«روی خط زندگی»، عنوان ویژه‌برنامه‌های تابستانی است که سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران، برای اهالی پایتخت برگزار می‌کند. این ویژه‌برنامه‌ها، شامل پنج عنوان برنامه‌ی فرهنگی‌هنری با ۵۶۷ اجرا است که در مناطق ۲۲ گانه‌ی شهر تهران برگزار می‌شود.  

تابستان

به گزارش خبرنگار کودک و نوجوان همشهری‌آنلاین و به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علیرضا فاطمیان‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران در گفت‌وگویی، هدف برپایی ویژه‌برنامه‌های تابستانی روی خط زندگی را این‌گونه بیان کرد: «اجرای مراسم‌ و برنامه‌های شاد و مفرح برای همه‌ی خانواده‌ها، بازی و تفریح خانوادگی اولویت اصلی این جشنواره است.»

این پنج عنوان، از قرار زیر است:

۱. طرح باشگاه «کتاب‌خوانی ۱۰۰ تایی‌ها»

این طرح، میزبان دو گروه سنی کودکان ۵ تا ۹ سال و نوجوانان ۱۰ تا ۱۵ سال است. در این طرح کودکان و نوجوانان در طول سه ماه تابستان، با مطالعه‌ی حداقل ۴۰ نسخه کتاب و تا سقف ۱۰۰ جلد کتاب به «باشگاه کتابخوانی صدتایی‌ها» می‌پیوندند. به گفته‌ی فاطمیان‌پور، این طرح، دومین سالی است که  اجرا می‌شود و از دل آن، کلاس‌ها و کارگاه‌های ادبی هم ایجاد خواهد شد.

۲. جشنواره‌ی «گشتاور»

این جشنواره در ۱۰ منطقه،   شامل مناطق یک، سه، چهار، هشت، یازده، پانزده، شانزده، هفده، نوزده و بیست در داخل استان تهران، برگزار خواهد شد.  این جشنواره در فاز نخست، تورهای یک‌روزه، ویژه نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله برگزار می‌کند و نوجوانان می‌توانند در سامانه‌ای که متعاقباً اعلام می‌شود، برای حضور در این رویداد ثبت‌نام کنند.

در هر تور، نوجوانان دختر و پسر هر روز از ساعت ۸ تا ۱۶ میهمان یکی از فرهنگ‌سراها خواهند بود و مجموعه‌ای از برنامه‌های تفریحی و فرهنگی برای آن‌ها برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی این سازمان درباره‌ی این جشنواره افزود: «کمک به توسعه‌ی استعداد و مهارت‌های نوجوانان، هم‌چنین پیش‌بینی‌ برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری، ازجمله اقدامات این جشنواره به شمار می‌آید.»

۳. اردوهای نوجوانی «بی‌کرانگی»

این برنامه از ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برگزار می‌شود و در آن نوجوانان به همراه والدین خود در اردوی فرهنگی‌تفریحی شرکت می‌کنند. خانواده‌ها در اردوی بی‌کرانگی با شرکت در چالش‌های تعریف‌شده، امتیاز کسب می‌کنند و در پایان به خانواده‌ی برگزیده، جوایزی اهدا خواهد شد.

۴. جشنواره‌ی «با بازی»

این جشنواره ویژه‌ی نوجوان و جوانان در برخی مناطق و پارک‌های تهران است که هر پنج‌شنبه، غیر از ایام شهادت برگزار می‌شود. در این جشنواره برخی بازی‌های بومی ایرانی مثل الک دولک، هفت سنگ و ورزش زورخانه‌ای در پارک‌های هر منطقه برپا می‌شود.

۵. جشنواره‌ی «کارآزمای»

این جشنواره شامل کارگاه‌های آموزشی با هدف مهارت‌افزایی نوجوانان در زمینه‌ی کارآفرینی است و شامل پنج کارگاه آموزشی با موضوع راه‌اندازی کسب و کار و پنج کارگاه تجربی با حضور دستیاران طرح در مناطق خواهد بود. کارآزمای پس از پایان فصل تابستان و در طول سال تحصیلی نیز ادامه خواهد یافت.

رویکرد این طرح، توجه به کسب و کار و افزایش تجربه برای نوجوانان است.

کد خبر 686263

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha