با وجود مخالفت تولید‌کنندگان، کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با واردات بی‌رویه میوه و برخی دیگر از محصولات کشاورزی، هنوز نه‌تنها اقدام عاجلی از سوی دستگاه‌های دولتی برای مقابله با این رویه صورت نگرفته؛

بلکه تازه‌ترین خبرها حاکی از توقف صادرات هوایی میوه به‌دلیل افزایش کرایه حمل است.

به گزارش خبرنگار ما، پس از نامه چندی پیش برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهوری برای ممنوعیت واردات میوه و مرکبات، بخش خصوصی، تولید‌کنندگان و صادرکنندگان نیز خواستار اعمال این ممنوعیت شدند.

با این روند، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران نیز از ممنوعیت عرضه مرکبات وارداتی در میادین میوه و تره‌بار شهرداری از روز گذشته خبر داد و گفت: خوشبختانه به‌دلیل تولید بالای مرکبات در داخل و اشباع شدن بازار از تولیدات داخلی، دیگر نیازی به عرضه مرکبات خارجی نیست.

حسین صفایی همراهی با نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی را از دیگر دلایل این اقدام برشمرد  و افزود: چندی پیش جمع زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار محدودیت ورود میوه‌های خارجی شدند که در پی آن، سازمان میادین شهرداری تهران نیز، عرضه مرکبات خارجی در میادین تحت نظارت این سازمان را ممنوع کرد.

همچنین در شرایطی که مسئولان وزارت بازرگانی، بخش خصوصی را متولی واردات میوه و برخی دیگر از محصولات کشاورزی می‌دانند، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران از مخالفت بخش خصوصی با واردات میوه به‌خصوص مرکبات تحت هر شرایطی خبر داد.

شاهرخ ظهیری، با طرح این موضوع که واردات میوه توسط برخی را نباید به حساب بخش خصوصی گذاشت، به ایرنا گفت:‌ما هم معتقدیم وقتی با واردات مرکبات ضربات جبران ناپذیری به باغداران کشور وارد می‌شود، نباید اجازه واردات در این بخش را داد.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه بخش خصوصی تعریف خاص خود را دارد، افزود: ‌وقتی سیب دماوند در حال از بین رفتن است، هیچ توجیهی برای واردات این محصول پذیرفتنی نیست. وی سپس به وزارت بازرگانی پیشنهاد داد که با توجه به اینکه باغداران امکان تامین مرکبات برای مصرف داخلی را دارند، ‌این وزارتخانه درخصوص سیاست‌های وارداتی خود برای ایام عید تجدید نظر کند.

توقف صادرات هوایی میوه

همچنین عضو هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان میوه با انتقاد از واردات بی‌رویه برخی میوه‌های لوکس خارجی، از توقف صادرت هوایی میوه به‌دلیل افزایش هزینه صادرات خبر داد.

مختار مهدی‌زاده، گفت: 2 ماه است صادرات هوایی میوه را تعطیل کرده‌ایم، زیرا هزینه آن 25 تا 30 درصد افزایش یافته و توجیهی ندارد که برای هر کیلوگرم بار 5 سنت بابت امنیت پرواز و 3 درصد برای مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنیم؛ در حالی که صادرات محصولات کشاورزی طبق ماده 12 و 13، از قانون مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

سازمان حمایت بررسی می‌کند

در پی توقف صادرات هوایی میوه به‌دلیل افزایش هزینه صادرات و اخذ هزینه‌هایی توسط شرکت‌های هواپیمایی، معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت، طی نامه‌ای به سازمان حمایت خواستار بررسی موضوع شد و اخذ هزینه به‌عنوان امنیت پرواز را به ضرر صادرکنندگان دانست

کد خبر 72923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز