چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه* برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در تهران از چندنظر برای ما حائز اهمیت است.

کشورهای عضو اکو و همسایگان از سرزمین‌هایی با وسعت بیش از 8میلیون کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 400 میلیون نفر منابع عظیم انرژی، آب و خاک حاصلخیز و به‌ویژه از منابع انسانی پاک، تحصیل‌کرده و با استعداد برخوردارند.

علاوه بر این، اکو توانمندی‌های فرهنگی، سیاسی به‌ویژه اقتصادی فراوانی دارد که می‌توان با فعال‌سازی این توانمندی‌ها در بین کشورهای عضو  بر مشکلات منطقه‌ای و حتی جهانی غلبه کرد.

نکته دیگر اینکه این سازمان در عصر همکاری‌ها و توافقات سیاسی با اولویت تعاملات اقتصادی شکل گرفت. این نکته از آنجا مورد اهمیت است که در دنیای امروز، توافقات سیاسی تضعیف شده و از سوی دیگر توجه کشورهای جهان به موضوعات اقتصادی و تعاملات در این حوزه معطوف شده است و این فرصت مناسبی است که اکو بتواند با توجه به زیرساخت‌های اقتصادی که دارد، جایگاه مناسبی در منطقه پیدا کند.

دیگر نکته حائز اهمیت همزمان با برگزاری این اجلاس، شکست سیاست‌های نظامی و سیاسی فرامنطقه‌ای در خاورمیانه است. از سوی دیگر، بستر فراهم شده همراه با گرایش کشورهای منطقه به تعامل منطقه‌ای، می‌تواند فرصت مناسبی برای کشورهای عضو سازمان اکو باشد تا نقش مؤثرتر و جدی‌تری در مناسبات منطقه داشته باشد.

اعضای این سازمان همچنین می‌توانند از شرایط و لوازم موجود برای تقویت همکاری‌ها، برای مقابله با تأثیرات منفی نظام سیاسی و اقتصادی بین‌الملل بهره گیرند. به همین دلیل نیز تعریف سامانه جدید و طراحی‌های نو برای حضور اکو در مناسبات و تعاملات به‌ویژه تبدیل تهدیدها به فرصت و غلبه بر مشکلات اهمیت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

برگزاری دهمین اجلاس اکو در تهران و انتقال مدیریت دوره‌ای آن به تهران همچنین بیانگر بی‌اثر بودن تحریم‌های سیاسی و بایکوت ایران است؛ همچنان‌که به اذعان همه کشورهای عضو و همچنین مهمانان ویژه این اجلاس، نقش استراتژیک و پرنفوذ ایران در خاورمیانه و نیز تاثیرگذاری تهران در معادلات بین‌المللی بر کسی پوشیده نیست.

* عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

کد خبر 77075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز