در گروه جهادی شهرداری منطقه۱۸، سن و سال، پست و سمت، مدارج علمی و تحصیلی معنایی ندارد. در حقیقت آدم‌هایی که پا به این عرصه گذاشته‌اند، فقط به فکر رفع مشکلات مردم و گشودن گره زندگی محرومان و مستضعفان هستند و بی‌مزد و منت برای کمک‌رسانی به محروم‌ترین نقاط، اعلام آمادگی کرده‌اند.

کوره 18

همشهری آنلاین - مریم قاسمی: گرچه انجام کار و عمل خیرخواهانه، مختصات جغرافیایی نمی‌شناسد و گروه‌های جهادی در زمان وقوع بحران‌هایی مثل سیل و زلزله به نقاط مختلف کشور اعزام می‌شوند، اما در حاشیه تهران خودمان و در بخش انتهایی جنوب تهران، محله‌های محروم و فقیرنشینی وجود دارد که از نگاه گروه جهادی شهرداری دور نمانده و برای همین با تشکیل مجمع خیرین در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه۱۸ ساز و کار ویژه‌ای برای کمک‌رسانی و خدمت به ساکنان این محدوده از شهر تهران تدارک دیده‌اند، به نیازمندان روستاهایی مثل گلدسته، فیروزبهرام‏، شمس‌آباد و ...

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید 

هنوز برخی از خانه‌ها سرویس بهداشتی و حمام ندارد

ساکنان کوره‌پزخانه‌های شمس‌آباد هر روز از پله‌های گلی بالا و پایین می‌روند. بعضی با لباس‌های محلی و برخی نیز با پوشش معمولی. اینجا هرکسی مشغول‌ کاری است. بانوان کارهای ساده‌تر و آقایان کارهای سنگین‌تر را انجام می‌دهند. کودکان و نوجوانان هم از قافله عقب نمانده و عصای دست خانواده شده‌اند. با اینکه وضعیت اقتصادی و درآمد مناسبی ندارند، رسم میهمان‌نوازی را خوب به‌جا می‌آورند. در فضای چندهزارمتری کوره‌پزخانه‌ها که قدم می‌زنیم نرمی خاک را زیر پای‌مان احساس می‌کنیم؛ همین خاکی که منبع رزق و روزی این اقشار شده تا بتوانند لقمه نانی حلال به دست بیاورند و سر یک سفره بنشینند. این شرح حالی است که «یوسف مقدمی»، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه۱۸، در بازدید از روستا و کوره‌پزخانه‌های شمس‌آباد در اختیارمان می‌گذارد. او خودش یکی از اعضای گروه جهادی و مجمع خیران این منطقه است و کمبودها و محرومیت‌ها را حس کرده است.

داستان بچه‌های شمس‌آباد و درخت آرزوها چیست؟ | امکانات برخی نقاط حاشیه‌ای تهران زیر صفر است

مقدمی با تجربه‌ای که به دست آورده شمس‌آباد و کوره‌پزخانه‌هایش را محله‌ای با امکانات زیر صفر معرفی می‌کند: «بعضی از خانه‌ها حتی از داشتن حمام و سرویس بهداشتی مناسب محرومند و از وضعیت تحصیلی بچه‌های کوره‌پزخانه‌ها که بخواهیم صحبت کنیم باید به ترک تحصیل اجباری بعضی از آنها و اشتغال در کارگاه‌ها و ازدواج زودهنگام دختران اشاره کنیم. همه این مسائل باعث شده تا گروه جهادی شهرداری منطقه ۱۸، بر حسب وظیفه انسانی و تعهدی که نسبت به خدمت‌رسانی به نقاط محروم دارد، پا به میدان بگذارد و داوطلبانه به کمک ساکنان کوره‌پزخانه‌ها بیاید.»

اعضای گروه جهادی منطقه۱۸ شامل شهردار، معاون امور اجتماعی و فرهنگی و مدیران اداره اجتماعی، فنی و ترافیک، شهرسازی، سامانه ۱۳۷، پایگاه‌های بسیج و گروه‌های مردم‌نهاد است که در طول سال، به‌طور مستمر به محل زندگی خانواده‌های ساکن در کوره‌پزخانه‌ها مراجعه و برای حل مسائل آنها چاره‌جویی می‌کنند.

تلاش برای کاهش مشکلات بچه‌های محصل

یوسف مقدمی از شرایط سخت زندگی این اقشار صحبت می‌کند: «اغلب ساکنان کوره‌های آجرپزی مهاجران ایرانی، افغانستانی و پاکستانی‌اند که برای پیدا کردن شغل به اینجا آمده و به‌صورت گروهی در کوره‌پزخانه‌ها مشغول به کار شده‌اند.»

به گفته معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۸، ساکنان کوره‌پزخانه‌های شمس‌آباد زندگی کارگری دارند و از آنجا که توانایی مالی زیادی ندارند، نمی‌توانند شرایط زندگی‌شان را بهبود ببخشند. آنها در خانه‌های فرسوده و کوچک زندگی می‌کنند و فقط به فکر تأمین معاش روزمره و سیر کردن شکم‌شان هستند.

مقدمی که از اعضای فعال این گروه جهادی است از دغدغه اصلی اعضای گروه جهادی در سال تحصیلی جدید نیز به مواردی اشاره می‌کند: «این نگرانی وجود داشت که دانش‌آموزان ساکن در کوره‌پزخانه به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی و نبود امکانات، از جمله گوشی همراه و تبلت، از برنامه‌های آموزش آنلاین در فضای مجازی به‌خصوص در آلودگی هوا و حتی در دوران کرونا دور بمانند. به همین دلیل، با همکاری فرماندهی حوزه مقاومت بسیج گلدسته و برخی خیّران تعدادی گوشی همراه، تبلت و... تهیه شد و در اختیار دانش‌آموزان کوره‌پزخانه‌ها قرار گرفت. بعضی از والدین اجازه تحصیل به فرزندان نمی‌دادند و به همین دلیل تعدادی معلم داوطلب شدند تا به‌صورت چرخشی به این محل بیایند و کلاس‌های رفع اشکال برای بچه‌های کوره‌پزخانه شمس‌آباد برگزار کنند.»

داستان بچه‌های شمس‌آباد و درخت آرزوها چیست؟ | امکانات برخی نقاط حاشیه‌ای تهران زیر صفر است

آرزوی بچه‌های شمس‌آباد برآورده می‌شود

مقدمی در هنگام بازدیدهای میدانی از محله‌ها و کوره‌پزخانه‌ها با اعضای گروه جهادی همراهی می‌کند. خودش در این‌ باره می‌گوید: «هدف از این کار خدمت به نیازمندان و خانواده‌های ضعیف و کم‌درآمد است و فرقی نمی‌کند که در لباس خادمان شهرداری باشیم یا گروه جهادی. این گروه تشکیل شد تا با ساکنان کوره‌پزخانه‌های شمس‌آباد و محله‌های ضعیف ارتباط برقرار کنیم.»

او با اشاره به اینکه بین بچه‌هایی که در کوره‌پزخانه‌ها زندگی می‌کنند استعدادهایی وجود دارد که گمنام مانده‌اند، تاکید می‌کند که یکی از برنامه‌های معاونت اجتماعی و فرهنگی، اجرای برنامه‌های متنوع ورزشی، فرهنگی و هنری است تا این استعدادها کشف و با حمایت شهرداری و افراد خیر فرصتی برای رشد و شکوفایی آنها فراهم شود.

مقدمی از اجرای طرح درخت آرزوها، ویژه کودکان و نوجوانان ساکن در کوره‌پزخانه‌ها، هم صحبت می‌کند: «قصد داریم با همکاری افراد خیر، تا آنجا که شدنی باشد، آرزوهای کودکان کوره‌پزخانه‌ها را برآورده کنیم؛ برگه‌هایی در اختیارشان قرار می‌گیرد که روی آنها آرزوهای‌شان را بنویسند و نقاشی کنند و آخر سر برگه را روی شاخه‌های درختی نمادین با عنوان درخت آرزوها بچسبانند. بعد از این مرحله، آرزوهای نوشته‌شده بچه‌ها از طریق گروه جهادی در اختیار افراد نیکوکار و گروه جهادی قرار می‌گیرد تا در نخستین فرصت برای برآورده کردن آرزوها اقدام کنند.»

کد خبر 732200

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha