چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۰
۰ نفر

2هفته پیش وقتی مصرف‌کنندگان مواد غذایی سبد نه چندان بزرگ خرید خانوار ایرانی را به دست گرفتند و به مراکز بزرگ و کوچک خرید رفتند به این نتیجه رسیدند که باز هم موج سهمگین گرانی در حال پیشروی است و در چشم‌برهم زدنی به در خانه همه خواهد رسید.

و البته همین اتفاق هم افتاد و مردم ماه مبارک رمضان امسال مجبور شدند برای پهن کردن سفره‌های سحر و افطار هزینه بیشتری بپردازند. اما در نهایت نه تنها گرانی همه گیر این 2 هفته از اساس تکذیب شد،‌ بلکه عامل نابسامانی‌ها و بلاتکلیفی مصرف‌کنندگان هم مورد شناسایی قرار نگرفت. به این ترتیب بود که وزیر بازرگانی مجبور شد وجود تورم و افزایش قیمت مواد غذایی را مورد تایید قرار دهد. با این همه در ادامه به صراحت اعلام کرد که در ماه مبارک رمضان، مرغ اولین و آخرین کالایی است که گران‌تر از قبل به دست مردم رسیده و البته این افزایش از15 روز قبل آغاز شده بود.

مسعود میر کاظمی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان نه تنها قیمت هیچ کالایی (البته به جز مرغ) تغییر نکرده، بلکه نرخ برخی اقلام مثل برنج رو به کاهش هم گذاشته است.
 وزیر بازرگانی در جمع خبرنگاران متهم ردیف اول شرایط نه چندان بسامان فعلی را هم معرفی کرد و انگشت اتهام را به سوی رسانه‌ها نشانه رفت و گفت: رسانه‌ها با انتشار اخبار گرانی و رشد قیمت کالا به تحریک بازار و افزایش قیمت‌ها دامن نزنند.

اما اظهارات وزیر بازرگانی در حالی مطرح می‌شود که دست کم تا پیش از انعکاس اخبار گرانی در رسانه‌ها،‌ قیمت‌ها به‌صورت رسمی و غیررسمی در حال رشد بود. به هر حال میر‌کاظمی که تازه خطر استیضاح را از سرگذرانده گناه آشفتگی بازار مواد غذایی را به پای قیمت‌های جهانی و رسانه‌ها نوشت. به این ترتیب مردم می‌توانند از این به بعد با استناد به اظهارات وزیر بازرگانی با خیالی آسوده به خرید بروند و درصورت روبه‌رو شدن با قیمت‌های نجومی به چشمهایشان اعتماد نکنند.

بازاری که فعلاً نیازی به کنترل ندارد

تقریبا تمام کسانی که فقط کمی از قوانین بازار و خریدوفروش آگاهی دارند می‌دانند که قیمت، تابعی از میزان عرضه و تقاضاست. به عبارت دیگر وقتی تقاضا برای خرید رو به کاهش می‌گذارد قیمت هم به‌تبع آن نزول می‌کند و به این ترتیب چنین بازاری اساسا نیازی به کنترل و نظارت ندارد. داستان تخم‌مرغ هم در 2 هفته اخیر دقیقا از همین الگو پیروی کرده است.

جان کلام اینکه با استناد به گفته رئیس اتحادیه مرغداران میهن در ماه مبارک رمضان به‌خصوص از هفته دوم به بعد تقاضا برای تخم‌مرغ کاهش می‌یابد و در نتیجه قیمت این محصول با افت مواجه می‌شود. همه آنچه گفته شد هم به آن معناست که به احتمال قریب به یقین مصرف‌کنندگان ثبات قیمت تخم‌مرغ را مدیون فصل گرم و کاهش تقاضا هستند.
اما این ثبات دوام چندانی نخواهد داشت و به گفته ناصر نبی‌پور با اتمام ماه مبارک رمضان  و از نیمه مهرماه قیمت‌ها سیر صعودی خود را آغاز خواهد کرد.

اگر به خاطر داشته باشید در آخرین روز مرداد ماه به نقل از محمد یوسفی رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی تهران خبر داده بودیم که به‌زودی قیمت هر کیلو گوشت مرغ به 3 هزار تا 3 هزار و300 تومان خواهد رسید و این اتفاقی است که با توجه به هزینه‌های تولید و عدم‌حمایت دولت از مرغداران غیرقابل اجتناب به‌نظر می‌رسد.

و متأسفانه همین‌طور هم شد و خبر به گوش همه رسید و مصرف‌کنندگان چشمشان به مرغ 3 هزار و300 تومانی روشن شد. به این ترتیب بالاخره دولت وارد عمل شد تا قبل از اینکه شرایط به مرز بحران برسد کنترل بازار را به دست بگیرد؛ اقدامی که به گفته حسین مقدم نیا رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ظاهرا چندان هم با موفقیت همراه نبوده است.

فعلا مرغ نخورید

مقدم‌نیا به ایلنا گفت: به‌دلیل افزایش بی‌‏رویه قیمت مرغ قبل از ماه رمضان و برای جلوگیری از روند افزایشی قیمت مرغ در این ماه، با توافق و هماهنگی میان شرکت پشتیبانی امور دام و اتحادیه‌های استانی مقرر شد مرغ گرم و سرد به بازار عرضه شود، اما به‌دلیل تقاضای بیش از حد در بازار مرغ‌و عرضه نشدن تمام مقدار توافق شده، با وجود تدابیر اتخاذ شده گرانی‌‏ها همچنان ادامه دارد. او  ادامه داد: قیمت توافقی برای مرغ زنده هزار و 850 تومان و گوشت مرغ تازه 2 هزار و 850 تومان تعیین شده بود.

اما با این اوصاف تولید‌کنندگان مرغ گوشتی کماکان ترجیح می‌دهند در توصیف وضعیت بازار جانب احتیاط را نگاه دارند، شاید هم بیم آن دارند که مانند رسانه‌ها متهم به آشفته‌سازی‌ بازار شوند. محمد یوسفی رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی تهران به همشهری می‌گوید: قیمت مرغ در حال حاضر روی مرز 3 هزار تومان قرار دارد.

به گفته او؛ دولت به‌منظور تنظیم بازار مرغ منجمد ذخیره شده را با قیمت 2هزار و300 تا 3 هزار و500 تومان در مراکزی مانند میادین میوه و تره بار عرضه می‌کند. به این ترتیب قیمت‌ها فعلا کاهش یافته و تثبیت شده است.

سلام به برنج ایرانی

این روال تکراری را تقریبا همه مصرف‌کنندگان به خوبی می‌شناسند: در مرحله اول هیچ‌کس با افزایش قیمت پله‌ای موافق نیست اما در مرحله بعد قیمت یک کالای خاص ناگهان و بدون هیچ دلیل موجهی سر به آسمان می‌کشد در ادامه همه کارشناسان و مسئولان وارد عمل می‌شوند و در نتیجه قیمت به همت امداد عمومی اندکی کاهش می‌یابد، اما هرگز سر جای قبلی خود باز نمی‌گردد و حتی به مرزهای قبلی هم نزدیک  نمی‌شود اما این همه مردم برای خرید با همان قیمت گران سر و دست می‌شکنند. برنج ایرانی هم امسال گرفتار همین روال تکراری شده و بعد از شکستن رکورد‌های تاریخی اندکی کاهش یافت، اما هرگز به قیمت‌های قبلی بازنگشت. نکته جالب اینکه در چنین شرایطی وزیر بازرگانی اعلام کرده در ماه مبارک رمضان قیمت هیچ کالایی به جز مرغ افزایش نیافته و در مواردی حتی کاهش هم پیدا کرده است.

به این ترتیب ظاهرا میر کاظمی کاملا فراموش کرده‌ که تنها در یک هفته باقی مانده تا ماه مبارک قیمت برنج به همین مناسبت مذهبی و اقدام همزمان مردم برای خرید قیمت ناگهان 10 تا15 درصد افزایش یافته بود. این خبری است که رئیس اتحادیه برنج‌کاران پیش از این در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرده بود و تاکید کرد که در نیمه دوم شهریور با از راه رسیدن برنج پرمحصول به بازار قیمت‌ها اندکی تعدیل خواهد شد.

جمیل علیزاده شایق هم بر این موضوع تاکید دارد. او به همشهری گفت: مردم برای تامین مایحتاج خود در ماه مبارک رمضان یک هفته پیش‌تر از ماه رمضان اقدام به خرید می‌کنند، به همین علت قیمت برنج یک هفته قبل از آغاز ماه مبارک افرایش یافت اما در حال حاضر با برداشت برنج پرمحصول، بازار به تسخیر این نوع از برنج درآمده است. بنابراین انتظار می‌رود به تدریج از قیمت‌ها کاسته شود. به گفته علیزاده، این روندی است که هر سال در نیمه دوم شهریور تکرار می‌شود، مگر اینکه امسال اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد.

گوشت،‌ گران شد

از مرغ 3 هزار تومانی که بگذریم قیمت گوشت هم چندان در حاشیه امن قدم نمی‌زند. در روزهای اخیر آن‌طور که رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی می‌گوید، قیمت این فرآورده تا 5 درصد افزایش یافته است هر چند که به اعتقاد صمدی عراقی این میزان آنچنان هم چشم‌گیر نیست! او درخصوص عرضه گوشت منجمد هم به ایلنا گفت: واحدهای صنفی برای عرضه گوشت منجمد باید مجوز داشته باشند، چرا که وزارت کشاورزی برای توزیع گوشت منجمد با نرخ مصوب دولتی، فقط به واحدهایی مجوز می‌‏دهد که مجهز به فریزر باشند. عراقی ادامه می‌دهد: در حال حاضر در مرحله اخذ مجوز برای واحدها هستیم تا گوشت منجمد هم وارد شبکه توزیع شود؛ ضمن اینکه گوشت تازه هم با همان نرخ آزاد عرضه می‌شود و عرضه دولتی ندارد. او تصریح کرد: بنا نبود گوشت قرمز در نمایشگاه‌ها توزیع شود. در حال حاضر مرغ منجمد هم فقط در نمایشگاه حکیمیه به فروش می‌رسد.

کد خبر 62993

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز