«نیلوفر اردلان» متولد سال ۱۳۶۴ است و بخشی از کودکی‌اش را در محله جوادیه گذرانده.

نيلوفر اردلان

همشهری آنلاین_مریم قاسمی :  چهره ورزشی هم‌محله‌ای که سابقه پوشیدن لباس تیم‌ملی فوتبال بانوان و کاپیتانی آن را دارد، تربیت دختران بااستعداد و فوتبال‌دوست را جزء دغدغه‌هایش می‌داند و برای همین است که ۳ ماه قبل توانست نخستین آکادمی تخصصی فوتبال دختران را در منطقه ۱۶ راه‌اندازی کند. اردلان که چندین مدرسه فوتبال در نقاط مختلف شهر دایر کرده، عنوان می‌کند که متأسفانه امکانات ورزشی برای دختران بسیار محدود و این نخستین بار است که شهرداری منطقه ۱۶ برای راه‌اندازی مدرسه فوتبال سنگ تمام گذاشت و این فضا را در اختیار همه دختران علاقه‌مند به رشته فوتبال شهر تهران قرار داد.  

اردلان که صاحب فرزند نوجوانی به نام «رادان» است و او را با خود به زمین فوتبال آورده، درباره دوران کودکی‌اش می‌گوید: «از وقتی روی پاهایم ایستادم و توانستم راه بروم و بدوم، توپ فوتبال کنارم بود. البته زنگ ورزش در مدرسه ما بیشتر به بازی‌هایی چون تنیس روی میز، والیبال و فوتبال گذشت و آن‌طور که باید مربی‌ها از ورزش بچه‌ها حمایت و از بین آنها استعدادیابی نمی‌کردند.»  

«پیروز اردلان» پدر نیلوفر، سابقه بازی و مربیگری در تیم‌های فوتبال دارد و به‌عنوان دروازه‌بان تیم‌های ملی، امید و اکباتان را همراهی کرده است. او وقتی متوجه استعداد و توانایی فرزندش در زمینه ورزش می‌شود او را به مجموعه ورزشی حجاب می‌برد و با توجه به قد و قامتش او را در رشته والیبال ثبت‌نام می‌کند. از سال ۱۳۷۵ که رشته فوتسال به دیگر کلاس‌ها اضافه می‌شود، نیلوفر تصمیم می‌گیرد که تغییر رشته دهد و به میل و اشتیاق باطنی‌اش پاسخ دهد. این انتخاب مورد حمایت خانواده قرار می‌گیرد، چراکه به گفته نیلوفر عشق فوتبال در خانواده‌اش ریشه داشت و او می‌توانست در این رشته موفق‌تر باشد.  پدرکه متوجه علاقه فرزندش به فوتبال می‌شود، بیشتر وقت‌ها او را با خود به محل تمریناتش می‌برد و گاهی با او بازی می‌کند. او که صاحب عناوین مختلف قهرمانی در لیگ برتر شده، نیلوفر را مورد تشویق قرار می‌دهد و این کار مقدمات پیشرفت او را فراهم می‌آورد.  

  • رونق ورزش بانوان با حمایت شهرداری

اردلان قدرشناس است و می‌خواهد در همین ابتدای کار از مربیانش نام ببرد. از امیر شقاقی، مظفری، سلیمانی تا مریم ایراندوست که می‌گوید تک تک‌شان در موفقیت او سهم داشته‌اند. او درباره امکانات ورزشی بانوان مناطق جنوب تهران از جمله منطقه ۱۶ می‌گوید: «بدون‌ تردید شرایط ورزش برای نسل امروز خیلی بهتر شده، اما امکانات ورزشی مختص بانوان، نه تنها در منطقه ۱۶، که در سراسر تهران محدود است و در این زمینه نیازمند تلاش بیشتر و همت عالی مسئولان و متولیان امور هستیم.»

این بانوی ورزشکار که‌بانی راه‌اندازی نخستین مدرسه تخصصی فوتبال دختران در جنوب تهران است، ضمن قدردانی از مسئولان شهرداری منطقه ۱۶ به دلیل حمایت‌های همه‌جانبه برای رونق ورزش بانوان و تسهیل مراحل رشد و پیشرفت آنها در رشته فوتبال می‌گوید: «اکنون در این مجموعه ورزشی ۴۰ شاگرد از همه رده‌های سنی از ۷ تا ۱۴ فعالیت دارند. این نکته را هم بگویم که حضور بانوان در این مجموعه محدودیت سنی ندارد و آزاد است.» وی توضیح می‌دهد که درطول ۳ ماهی که از افتتاح آکادمی فوتبال گذشته، خانواده‌ها و دختران استقبال خوبی نشان داده‌اند، اما شرایط کرونایی باعث شده تا همه علاقه‌مندان نتوانند ثبت‌نام کنند. اردلان عقیده دارد که با آغاز سال جدید و پایان بحران کرونا، تعداد دخترانی که در این آکادمی تمرین می‌کنند به چند برابر می‌رسد.  

  • اینجا کسی ناامید برنمی گردد

محلی که اکنون بانوان علاقه‌مند فوتبال در آن تمرین می‌کنند در گذشته زمین مخروبه‌ای بود که هیچ منفعتی برای ساکنان نداشت. شهرداری منطقه ۱۶ این فضای بدون استفاده را مرمت و به امکانات مناسبی همچون رختکن، سالن بدنسازی، اتاق آنالیز، پیست دو و میدانی، زمین ساحلی، زمین چمن طبیعی استاندارد تجهیز کرده است.  نیلوفر اردلان فعلاً روزهای زوج از ساعت ۱۴ تا ۱۶ به شاگردانش تمرین می‌دهد و قصد دارد در آینده با افزایش تعداد شاگردانش کارگاه‌های آموزشی دیگری دایر کند تا تعداد بیشتری از دختران علاقه‌مند به فوتبال را جذب ورزش کند.  اردلان که خودش مادر است در زمان مربیگری حس مادرانه‌ای نسبت به شاگردانش دارد.

او که سلامتی را مهم‌ترین شرط تشکیل کلاس‌ها در شرایط کرونایی می‌داند، می‌گوید: «خوشبختانه با رعایت همه نکات بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی توانستیم به موقعیت ایده‌آل برسیم و بدون دغدغه کلاس‌ها را تشکیل دهیم.» مربی باسابقه فوتبال دختران به آینده شاگردانش امیدوار است و می‌داند که به‌زودی شاهد موفقیت و جذب آنها در تیم‌های مطرح کشوری و ملی خواهد بود. مثلاً «نازنین‌زهرا منصوری» و «دیانا نوروزی» که عضو تیم‌ملی دختران زیر ۱۵ سال هستند یا «حنانه امین» یکی از شاگردانش که در تیم‌ملی زیر ۱۹ سال عضویت دارد.

وی در ادامه می‌افزاید: «اساس کار آکادمی فوتبال، استعدادیابی و هدایت ورزشکاران به مسیر مناسب و درست است. مسئولان آکادمی به دنبال درآمدزایی نیستند و اگر شهریه‌ای از بچه‌ها گرفته می‌شود بیشتر صرف بهبود خدمات ورزشی و امکانات آن از جمله مشاوره روان‌شناسی، تغذیه، فیزیوتراپی، البسه ورزشی و... می‌شود. با این حال اگر کسی به اینجا مراجعه کند و شرایط اقتصادی مناسبی نداشته باشد باز هم مورد حمایت قرار می‌گیرد و ناامید از اینجا بیرون نمی‌رود.»

کلاس‌های ورزشی آنلاین را جدی بگیرید

مصطفی پالیز دار /رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه۱۶

متأسفانه در شرایطی قرار گرفتیم که برگزاری کلاس‌های آموزشی در مدارس به‌صورت حضوری میسر نیست و دانش‌آموزان در ۱۳ ماه گذشته از خدمات آموزشی و برنامه‌های آنلاین و مجازی برخوردار شده‌اند. نکته‌ای در این زمینه وجود دارد و آن توجه بیش از پیش والدین به تحرک و پویایی دانش‌آموزان است. والدین باید در برنامه‌ریزی درسی فرزندان خود ساعت‌هایی را برای ورزش در نظر بگیرند که البته نیازمند همراهی آنان است. برای پرداختن به ورزش نیاز به فضا و امکانات چندانی نیست و هرکسی می‌تواند قسمتی از خانه و محل زندگی‌اش را تبدیل به محل ورزش کنند.»
«مصطفی پالیزدار» رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۶ با بیان این مطلب می‌گوید: «با همکاری و مشارکت مدیران مدارس کلاس‌های شاد از رونق خوبی برخوردار شده و معلم‌ها در این مدت توانسته‌اند ارتباط خوبی با دانش‌آموزان برقرار کنند. هر چند تجربه جدیدی در حوزه آموزش و پرورش بود، اما نتایج بسیار خوبی به دنبال داشت که می‌تواند در آینده بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.»
پالیزدار از تهیه شناسنامه سلامت دانش‌آموزان صحبت می‌کند که در آن ویژگی‌های سنی، جنسیت، قد، وزن و... مورد بررسی قرار گرفته تا به کادر آموزش کمک کند تا با استفاده از این اطلاعات برنامه درستی برای آموزش بچه‌ها در نظر بگیرند.  
رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۶ عنوان می‌کند که یکی از برنامه‌های مهم در کلاس‌های شاد، تربیت‌بدنی است که دانش‌آموزان با انواع حرکات ورزشی آشنا می‌شوند. آموزش و تکرار این حرکات باعث می‌شود که دانش‌آموزان حتی در شرایط کرونایی ورزش را در خانه دنبال و برای بهبود سلامت خود تلاش کنند.  

کد خبر 586786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha