همشهری آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: نیروی دریایی آمادگی دارد از کلیه مرزهای آبی مملکت دفاع جانانه و از منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در پهنه دریاها پاسداری کند.

به گزارش ایسنا، امیر دریادار سیاری سه‌شنبه‌شب 13 آذر در دیدار با وابستگان نظامی خارجی مقیم در ایران به مناسبت روز نیروی دریایی، تصریح کرد: همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی نیروی دریایی از توان و فناوری روز برخوردار بود، اما مستشاران نظامی از کشور خارج شده بودند و تصور بر این بود که به کارگیری این فناوری در کشور به وسیله کارکنان نیروی دریایی میسر نباشد، اما فرزندان این مرز و بوم با درس برگرفته از مکتب امام خمینی (ره) که درس خودباوری و خوداتکایی بود، توانستند در حداقل زمان ممکن بر فناوری موجود مسلط شوند و همه‌ وسایل را آماده به کار نگه دارند.

وی با اشاره به آغاز جنگ تحمیلی و اجرای عملیات مروارید از سوی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، افزود: عملیات مروارید یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های دریایی در طول هشت سال دفاع مقدس بود که دو ویژگی خاص داشت؛ یکی غافل‌گیرکردن دشمن و دیگری به دست آوردن نتایج شگفت‌آور.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: تصور دشمن این بود که کارکنان نیروی دریایی توانمندی استفاده از تجهیزات را ندارند و آن‌ها خواهند توانست در زمانی کوتاه تسلط خود را بر شمال خلیج فارس حفظ کنند که این اشتباه بزرگ آن‌ها بود.

سیاری اضافه کرد: عملیات مروارید دو هدف عمده نظامی و اقتصادی را دنبال می‌کرد که هدف نظامی آن طبق معمول همه عملیات‌های نظامی از بین بردن نیروهای دشمن و هدف اقتصادی آن ضربه‌زدن به منابع و منافع اقتصادی دشمن بود؛ زیرا هر دشمنی که بخواهد در صحنه جنگ حضور داشته باشد به پشتیبانی اقتصادی جبهه‌های جنگ نیاز دارد.

وی گفت: دشمن ما در زمان جنگ اقتصاد تک‌محصولی داشت و بزرگ‌ترین منبع اقتصادی‌اش صادرات نفت بود که این نفت از دو پایگاه البکر و الامیه صادر می‌شد. هدف ایران از بین بردن این دو پایگاه بود و این هدف محقق شد؛ چنان که اگر کمک دیگران از نظر مالی نبود، دشمن ما با وجود داشتن ذخیره‌ ارزی هیچ‌گاه نمی‌توانست بیش از شش ماه جنگ را ادامه دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: ما در راستای رسیدن به هدف نظامی این عملیات به نابودی بیش از دو سوم نیروی دشمن دست یافتیم؛ چنان که اگر نیرویی هم باقی ماند در انتهای کانال خورعبدالله در ام‌القصر زندانی شد و با بستن ورودی خورعبدالله به هیچ وجه تا پایان هشت سال دفاع مقدس اجازه نیافت در صحنه‌ شمال خلیج فارس حضور یابد.

سیاری با اشاره به سه مرحله‌ اشکان، شهید صفری و مروارید در این عملیات، خاطرنشان کرد: روز پایان عملیات مروارید هفتم آذر ماه سال 59 بود و نیروهایی که در این عملیات شرکت کردند عبارت بودند از ناوشکن‌های نیروی دریایی، ناوچه‌های موشک‌انداز، انواع یگان‌های پروازی و تکاوران دریایی با پشتیبانی قوی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران.

وی اظهار کرد: از جمله نتایج به دست آمده از این عملیات علاوه بر انهدام بیش از دو سوم نیروهای دشمن، انهدام دو پایگاه نفتی البکر و الامیه و قطع صادرات نفتی دشمن، عبارت بود از قطع خطوط مواصلاتی دشمن، بازنگه داشتن خطوط مبادلات خودی و حفظ سیادت نظام جمهوری اسلامی ایران بر خلیج فارس و تنگه‌ استراتژیک هرمز.

فرمانده نیروی دریایی ارتش، هم‌چنین با اشاره به بیانات امام راحل خطاب به نیروی دریایی ارتش پس از اجرای موفقیت‌آمیز این عملیات و نامگذاری هفتم آذر به عنوان روز نیروی دریایی از سوی ایشان، افزود: پس از عملیات مروارید دشمن خود را به انواع و اقسام وسایل پیشرفته‌ هوایی از جمله انواع هواپیماها، بالگردها، موشک‌های ساحل به دریا و مین‌های مختلف مجهز کرده بود و در نظر داشت به خطوط مواصلاتی جمهوری اسلامی ایران صدمه بزند، صادرات نفت ایران را مختل و سکوهای نفتی را منهدم کند تا از طریقی غیر از دریا خودی نشان بدهد.

وی ادامه داد: در مقابل، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اسکورت بیش از 10 هزار کشتی تجاری، پدافند موثر سکوهای نفتی و بازرسی از کلیه کشتی‌های مشکوک به حمل کالا برای دشمن توانست در طول هشت سال دفاع مقدس سیادت خود را بر آب‌های خلیج همیشه فارس، تنگه‌ استراتژیک هرمز و دریای عمان حفظ کنند که این سیادت هم‌اکنون نیز ادامه دارد و ان‌شاءالله در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

سیاری با بیان این که نیروی دریایی ارتش علاوه بر انواع عملیات‌ها در دیگر عملیات‌های مشترک با نیروهای دیگر نیز حضور داشت، خاطرنشان کرد: نیروی دریایی در مقاومت 34 روزه‌ خرمشهر، شکست حصر دریایی آبادان، عملیات ذوالفقار، عملیات خیبر، شکست حصر آبادان، عملیات بیت‌المقدس 1 و 3 و جزایر مجنون حضور فعال داشت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، افزود: نیروی دریایی ارتش افتخار دارد در مقاومت خرمشهر استراتژی سریع دشمن را شکست داده است؛ زیرا تصور دشمن و راهبرد او بر این بود که خرمشهر را سه روزه و آبادان را پنج روزه تسخیر و پس از یک هفته در میدان آزادی تهران مصاحبه کند؛ اما 34 روز مقاومت خرمشهر باعث شد دشمن نتواند تصور کند به راحتی قادر است ایران را تصرف کند و استراتژی سریعش به نتیجه می‌رسد.

سیاری در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت‌های نیروی دریایی ارتش پس از دفاع مقدس اشاره و خاطرنشان کرد: از جمله فعالیت‌های نیروی دریایی پس از جنگ، بهینه‌سازی کلیه تجهیزات موجود در نیروی دریایی بود. تجربیات به دست آمده در طول هشت سال دفاع مقدس ما را بر آن داشت به هیچ کس تکیه نکنیم و تمام تجهیزات مورد نیاز برای دفاع را خودمان آماده کنیم. این درس خوداتکایی بود که از انقلاب گرفتیم و توانستیم با اجرایی کردن تدابیر فرمانده معظم کل قوا در مورد تشکیل جهاد سازندگی در این راه گام برداریم و نتایج مطلوب و مناسبی به دست آوریم.

وی با ابراز خرسندی از این که امروز همه وسایل نیروی دریایی به روز است و از قبل بهینه‌سازی شده، افزود: علاوه بر بهینه‌سازی نوعی توانمندی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که کلیه‌ وسایل شناور سطحی اعم از انواع ناوشکن‌ها و ناوچه‌های موشک‌انداز به دست توانمند صنعت‌گران ایرانی ساخته می‌شود و ما نیازمندی‌های دفاعی خود را تهیه می‌کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: مهم‌تر از این دو دستیابی به توان زیرسطحی است. ما در زمان دفاع مقدس از توان زیرسطحی برخوردار نبودیم، اما در کمتر از دو دهه امروز به جایگاهی رسیده‌ایم که ضمن بهره‌برداری کامل از زیرسطحی‌های موجود توان ساخت انواع زیردریایی‌های سبک و نیمه سنگین و توان دستیابی به انواع سامانه‌های رانش و سلاح‌های پیشرفته، انواع سامانه‌های کشف و شناسایی سطحی و زیرسطحی و دست‌یابی به فناوری انواع سلاح‌ها و مهمات مورد نیاز را داریم.

سیاری به وضعیت فعلی نیروی دریایی اشاره و اظهار کرد: نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران امروز از بعد نیروی انسانی در بهترین وضعیت قرار دارد و با گزینش بهترین جوانان مملکت دارای یک نیروی انسانی الهی‌محور، مومن، معتقد، باسواد، خلاق، مبتکر، دشمن‌شناس و شهادت‌طلب است.

وی افزود: از بعد آموزش‌های مورد نیاز، توانمندی ما به جایی رسیده است که با توجه به تجربیات هشت سال دفاع مقدس تمام آموزش‌های مورد نیاز را در مقاطع مختلف در داخل کشور انجام می‌دهیم و این در حالی است که در سال‌های قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بیش از 80 درصد آموزش‌های ما در خارج از کشور انجام می‌شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به در اختیار داشتن سلاح‌های پیشرفته ساخت داخل، گفت: همه‌ سلاح‌های مورد استفاده امروز نیروی دریایی بومی شده و به دست توانمند ایرانی ساخته می‌شود. علاوه بر این‌ها از نظر اشراف اطلاعاتی در حوزه‌ مسوولیت نیز کاملا مراقب هستیم و کلیه فعالیت‌ها را در حوزه‌ مسوولیت خود تحت نظر داریم. هم‌چنین کلیه تمرین‌ها و رزمایش‌ها متناسب با تهدید پیش‌بینی شده و اجرا می‌شود؛ لذا می‌توان گفت با وجود این مولفه‌ها نیروی دریایی آمادگی دارد از کلیه‌ مرزهای آبی مملکت دفاع جانانه و از منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در پهنه دریاها پاسداری کند.

سیاری به مسیر آینده نیروی دریایی ارتش نیز اشاره کرد و ادامه داد: مسیر آینده ما مبتنی بر سند چشم‌انداز مملکت تا افق 1404 برنامه‌ریزی شده است؛ چنان که در حال حاضر نیروی دریایی ما قدرتمندترین نیروی دریایی منطقه است و جای خوشحالی است که اعلام کنم امروز نیروی دریایی از برنامه‌های پیش‌بینی شده نیز جلوتر حرکت می‌کند.

وی در پایان اظهار کرد: نیروی دریایی در راستای تدابیر فرمانده معظم کل قوا همیشه پیشقدم است که در ایجاد روابط دوستانه و حسنه با کشورهای دوست و همجوار اعم از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای گام بردارد و در این راستا کوشش‌های لازم را به عمل می‌آورد.

در ادامه مراسم رییس انجمن دوستی وابستگان نظامی کشورهای مختلف در ایران نیز با ابراز خرسندی از برپایی این دیدار بر لزوم گسترش روابط دوستانه بین کشورها تاکید کرد.

هم‌چنین در پایان این دیدار هدایایی از سوی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به وابستگان نظامی کشورهای روسیه، فرانسه، ایتالیا، چین، ژاپن، کره‌ شمالی، هند، هلند، ونزوئلا، سنگال، یونان، ترکیه، آلمان، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، پاکستان، ارمنستان، بلغارستان، جمهوری چک و اوکراین اهدا شد و وابستگان نظامی این کشورها با یکدیگر در کنار فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران عکس یادگاری گرفتند.

کد خبر 69996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز