شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

غضنفر رکن آبادی : در ارتباط با حمله بالگردهای آمریکایی به شهروندان بی‌پناه سوری در نقطه مرزی بوکمال و اهدافی که آمریکایی‌ها از این حمله پیگیری می‌کردند، می‌توان به چند موضوع اساسی اشاره کرد:

1. این حمله در زمانی رخ داد که شاهد اوج گرفتن مخالفت‌های گسترده مردمی با امضای توافقنامه امنیتی میان بغداد- واشنگتن در عراق هستیم.

واشنگتن شاید این موضوع را تمام شده تلقی کرده و انتظار چنین وضعیتی را نداشت.

اما با توجه به ضربه حیثیتی که از این ناحیه متوجه واشنگتن شده است، آمریکایی‌ها نیاز داشتند به‌منظور رویارویی با این مشکل و سرپوش گذاردن بر شکست سیاسی خود در عراق، به‌ویژه در ارتباط با موضوع توافقنامه امنیتی، دست به تحرکاتی بزنند.

حمله به نقطه مرزی بوکمال در عمق 8کیلومتری خاک سوریه نیز در همین راستا صورت گرفت تا به‌اصطلاح با یک تیر چند نشان بزنند.

2 . حمله به نقطه مرزی بوکمال همچنین خط نشانی برای عراقی‌ها بود تا به دولت این کشور این پیام را بدهند که درصورت موافقت نکردن با خواسته واشنگتن باید در انتظار واکنش‌های اینچنینی باشند.

3 . مقامات آمریکایی صراحتا دولت عراق را تهدید کرده‌اند که درصورت امضا نکردن توافقنامه امنیتی باید منتظر تبعات اقتصادی، تجاری، بازرگانی، نفتی، سیاسی و اجتماعی آن باشند.

تردیدی نیست که یک بعد اساسی این ماجرا سرخوردگی ناشی از تن‌ندادن عراقی‌ها به امضای توافقنامه مذکور است.

4. حمله به سوریه در زمانی صورت گرفت که چند روزی بیشتر تا انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده باقی نمانده است.

نتایج آخرین نظرسنجی‌ها هم از برتری باراک اوباما، نامزد حزب دمکرات بر نامزد جمهوریخواهان حکایت دارد.

جمهوریخواهان با توسل به هر اقدامی در تلاش به‌منظور کسب اعتبار برای نامزد خود در این انتخابات هستند. البته محکومیت شدید حمله آمریکا به سوریه از جانب افکار عمومی دنیا و بخش گسترده‌ای از دولت‌ها، نه تنها تاثیر مثبتی در جهت کسب اعتبار برای جمهوریخواهان در پی نداشت بلکه به عاملی بسیار منفی در جهت کاهش وجهه بین‌المللی نامزد آنان نزد دولت‌ها و افکار عمومی حتی در خود کشورهای غربی تبدیل شد.

5. بررسی تحولات چندماه گذشته نشان از آن دارد که سوریه به‌عنوان یکی از ارکان اساسی جبهه مقاومت، در کنار جمهوری اسلامی ایران، مورد توجه کشورهای مختلف دنیا به‌ویژه کشورهای غربی از جمله فرانسه، به‌عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا، قرار گرفته است.

توافق دوحه و تلاش گروه‌های لبنانی برای آشتی ملی و تحولاتی که در صحنه لبنان روی داد و متعاقب آن مشکلات فراوان روی داده در ساختار سیاسی رژیم اشغالگر قدس، سبب افزایش اعتبار و نفوذ اعضای جبهه مقاومت به‌ویژه سوریه و جمهوری اسلامی ایران در منطقه شد.

به‌نظر می‌رسد دیگر هدف آمریکا از این اقدام انتقام‌گیری از نقش برجسته اعضای اساسی جبهه مقاومت باشد.

البته بازهم با توجه به محکومیت این اقدام از سوی مجامع بین‌المللی باید گفت، این اقدام آمریکا نه تنها کوچک‌ترین تاثیری در تضعیف موضع سوریه در حمایت از مقاومت علیه اشغالگری نداشته است، بلکه بالعکس نوع تعامل استقلال طلبانه سوریه و تعطیلی مراکز فرهنگی و آموزشی آمریکا و احضار مکرر کاردار آمریکا به وزارت خارجه، تاثیر مثبتی را در اثبات حقانیت مواضع این کشور در حمایت از مقاومت در برابر اشغالگری داشته است.

کد خبر 67207

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز