دوشنبه ۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: آمریکا روز یکشنبه برای اولین بار از زمان اشغال عراق، از خاک این کشور برای حمله به سوریه استفاده کرد

به گزارش شبکه الجزیره، یکشنبه شب 4 بالگرد جنگی آمریکا با ورود به عمق 8کیلومتری خاک سوریه  اقدام به بمباران یک منزل نیمه ساخته در این منطقه کردند که بر اثر آن 8 نفر کشته و تعدادی زخمی شدند.

این حمله در حالی اتفاق افتاد که ایالات متحده تاکنون مدعی بود هرگز از خاک عراق برای حمله به هیچ کشوری استفاده نخواهد کرد.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، دولت دمشق در اولین واکنش به این حمله، کاردار آمریکا در سوریه را فراخواند و اعتراض خود را به این تجاوز نظامی اعلام کرد.

وزارت امورخارجه سوریه همچنین کاردار سفارت عراق در دمشق را به این وزارتخانه فراخوانده و مراتب اعتراض خود را به بغداد اعلام کرده است.

از دیروز تاکنون گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره دلیل حمله آمریکا به خاک سوریه در سطح رسانه‌ها انجام شده است.

برخی رسانه‌های غربی گفته‌اند ساختمان هدف قرار گرفته، محل تجمع یک گروه مسلح بوده است. پاره‌ای دیگر از رسانه‌ها نیز عنوان کرده‌اند که منطقه البوکمال از مناطق مهمی است که گروه‌های مسلح از طریق آن به داخل عراق وارد شده و از آنجا خارج می‌شوند.

برخی از رسانه‌های منطقه نیز حمله هوایی نیروهای آمریکایی را دلیلی بر اقدامات تجسسی نیروهای آمریکایی در داخل اراضی سوریه دانسته‌اند.

روزنامه‌ بعث ارگان رسمی حزب حاکم سوریه در سرمقاله‌ دیروز خود ضمن محکوم کردن حمله بالگردهای آمریکایی به منطقه مسکونی این کشور، نوشت: این حمله تاکیدی بر جنون سیاسی دولت کنونی آمریکا و از بین رفتن آبروی سیاسی این دولت است.

روزنامه تشرین، دیگر روزنامه دولتی سوریه نیز این حمله را یک مشکل واقعی برای مک‌کین به‌دلیل سیاست‌های نادرست اقتصادی، نظامی و امنیتی دولت بوش دانست.

این روزنامه تاکید کرده است: رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا به محض ورود به کاخ سفید با مشکلات و موانع زیادی ناشی از این شکست‌ها روبه‌رو خواهد شد که باید هرچه سریع‌تر برای حل و فصل آن وارد عمل شود.

وابسته مطبوعاتی سفارت سوریه در لندن هم در واکنشی شدید به تجاوز بالگردهای نظامی آمریکا به خاک سوریه گفت: حمله نظامی به یک روستای مرزی سوریه نشانگر پیروی واشنگتن از قانون جنگل است.

جهاد مکدیسی در مصاحبه با رادیو بی‌بی‌سی گفت: این حمله نظامی یک جرم غیرقابل‌قبول است. وی افزود: دولت آمریکا ثابت کرد که نسبت به قوانین بین‌المللی و بشردوستانه هیچ‌گونه التزامی ندارد و این نشانه عاقلانه‌ عمل نکردن  دولت آمریکاست.

مکدیسی افزود: حمله 4 بالگرد آمریکایی، که منجر به کشته شدن 8غیرنظامی شامل یک پدر و 4فرزندش شد، حمله‌ای تجاوزکارانه علیه سوریه محسوب می‌شود.

مکدیسی افزود: اگر آمریکایی‌ها مدرکی دال بر ورود شورشیان به مناطق مرزی سوریه داشتند باید به جای توسل به قانون جنگل و حمله به یک کشور مستقل، ابتدا به مقامات سوری گزارش می‌دادند.

نیروهای آمریکایی تاکنون درخصوص این خبر، سکوت کرده‌اند و مقداد جبرئیل، مشاور رسانه‌ای نیروهای آمریکایی در عراق هم از هرگونه توضیح درباره این حادثه خودداری کرده است. مقداد جبرئیل به خبرنگاران گفت، نیروهای آمریکایی درحال تحقیق و تفحص درخصوص این حادثه هستند.

از سوی دیگر علی الدباغ، سخنگوی رسمی دولت عراق، در گفت‌وگو با خبرگزاری اصوات‌العراق گفت: بغداد در حال رایزنی با طرف آمریکایی درباره موضوع حمله به منطقه مرزی عراق و سوریه است.

الدباغ در توجیه اقدام آمریکا گفت: این منطقه محل فعالیت گروه‌های تروریستی مخالف دولت عراق بود که آخرین آنها یک گروه تروریستی بود که 13فرد وابسته به وزارت کشور را در این منطقه کشته بودند.

به گفته وی، عراق در همان زمان از مسئولان سوریه خواسته بود که افراد این گروه تروریستی را که از سوریه به‌عنوان مرکز فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند، به عراق تحویل دهد.

الدباغ خاطرنشان کرد: عراق همواره تلاش می‌کند با سوریه روابط حسنه‌ای برقرار کند و وجود برخی گروه‌های مخالف عراق در سوریه که از فعالیت‌های تروریستی علیه عراقی‌ها حمایت می‌کنند، مانعی بر سر راه این روابط به شمار می‌رود.

واکنش‌های بین‌المللی

حمله آمریکا به سوریه آن هم از خاک عراق، واکنش‌های متفاوتی را در میان همسایگان سوریه در پی داشت.

قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این حمله‌ را محکوم و تاکید کرد: متأسفانه در این حمله بسیاری از افراد بی‌گناه شامل کودکان و چند عضو یک خانواده کشته شدند. وی تاکید کرد، هرگونه تجاوز و نقض حاکمیت ملی کشورها که منجر به کشتار بی‌گناهان شود محکوم است و مورد قبول ما نیست.

دفتر نخست‌وزیری لبنان هم در بیانیه‌ای حمله بالگردهای آمریکایی به روستای مرزی سوریه را محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت سوریه دانست.

در این بیانیه آمده است: حمله بالگردهای آمریکایی در منطقه بوکمال، نقض حاکمیت سوریه به شمار می‌رود و در نتیجه، تجاوزی خطرناک و غیرقابل‌قبول به‌حساب می‌آید و تحت هر بهانه که انجام شده باشد، محکوم است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، هم با صدور بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: حماس بر همبستگی خود با رئیس‌جمهوری، دولت و ملت سوریه برای مقابله با این تجاوز ددمنشانه تاکید می‌کند.

همچنین وزارت خارجه روسیه با انتقاد شدید از آمریکا اعلام کرد هیچ کشور مستقلی نمی تواند نسبت به تجاوز به خاک کشورش تحت عنوان جنگ با تروریسم بی‌تفاوت باشد.

کد خبر 66816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز