چهارشنبه ۴ دی ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست هفته گذشته در صفحه نخست خود نوشت: «نیروی هوایی اسرائیل درصدد خرید بمب‌های هوشمندی است که به وسیله آن هواپیماهای اسرائیلی بتوانند از فاصله دور نقاطی در دمشق و بیروت را هدف قرار دهند.»

این روزنامه اسرائیلی با اعلام این خبر نوشت: «اسرائیل به‌طور جدی به خرید این بمب‌ها فکر کرده است تا این بمب‌ها را که شرکت بوئینگ و نیروی هوایی پادشاهی انگلیس برای توسعه و پیشرفت آن می‌کوشند، خریداری کند.»

منابع متخصص به این روزنامه گفتند: «خرید این سیستم به قدرت اسرائیل به شکل بی‌سابقه‌ای کمک می‌کند و هواپیماهای اسرائیلی اگر بخواهند اهدافی را در لبنان و سوریه هدف قرار دهند، دیگر نیازی ندارند تا از حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی خارج شوند.»جروزالم‌پست افزود: «این سیستم نقش اساسی در آنچه مربوط به کشمکش بین اسرائیل و ایران در مورد برنامه هسته‌ای ایران است، ایفا خواهد کرد.» این روزنامه اسرائیلی مدعی شد که اسرائیل به‌تازگی سیستم فعال شلیک بمب و موشک با لیزر را دریافت کرده است که مشابه GPS است و آن را بر هواپیماهای اف15 نصب کرده است.

مدیر شرکت سازنده بمب‌های هوشمند از فاصله دور می‌گوید: «این سیستم از آغاز سال 2010 آماده استفاده است و با نصب سیستم جدید، بمب‌های معمولی را نیز می‌توان به بمب هوشمند تبدیل کرد و هدف را با دقت مورد اصابت قرار داد.»این سیستم اولین بار در سال1999 آزمایش شد و در سال2000 تلاش شد که برد آن را از 15 مایل به 55 مایل افزایش دهند. اسرائیل یکی از نخستین رژیم‌هایی است که این سیستم را خریداری کرده‌است. تل‌آویو بعد از خریداری این سیستم آن را در جنگ تابستان 2006 علیه لبنان مورد استفاده قرار داد و گفته می‌شود زیان فراوانی به اهدف حزب‌الله وارد کرد.

این بمب‌های پرنده هوشمند JDAM-ER نامیده می‌شوند که در مراحل طراحی در کمپانی بوئینگ همراه با نیروی هوایی استرالیا قرار دارد.

نمونه‌های موجود این بمب تحت عنوان JDAM نسبتا ارزان هستند اما مدل ER (افزایش برد)آن به بال‌هایی اضافی مجهز شده که برد پرواز بمب‌ها را از 15 به 55 مایل افزایش می‌دهند. خبرگزاری روسی نووستی اخیرا به نقل از منابع خبری آگاه خود گزارش داد که این سلاح  بیش از هر چیز به اسرائیل پتانسیل بی‌سابقه‌ای خواهد داد. درصورت لزوم، دیگر هواپیماها حریم هوایی اسرائیل را برای حمله به اهدافی در سوریه و لبنان ترک نخواهند کرد.

اسرائیل اولین کشور خارجی سفارش‌دهنده استاندارد JDAM این بمب‌ها در سال2000 بود. این بمب‌ها به بمب‌های MK- 84  به وزن2000 پوند مجهز شده و بدین ترتیب آنها را به تسلیحات هدایت ‌شونده توسط ماهواره مبدل ساخته‌اند. ارتش اسرائیل اخیرا محموله جدیدی از بمب‌های پرنده هوشمند JDAM تحویل گرفته که می‌توانند به سیستم‌های لیزری هدفگیر مجهز شوند. همچنین آنها بمب‌هایی را تحویل گرفته‌اند که از جنگ الکترونیکی حفاظت شده‌اند. به غیراز این نظامیان اسرائیلی اخیرا کار نوسازی واحدهای جنگنده اف-15 را به پایان رسانده و آنها را به کلیه ابزار لازم برای حمل و استفاده از بمب‌های JDAM مجهز کردند.

در زمان جنگ دوم لبنان، ارتش اسرائیل از ذخایر بمب‌های JDAM خود کاملا استفاده کرده و محموله‌ای بزرگ و اضطراری، مرکب از هزار بمب را از ایالات متحده تحویل گرفت. کوین هولت مدیر بوئینگ اعلام کرد که تولید JDAM-ER در اوایل سال 2010 آغاز خواهد شد.
وورن اسنودون وزیر علوم دفاعی استرالیا در این‌باره گفته‌است، به لطف افزایش برد و دقت، این بمب‌ها مؤثرتر خواهند بود و به‌عبارت دیگر به هواپیما اجازه خواهند داد که همزمان چند هدف را مورد حمله قرار دهد.

کد خبر 71431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز