمدی‌نژاد آمده است: هنوز برنج‌ها و مرکبات شمال کشور به بازار عرضه  نشده  و فروش نرفته اما متأسفانه بازار کشور مملو از برنج و مرکبات خارجی شده، این در حالی است که کارخانه‌های شالیکوبی و انبارها انباشته از برنج‌ها و مرکبات داخلی است.

در این نامه که به امضای بیش از 50 نفر از نمایندگان مجلس رسیده است، نمایندگان خطاب به رئیس‌جمهوری تاکید کردند: انتظار داریم در جهت حمایت از کشاورزان و باغداران این رویه را متوقف کنید و برنج و مرکبات خارجی تا جذب و فروش برنج و مرکبات داخلی‌ عرضه نشود.

نمایندگان مجلس در پایان نامه خود با بیان اینکه کشاورزان و باغداران در حال نابودی هستند، افزودند: از وزیران جهادکشاورزی و بازرگانی انتظار داریم تدبیر ویژه و فوری در این زمینه بیندیشند.

به گزارش خبرنگار ما، نامه روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهوری برای ممنوعیت واردات برنج و مرکبات در حالی نوشته شده که پیش از این بارها تولید‌کنندگان و کارشناسان بخش کشاورزی نسبت به عواقب زیانبار واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی بر بازار مصرف و تولید هشدار داده بودند.

افزایش واردات مرکبات در شرایطی که به گفته تولید‌کنندگان میزان تولید داخلی این محصول جوابگوی نیاز بازار داخلی است، موجب شده تا اکنون مرکبات وارداتی از کشورهایی مانند پاکستان جایگزین محصولات تولید داخل شده و حتی افزایش واردات نیز تاثیر چندانی در کاهش قیمت‌های بازار نداشته باشد.

از سوی دیگر، با وجود کاهش قیمت میوه و مرکبات در بازارهای جهانی، مرکبات وارداتی با قیمت‌هایی به‌مراتب بیش از قیمت تمام شده وارداتی به مصرف‌کنندگان عرضه شده و هیچ دستگاهی پاسخگوی زیان مصرف‌کنندگان داخلی و سودهای سرشار برخی واردکنندگان نیست.

کد خبر 72720

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز