سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۰
۰ نفر

حشمت‌الله فلاحت پیشه*: بعد از ماجرای 11 سپتامبر، ما شاهد حاکم شدن مشی میلیتاریستی از سوی آمریکا بودیم که امروز افکار عمومی دنیا نشان داده از استمرار این موضوع کاملا ناراضی است؛

چرا که بسیاری از ناامنی‌های ذهنی و روانی مردم ناشی از حاکم شدن این مشی است.

در پی این مشی میلیتاریستی دنیا هم اکنون از حاکمیت دیپلماسی در جهان استقبال می‌کند و واکنش مردم دنیا به حضور نامشروع آمریکا در مناطقی از خاورمیانه، موید این موضوع است.

شرکت ویلیام برنز به‌عنوان نماینده آمریکا در مذاکرات اخیر ژنو نشان‌دهنده این واقعیت مهم بود که آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که فضای بین‌المللی، منطقه‌ای و فضای حاکم بر 1+5 فضای مذاکره است.

در واقع اگرچه اهمیت شرکت طرف آمریکایی در مذاکرات اخیر ژنو در سایه کلیت موضوع محو شد اما شرکت برنز، مهم‌ترین ویژگی این مذاکرات بود. به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها تلاش خواهند کرد که جایگاهی را که در حال حاضر در مذاکرات پیدا کرده‌اند از دست ندهند و برنز را همواره به‌عنوان یک عضو ثابت در مذاکرات حفظ کنند.

جدای از مبحث مذکور، تغییر جایگاه ایران از متهم به همکار در مذاکرات اخیر ژنو و برداشتن پیش شرط تعلیق از مقابل ایران، نشان داد که ایران در مذاکرات هسته‌ای صاحب نقش مضاعفی شده است.

پذیرش مذاکره از سوی هر دو طرف پاسخی مثبت به یک سری انتظارات جهانی نیز به‌شمار می‌آید. مذاکرات اخیر ایران با 1+5 یک بحث جهانی و نوع جدیدی از مذاکرات بود که دنیا به آن واکنش نشان داد.

از آن جمله می‌توان به واکنش اقتصادی بازار انرژی به این رخداد سیاسی اشاره کرد که از زمان اجرایی شدن مذاکرات شاهد کاهش 16 دلاری قیمت نفت در بازارهای جهانی بوده‌ایم که در هیچ مقطع زمانی بعد از سال 2001 اقتصاد دنیا به این میزان نسبت به یک موضوع سیاسی واکنش نشان نداده است.

تاکید بر تعلیق غنی‌سازی‌ باعث شده بود که مذاکرات در چند سال گذشته با شکست مواجه شود که برداشتن این پیش شرط در مذاکرات ژنو، باعث شد که گفت‌وگوهای طرفین در ژنو با هر نتیجه‌ای مثبت ارزیابی شود.

این مذاکرات نشان داد که فصل جدیدی از گفت‌وگوها و سازماندهی سیاسی در دنیا در حال شکل گرفتن است که براساس این سازماندهی و روند و تحول سیاسی دنیا، آمریکا از تصمیمات خودمختار و تک محور در حال مایوس شدن است و دنیا به سمت و سوی تعامل با کشورهای گوناگون پیش می‌رود.

* عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

کد خبر 58794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز