مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۲
۰ نفر

آنچه می‌خوریم بر مغز تاثیر می‌گذارد و دریافت ریزمغذی‌های ضروری به عملکرد مطلوب این عضو حیاتی کمک می‌کند. در این مطلب به خوراکی‌هایی اشاره خواهیم کرد که گنجاندن آنها در برنامه غذایی روزانه برای مغز مفید خواهد بود. 

دوپینگ مغز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بهداشت نیوز، در مورد مغز مصرف امگا۳ بسیار اهمیت دارد اما از مواد معدنی مانند روی و منیزیم نیز نباید غافل شد و منابع ویتامین‌هایی مانند ویتامینB۱۲ نیز باید در رژیم غذایی روزانه وجود داشته باشد. در ادامه این مطلب به خوراکی‌هایی اشاره خواهیم کرد که گنجاندن آنها در برنامه غذایی روزانه برای مغز مفید خواهد بود. 

خوراکی‌های دریایی

ماهی و میگو منابع سرشار از آهن، روی، پروتئین‌ها، ویتامینB۱۲ و امگا۳ هستند. تمام این ریزمغذی‌ها موجب عملکرد مطلوب مغز می‌شوند. در واقع، کمبود این ریزمغذی‌ها می‌تواند علائمی از افسردگی، خستگی و اختلال توجه و تمرکز را در پی داشته ‌باشد.

ادویه‌ها

ادویه‌ها علاوه بر اینکه طعم دلچسبی به غذاها می‌دهند، در حفظ تعادل فلور روده‌ای و کاهش التهابات نقش دارند. البته این چاشنی‌ها تاثیر مثبتی بر تمرکز و قابلیت‌های شناختی نیز خواهند داشت که زردچوبه یکی از بهترین آنهاست. 

مغزها

همیشه توصیه به خوردن گردو برای تقویت حافظه می‌شود زیرا اسیدهای چرب غیراشباع آن از نورون‌ها در برابر استرش اکسایشی محافظت می‌کند و تاثیر مثبت بر توانایی‌های شناختی دارد. البته انواع دیگر آجیل نیز سرشار از ریزمغذی‌های مفید هستند و چند دانه در روز جزء بهترین توصیه‌های غذایی خواهد بود.

شکلات تلخ

شکلات تلخ سرشار از فلاونوئیدها به‌عنوان ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قوی است. همچنین، کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و نقش مثبتی در انعقاد خون دارد. اما منیزیم بالای آن برای مقابله با خستگی و اضطراب ضروری است. خوردن شکلات تلخ اسیدهای آمینه که برای تولید سروتونین لازم است را تامین می‌کند و به‌همین دلیل احساس لذت و نشاط ایجاد می‌شود.

میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات به‌دلیل وجود ویتامین‌های فراوان جزء بهترین خوراکی‌های سالم محسوب می‌شوند و به تقویت حافظه، بهبود خواب و مقابله با التهابات بدن کمک می‌کنند. البته توصیه می‌شود از سبزیجات و میوه‌های مختلف در بشقاب غذا استفاده شود تا انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها تامین شود.

خوراکی‌های تخمیری

در خوراکی‌های تخمیری مانند کفیر، ماست به‌خصوص انواع محصولاتی پروبیوتیکی و... طی روند تخمیر، باکتری‌هایی به‌وجود می‌آیند که تاثیر آنها بر فلور روده‌ای و بهبود عملکرد گوارش همچنین تقویت ایمنی بدن تایید شده‌ است. اما نتایج مطالعات نشان می‌دهد این خوراکی‌ها نقش موثری در مقابله با بعضی بیماری‌های نورولوژیک نیز دارند. 

کد خبر 656260

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha