سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: به گفته دیپلمات‌ها، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اولین بار گزارشی رسمی را درباره فعالیت‌های اعلام نشده هسته‌ای در سوریه آماده کرده است.

شبکه خبری اتریشی او ار اف گزارش داد، یک دیپلمات عالی‌رتبه روز گذشته در وین گفت مقامات آژانس در تاسیساتی که رژیم صهیونیستی در سال 2007 میلادی آن را بمباران کرد، مواردی را یافته‌اند که سوالات بیشتری را پیش می‌کشد.

بدین ترتیب این کشور برای اولین بار به موضوعی برای گزارش تحقیقاتی آژانس تبدیل می‌شود. همچنین، این موضوع در دستور کار نشست شورای حکام آژانس در پایان ماه نوامبر قرار خواهد گرفت.

ادعای آمریکا
این سازمان وابسته به سازمان ملل که مقرش در وین قرار دارد در ماه مه اطلاعات محرمانه‌ای را از آمریکا دریافت کرد که در آن ادعا شده بود سوریه با کمک کره شمالی در آستانه تکمیل تاسیساتی قرار داشته که قادر به تولید پلوتونیم بوده است.

سوریه این اتهام را رد کرده است که در پوشش برنامه‌ای غیرنظامی به دنبال سلاح هسته‌ای باشد. این کشور گزارش آمریکا را جعل سند توصیف و اعلام کرد فقط یک راکتور تحقیقاتی را در اختیار دارد.

یک دیپلمات دیگر هم گفت به طور دقیق نمی‌داند بازرسان آژانس چه چیزی در تاسیسات بمباران شده یافته‌اند. اما سوریه در صورتی که سوالی مطرح شود، ملزم به پاسخگویی خواهد بود.

محمد البرادعی، مدیر کل آژانس در ماه سپتامبر اعلام کرده بود نمونه‌های محیطی جمع‌آوری شده در سوریه به هیچ وجه نشانه‌ای از فعالیت‌های اتمی نداشته‌اند.

کد خبر 68074

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز