اغلب ما با تجربه ضربان تند قلب آشنا هستیم؛ هنگامی که منتظر خبر مهمی هستیم یا به نوعی دچار هیجان‌های مثبت ومنفی می‌شویم. تپش قلب به صورت‌های گوناگون مانند تپیدن کوبیدن، لرزیدن، و … احساس می‌شود. در واقع احساس آگاهی از ضربان قلب، تپش قلب گفته می‌شود.

بررسی دلایل بروز تپش قلب

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: قلب به عنوان مهم‌ترین عضو بدن در واقع تلمبه‌ای است که خون به وسیله آن در بدن جریان پیدا می‌کند و روزانه حدود صدهزار بار می‌تپد. اما زمانی که ضربان قلب تندتر و محکم‌تر از حالت طبیعی خود می‌زند به‌گونه‌ای که لرزش آن را در قفسه سینه، گلو یا حتی گردن خود احساس می‌کنیم وبه نوعی صدای تپش‌های قلب را در گوش خود می‌شنویم می‌توان گفت به تپش قلب مبتلا شده‌ایم.

قلب در وضعیت ایده‌آل

 ضربان قلب ناشی از دوره انقباض کامل قلب یعنی پر و خالی شدن آن از خون است. بنابراین بستگی به وضعیت سلامت فرد، جنسیت و سن و سال افراد متفاوت خواهد بود. مثلاً هر دوره این انقباضات در اشخاص بزرگسال سالم کمتر از یک ثانیه طول می‌کشد.

به همین دلیل تعداد ضربان قلب طبیعی در هر دقیقه برای مردان حدود ۷۰ و برای زنان تقریباً ۷۵ ضربه است. البته این میزان در کودکان که گردش خونشان سریع‌تر است و تنفس تندتری دارند به ۱۳۰ ضربه در دقیقه هم می‌رسد که طبیعی است.

حس قلب‌های پر تپش

در حالت استراحت، ضربان قلب بیش از ۱۰۰ ضربان در دقیقه است. اما ضربان قلب بالا حالتی است که قلب برای پمپاژ خون در بدن بیشتر کارمی کند.

به همین دلیل این تلاش اضافی می‌تواند منجر به طیف گسترده‌ای از آثار منفی بر سلامت فرد مانند سرگیجه، خستگی، لخته شدن خون، نارسایی قلبی و گاهی نیز حتی مرگ شود.

البته هر گونه احساس ضربان قلب خطرناک نیست و معمولاً افراد با مدیریت هیجانات و تغییر سبک زندگی می‌توان از آن رها شد. ضمن آنکه مراجعه به موقع به پزشک هم ضروری است.

افرادی که دچار تپش قلب هستند معمولاً در توصیف حالات خود می‌گویند انگار قلبشان هری می‌ریزد پایین و در ناحیه قفسه سینه احساس سنگینی می‌کنند.

 البته احساس تپش قلب همیشه به معنای سرعت بالای ضربان نیست. یعنی ممکن است حتی در سرعت ضربان خیلی پایین هم احساس تپش قلب وجود داشته باشد و در بسیاری موارد مرتبط با حالات ذهنی است و جنبه روانی دارد.

علل تپش‌های تند قلب

تپش قلب در اغلب مواقع نشانه بیماری مهمی نیست و جای نگرانی زیادی ندارد. اما گاهی هم نشان دهنده بیماری جدی است. بنابراین بهتر است حتماً بررسی و درمان شود.

از جمله علل شایع تپش قلب می‌توان به مشکلات روحی، روانی و احساساتی مثل ترس، استرس یا اضطراب، افسردگی و… اشاره کرد.

بعضی بیماری‌های قلبی نیز به ویژه بیماری‌های مربوط به دریچه قلب و همچنین نارسایی‌های قلبی و آریتمی‌های قلب نیز می‌توانند

از جمله این موارد باشند. البته بی‌خوابی، خستگی و کم خونی هم از جمله عوامل مهم دیگر در این خصوص به شمار می‌روند.

انجام بعضی فعالیت‌های سنگین ورزشی و همچنین مصرف زیاد سیگار، چای غلیظ، قهوه تلخ، سیگار، کولا، کافئین، نیکوتین یا بعضی قرص‌های لاغری و داروهایی که برای درمان بیماری‌های تیروئید هم مصرف می‌شوند می‌توانند باعث تپش قلب شوند.

تشخیص و درمان

برای تشخیص بیماری تپش قلب، بهترین کار مراجعه به پزشک است. چون علت بیماری حتماً باید بررسی شود. معمولاً پس از انجام معاینات لازم، نوار قلب از بیمار گرفته می‌شود که می‌تواند تا حدود زیادی علت تپش قلب را مشخص کند.

بعد از تشخیص علت بیماری نیز مطابق با تشخیص پزشک، نوع درمان مشخص خواهد شد. اما به طور کلی در بیشتر موارد با رعایت عادت‌های مناسب زندگی و تغذیه و پرهیز  از کارهایی که استرس را بالا می‌برد، تپش قلب فرد بهبود پیدا می‌کند.

در واقع می‌توان گفت به غیر از زمان‌هایی که تپش قلب ناشی از بیماری خاصی باشد؛ بهترین راه برای کاهش ضربان قلب در طولانی مدت، پیروی از برنامه‌ای است که شامل ورزش منظم، خواب خوب و رژیم غذایی سالم باشد.

ضمن آنکه بهتر است مصرف چای، قهوه و شکلات هم کاهش داده شود. اما فراموش نکنیم مهم‌ترین راهکار، پرهیز از موقعیت‌هایی است که ناراحتی، استرس و هیجان را بالا می‌برد. در واقع قرار گرفتن در چنین فضاهایی می‌تواند ضربان قلب را افزایش دهد و باعث شود فرد احساس ناخوشایند تپش قلب را تجربه کند.

منبع: https: //www. nhs. uk/conditions/heart-palpitations

کد خبر 717749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha