همشهری‌آنلاین: امروزه تمرین‌های ورزشی و رژیم‌های غذایی مختلفی وجود دارد و این کار ما را دشوارتر کرده است

زیرا نمی‌دانیم که کدامیک از این برنامه‌ها نتیجه دلخواه را بـه ما می‌دهد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، با توجه به این موضوع و از همه بدتر پندار‌های غلط در‌باره ورزش است پندار‌هایی که گاهی صدها برابر بیشتر از فواید آنان به بدن ما آسیب می‌رسانند. تعداد این باور های غلط در میان عامه مردم زیاد است ولی نمونه‌های آن در این چند مورد ذکر شده است:

دراز نشست برای کوچک کردن سایز و آب کردن چربی‌های شکم:

اول اینکه، در ورزش لاغری موضعی نداریم و هنگامیکه چربی سوزی می‌کنیم به صورت هماهنگ و از تمام نقاط بدن کم می‌شود
دوم اینکه، دراز نشست هم مانند سایر فعالیتهای بدنسازی جزو دسته بی‌هوازی است که در این دسته ورزشها بدن از ذخائر گلیکوژن مصرف می‌کند و برای چربی آب کردن باید ورزشهای هوازی طولانی مدت حدود 40 دقیقه صورت داد.

عرق زیاد برای وزن کم کردن هنگام ورزش:

عرق کردن زیاد هیچ تاثیری روی کاهش وزن ندارد و باید هنگام ورزش از لباس نخی گشاد استفاده کنید تا دمای بدنتان به سهولت تبادل شود شاید این تصور از وزن کم کردن ورزشکاران قبل از وزن کشتی با پوشیدن لباسهای نایلونی و تعرق زیاد ناشی شده اما باید توجه کنید که این روش یک روش موقت برای کم کردن وزن آن هم به میزان کم (حداکثر یک تا دو کیلو) می‌باشد.

استفاده زیاد از پروتئین برای ساختن عضله:

بدن شما فقط میزان مشخصی پروتئین در روز نیاز دارد. زمانی که شما بیش از نیازش به او پروتئین برسانید، به همان ترتیب کربوهیدرات‌ها و کالری‌های چربی بیشتری تولید خواهد شد. پروتئین‌ها از بین خواهند رفت و مقداری از آن دفع می‌شود و مقداری دیگر نیز به چربی تبدیل خواهد شد و به عنوان منبع تولید انرژی بدن استفاده می‌شوند. نیاز به پروتئین
یک و دو تا 1/5 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است.

این مقدار مطمئناً نیاز بدن شما را برای ساخت عضله های جدید برطرف خواهد کرد. به جای خوردن پروتئین، بهتر است در رژیم غذایی خود از مقدار بیشتری کربوهیدرات استفاده کنید زیرا آن‌ها بهترین منابع انرژی برای ساخت بافت‌های عضلانی در بدن هستند. [بیشتر بدانید]

حذف تمام چربی‌ها در رژیم غذایی:

رژیم غذائی اصولی و درست است که از همه مواد مغذی تشکیل شود و چربی‌های خوب (اسید‌های چرب غیر اشباع) که به فراوانی در دانه‌های روغنی یافت می‌شوند باید در رژیم بدنسازان گنجانده شود مهمترین دلیل آن اینکه چربی‌ها در تعادل سطح هورمونی بدن نقش اساسی و هورمونها برای ساخت عضلات و سایر عملکردهای حیاتی مهم هستند و باید مصرف شوند ضمن اینکه حذف چربی‌ها به طور کامل موجب ایجاد حالت دفاعی در بدن و نگهداری آن می‌شود.

تبدیل غذا به چربی بعد از ساعت 8:

آیا فکر می‌کنید دستگاه متابولیسم و سوخت و ساز بدن شما می‌داند که چه ساعتی از روز است؟

همانطور که بدن شما با توجه به ریتم شبانه روزی خود جلو می‌رود، متابولیسم شما در هنگام شب قطع نمی‌شود. حتی زمانی که در خواب هستید هم برای جلوگیری از ایجاد دگرگونی در بافت‌هایتان به علت غذا نخوردن به مدتی طولانی نیاز دارید که به بدنتان سوخت برسانید. این مسئله مخصوصاً زمانی که تا دیرهنگام در روز به کار مشغول هستید، بسیار اهمیت دارد.

بعد از تمرین، بدن شما نیاز زیادی به استفاده از کربوهیدرات ها دارد، بنابراین چون فکر می کنید که غذا خوردن در این زمان باعث ایجاد چربی در بدنتان می شود، از آن دوری نکنید. خیلی مهم است که مطمئن شوید که غذاهایی که در آن زمان استفاده می‌کنید حتماً سالم باشند مثل گوشت کم‌چربی همراه با میزان زیادی سبزیجات تا بتوانید درصد ایجاد چربی را در بدنتان پائئن بیاورید. اما به هر حال نیازی نیست که کلاً از غذا خوردن جلوگیری کنید.

بهترین راه برای سوزاندن چربی در بدن انجام حرکات بالا برنده ضربان قلب بصورت سبک به مدت یک ساعت:

بسیاری از مردم هنوز باور دارند که بهترین راه برای سوزاندن چربی‌های بدن، یک جلسه حرکات بالا برنده ضربان قلب است. البته این صحیح است که با بالا بردن ضربان قلب، بدن کالری های چربی بیشتری می‌سوزاند، اما مهمتر از آن مقدار کلی کالری‌هایی است که سوزانده‌اید.

زمانی که شما تمریناتی صورت می‌دهید که با فاصله زمانی ضربان قلب را بالا می برد، مقدار کالری هایی که در هر دقیقه می‌سوزانید بیشتر از زمانی است که ضربان قلبتان پائین است. اما این وضعیت را نمی‌توانید خیلی ادامه دهید، و باید وقفه ای میان این تمرینات بیندازید. و مقدار کالری که در هر یک از این دوره‌ها می‌سوزانید تقریباً یکسان است. اما مزیت آن این است که تمرین با وقفه زمانی باعث می‌شود بدن شما مقدار قابل توجهی کالری بعد از اتمام تمریناتتان بسوزاند. این به آن معنی است که شما بعد از تمرین همچنان کالری می سوزانید و بنابراین مقدار کلی کالری های سوزانده شده در روز بالاتر خواهد رفت و این باعث خواهد شد که وزن بیشتری کم کنید. 

تمرینات بالا برنده ضربان قلب با وقفه زمانی به حفظ بافت های ماهیچه ای نیز کمک میکند. در حالیکه اگر وقفه ای بین این تمرینات وجود نداشته باشد و مدت زمان آن بالا باشد، ممکن است باعث از بین رفتن ماهیچه ها شود. چیز مهمی که باید در خاطر داشته باشید این است که شما نمی توانید این تمرینات را هر روزه بر گزار کنید. و باید زمانبندی مشخصی برای این تمرینات داشته باشید. این تمرینات باید حداکثر 20 دقیقه طول بکشد تا بدنتان بتواند از ذخیره چربی خود استفاده کند.

در 20 دقیقه اول ممکن است فقط کربوهیدرات هایی که در ساعات اخیر مصرف کرده اید را بسوزانید. برای بالا بردن تمریناتتان می توانید با تمرینات کوتاه مدت 6 تا 10 دقیقه ای هم میزان سوزاندن چربی هایتان و هم سلامتی خود را افزایش دهید. [135 تپش دریک دقیقه]

استفاده از نوشابه های انرژی زا برای قبل از تمرین:

بر خلاف تبلیغات، این نوشابه‌ها به شما انرزی نمی‌دهند و از درصد بالائی شکر و طعم دهنده‌ها و اسید کربنیک تشکیل شده‌اند برای کسب انرژی قبل از تمرین از کربو هیدراتهای استفاده کنید تا یک انرژی پایدار و مناسبی در طول تمرین داشته باشید.

نگذاشتن وقفه برای نتیجه گرفتن، طی تمریناتتان:

بالاخره یکی از عوامل مهم برای نیرومند‌تر شدن، استراحت است. اگر شما هر روز به باشگاه ورزشی بروید و از خودتان به بالاترین حد کار بکشید، هیچ نتیجه‌ای از تمریناتتان نخواهید برد و قوی تر نیز نخواهید شد. زمانی که بدن در حال استراحت است، تنها زمانی است که می‌تواند خود را تسکین داده و روز بعد قوی تر و سرحال تر باشد.

اگر قبل از اینکه بدنتان استراحت کند دوباره تمریناتتان را ادامه دهید، عضله‌هایتان از بین خواهند رفت و به جای اینکه نیرومند تر شوید، ضعیف‌تر هم خواهید شد. به برنامه تمریناتتان چند روز کم کار یا بیکاری اضافه کنید تا به بدنتان فرصت دهید که اندکی تسکین یابد. در این حالت برای تمرینات بعدی آمادگی بیشتری خواهید داشت.

کد خبر 71566
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز