جمعه ۶ دی ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور سوریه ابراز امیدواری کرد که دولت جدید آمریکا به ریاست باراک اوباما دیگر جنگی جدید در منطقه راه نیندازد

به گزارش ایسنا، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، در گفت‌وگو با روزنامه‌ واشنگتن پست ابراز امیدواری کرد، دولت جدید آ‌مریکا بیش از پیش به تحقق صلح در منطقه بپردازد و از تلاش‌های سوریه در انجام مذاکرات غیر مستقیم با رژیم صهیونیستی حمایت کند.

وی آمادگی خود را برای انجام مذاکرات مستقیم با اسرائیل مشروط بر اینکه تحت نظارت آمریکا باشد و پایان اشغال بلندی‌های جولان را تضمین کند، اعلام کرد.

بشار اسد خاطرنشان کرد: نمی‌خواهم از این طریق پیامی مستقیم به باراک اوباما رئیس جمهور منتخب آمریکا بدهم، اما امیدوارم وی شیوه‌های متفاوتی را در سیاست کشورش در قبال خاورمیانه دنبال کند.

وی با اشاره به نظریه‌ی جنگ پیشگیرانه‌ای که جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا بر آن تکیه کرد، گفت: این عقیده با پایان دوره ریاست بوش خاتمه خواهد یافت.

رئیس‌جمهور سوریه ابراز امیدواری کرد که دولت جدید آمریکا به طور جدی وارد روند صلح شود و باراک اوباما از مذاکرات غیر مستقیم سوریه و اسرائیل و نیز مساله‌ لبنان و فلسطین حمایت کند.

وی درباره‌ی اینکه آیا بهتر است حمایت آمریکا از روند صلح سوریه قبل از فلسطین آغاز شود، گفت: طبعا نه، حل هر یک از مسایل خاورمیانه به حل مساله‌ی دیگر کمک می‌کند.

اسد نسبت به همکاری سوریه با آمریکا جهت تحکیم ثبات در عراق همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از آن استقبال کرد و گفت: ما نمی‌توانیم عقربه‌های ساعت را به عقب بازگردانیم چون جنگ اتفاق افتاد و اکنون باید به سوی آینده حرکت کنیم. ما باید روند و اهداف سیاسی و جدول زمانی خروج نیروهای آ‌مریکایی‌ها را تدوین کنیم.

وی افزود: من چیز زیادی از اوباما و سیاستش نمی‌دانم اما دریافته‌ام که اوباما بیش از بوش با مردم عادی ارتباط دارد و این مساله به وی قدرت بیشتری نسبت به فهم و درک از آنچه که آمریکایی‌ها از او می‌خواهند، می‌دهد.

وی عنوان داشت: تلاش‌های بوش برای منزوی ساختن سوریه با شکست روبرو شد.

رئیس‌جمهور سوریه در خصوص گزارش‌های منتشره مبنی بر تلاش عربستان در زمینه‌ بهبود روابطش با دمشق گفت: من هیچ مشکلی با عربستانی‌ها ندارم، ما از روابط مناسب با تمام کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم.

وی آمادگی خود را برای انجام مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی با توجه به تحقق دو مساله اعلام کرد: نخست تضمین خروج اسرائیل از بلندی‌های جولان و دوم نظارت آمریکا بر مذاکرات مستقیم.

وی عنوان داشت: من ماه جاری سندی را درباره‌ مرزهای دو طرف در زمینه‌ برخی نکات مربوط به مرزهای قبل از 1967 به اسرائیل ارسال کردم اما پاسخی دریافت نکردم.

اسد افزود: مساله‌ روابط سوریه و ایران پیچیده نیست و این روابط با مساله‌ کسی که در منطقه ایفای نقش می‌کند و از حقوق ما ‌حمایت می‌کند در ارتباط است.

وی درباره‌ی روابط سوریه با حزب‌الله لبنان و آمادگی سوریه برای مهار کردن حزب الله لبنان گفت: این مساله را اسراییل باید به طور جداگانه با دولت لبنان بررسی کند.

اسد افزود: حزب الله لبنان در مرزهای لبنان مستقر است نه مرزهای سوریه و حماس نیز در مرزهای فلسطین است. آنها باید خود به این دو مساله بپردازند و آن را بررسی کنند. کسی که خواهان صلح است باید در سه زمینه به منظور دستیابی به سه توافقنامه تلاش کند

کد خبر 71539

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز