بدون تردید فعالیت کارخانه‌ها و به کارگیری نیرو در این واحدها نقش زیادی در شکل‌گیری محله‌های جنوب تهران داشتند. برای نمونه، کارخانه شیر پاستوریزه، به عنوان دومین کارخانه در منطقه۱۸ تهران، باعث شد تا محله شادآباد با ساکنانی که اغلب کارگران این کارخانه بودند متولد شود.

یافت آباد 18

همشهری آنلاین _ فرزین شیرزادی : شیر پاستوریزه دومین کارخانه منطقه۱۸ بود که در اراضی «حسینی فردوس» ساخته شد و سال‌ها شیر مصرفی خیلی از تهرانی‌ها در شیشه‌های تقریباً نیم‌لیتری و یک‌لیتری، با نقش سر گاو، ‌و با تأکید بر پاستوریزه و هموژنیزه بودن آن در همین کارخانه تولید می‌شد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

اینجا روزگاری به اندازه انگشتان دو دست هم جمعیت نداشت

کارخانه شیر پاستوریزه منطقه۱۸ از همه نقاط تهران مشتری داشت. در اینجا قیمت هرشیشه نیم لیتری  ۵ریال و یک لیتری ۸ ریال بود. بعدها همین شیر در پاکت‌های سه‌گوش با قیمت ۵ریال در اختیار مردم قرار می‌گرفت و در مدارس مجانی توزیع می‌شد. مدتی بعد هم کارخانه شیر پاک، کمی آن‌طرف‌تر، در سه‌راهی‌ که به سمت جاده قدیم کرج می‌رفت، راه‌اندازی شد. محصولات این کارخانه باکیفیت بود و ارزان‌تر به فروش می‌رسید، برای همین کم‌کم نظر مشتریان کارخانه شیر پاستوریزه را جلب کرد.

با راه‌اندازی کارخانه‌های متعدد در این محدوده و در قسمت جنوبی بلوار کنونی یافت‌آباد، که در آن زمان خیابان خاکی باریکی بود، ساختمان‌های بسیاری توسط بانک‌ها ساخته شد. خانه‌هایی ۱۵۰متری با قیمتی کمتر از ۷۰ هزار تومان و وام بانک قابل خریداری بود. کم‌کم این محله هم ‌آباد شد و شادآباد نام گرفت. اکنون هم این محله یکی از پر متراکم‌ترین محله‌های تهران است که روزگاری به عدد انگشتان دو دست هم جمعیت نداشت.

شادآباد چگونه شادآباد شد؟ | خاطره تصویر سر گاو روی شیشه شیر

کد خبر 736416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha