نام رشته اسنوک‌بال را نخستین بار قبل از ورود به این مسابقات شنید.

انوار شرافت

همشهری آنلاین_راحله عبدالحسینی: توانایی‌های او در رشته فوتسال و شباهت فوتسال و اسنوک‌بال به او کمک کرد تا در این رشته ورزشی خوش بدرخشد و مقام اول نخستین مسابقات اسنوک‌بال استان تهران را که هفته گذشته برگزار شد از آن خود کند. «انوار شرافت» ورزشکار هم‌محله‌ای ما در منطقه یک، عشق به فوتبال را از کودکی با خود داشت و حالا هم مربی فوتسال است و هم مدتی داوری این رشته ورزشی را برعهده داشته.

او تجربه مربی تربیت‌بدنی مدارس را هم در کارنامه دارد. این روزها مشغول تمرین و آمادگی برای مسابقات مینی‌ فوتبال است که ۲ هفته دیگر بین تیم مناطق پایتخت برگزار می‌شود. شرافت معتقد است: «فوتبال هم مثل دیگر رشته‌های ورزشی است. نباید بگوییم این رشته ورزشی پسرانه است.» او اصلاح این فرهنگ را به کمک رسانه‌ها ممکن می‌داند.

ورزشکار هم‌محله‌ای ما نزدیک به یک دهه است که سفت و سخت به علاقه‌اش چسبیده و پا به توپ شده. او علاوه بر مربی ورزش در آموزش و پرورش، در سالن ورزشی امیرالمؤمنین(ع) در محله مینی‌سیتی منطقه یک مربی فوتسال است. او از طریق مسئول ورزش منطقه یک باخبر شد که تا چند روز آینده مسابقه اسنوک بال برگزار می‌شود. ماجرا را از زبان خودش می‌شنویم: «من اصلاً از این رشته ورزشی خبر نداشتم تا اینکه با من تماس گرفتند و مطلع شدم طی یکی دو روز آینده چنین مسابقه‌ای برگزار می‌شود.

قوانین مسابقه هم شب قبل از مسابقه برای من فرستاده شد. از آنجایی که من سال‌هاست رشته ورزشی فوتسال را به‌صورت تخصصی دنبال می‌کنم، توانستم در این رشته هم موفق شوم.» این رشته ورزشی نو مخاطبان تازه‌ای پیدا کرده‌است. البته افرادی که به ورزش‌های توپی علاقه‌مند باشند. شرافت در توضیح بیشتر این رشته می‌گوید: «اسنوک بال به معنای فوتبال بیلیاردی است. زمین بیلیارد را در ابعاد بزرگ‌تر در نظر بگیرید. بازیکنان وارد زمین می‌شوند و توپ‌ها را به جای چوب بیلیارد، مثل فوتبال با پا حرکت می‌دهند. قوانین بیلیارد هم بر زمین حاکم است. توپ‌ها هم از توپ فوتبال سبک‌تر است.»

  • رشته‌های ورزشی نوپا در جهان 

«خوب است اسنوک بال که یک ورزش نوپاست و مسابقات آن نخستین بار برگزار شده و خیلی بازی فکری و تمرکزی هم است، مورد توجه قرار بگیرد. من حاضرم این رشته را آموزش بدهم به شرطی که شرایط آموزش فراهم باشد. رشته بسیار جالبی است و مطمئنم که بین جوانان طرفدار پیدا می‌کند.» شرافت حمایت از رشته‌های ورزشی نوپا را حائز اهمیت می‌داند: «از رشته‌های ورزشی نوپا مثل اسنوک بال باید حمایت کنیم. این رشته‌های نوپا در جهان در حال رشد و توسعه هستند. به نظر من تا اینجا که خیلی خوب از رشته اسنوک بال استقبال شد. رشته‌هایی مثل سپک تاکرا هم در این دسته قرار می‌گیرد. نکته دیگر اینکه این رشته‌های نوپا زمانی جای خود را باز می‌کند که مسابقات به‌صورت مستمر انجام شود و ورزشکاران و شرکت‌کنندگان بیشتری با آن آشنا شوند.»

  •  از کودکی پا به توپ شدم 

ستاره فـوتبال بیلیاردی!

علاقه به فوتبال به روزگار کودکی برمی‌گردد. همان زمانی که با برادرانش همبازی می‌شد و فوتبال بازی می‌کرد: «رشته فوتسال را از سال ۱۳۸۹ وقتی ۱۸ ساله بودم شروع کردم. به نظر خودم کمی دیر بود. اما آن زمان چندان فوتسال برای بانوان شناخته شده نبود. بعد از آن تا امروز یک روز هم از فوتسال جدا نبودم.» ورزشکار هم‌محله‌ای ما تحصیلات خود را تا مقطع ارشد در رشته مدیریت صنعتی دنبال کرده‌است.

بعد از بازی‌های باشگاهی، شرافت تصمیم گرفت برای دوره‌های مربیگری فوتسال اقدام کند: «از سال ۱۳۹۵ بعد از دریافت مدرک مربیگری، در حوزه مربیگری فعالیت می‌کنم. قبل از آن هم داور فوتسال بودم که باید بین مربیگری و داوری یک کدام را انتخاب می‌کردم و انتخاب من مربیگری بود.» ورزشکار هم‌محله‌ای ما این روزها مشغول تمرین و آمادگی برای حضور در مسابقات مینی فوتبال است: «دوست دارم فوتبال را در زمین چمن هم تجربه کنم. یعنی تجربیاتم در این رشته ورزشی را از فوتبال سالنی به فوتبال در زمین چمن منتقل کنم. مسابقات مینی فوتبال تیم‌ مناطق تهران ۲ هفته آینده برگزار می‌شود و من مربی تیم منطقه یک هستم. مسابقات مینی فوتبال در زمین چمن مصنوعی برگزار می‌شود و چون ابعاد زمین کوچک‌تر است به آن مینی فوتبال می‌گویند.»

  • توانمندی بانوان در فوتبال 

شرافت ورزشکارانی را که به سالن فوتسال وارد می‌شوند این‌طور محک می‌زند: «نخستین شرط من به‌عنوان مربی برای ورزشکاری که وارد سالن می‌شود، علاقه او به فوتسال است. متأسفانه موضوعی که در فرهنگ ما جا افتاده این است که فوتبال را رشته‌ای پسرانه تلقی می‌کنند. فوتبال هم یک رشته ورزشی مثل والیبال و بسکتبال است که قوانین مشخصی دارد. چرا به این رشته‌ها نمی‌گویند پسرانه و فقط به فوتبال می‌گویند رشته پسرانه!؟ فوتبال بانوان ایران با قهرمانی آسیا نشان داد که بانوان توانمندی در این رشته داریم. امیدوارم نگاه به فوتبال و فوتسال بانوان اصلاح شود. من افرادی را دیدم که حتی اسم رشته فوتسال بانوان را نشنیده‌اند. بهترین راه آگاهی دادن به افراد جامعه و شناساندن این رشته ورزشی است.»

  • سالن‌های‌الزهرا(س)  و ورزش بانوان 

از شرافت که سال‌ها مربی ورزش است درباره امکانات ورزشی محله‌ها برای بانوان می‌پرسیم. او این‌طور پاسخ می‌دهد: «طرحی به نام سالن‌های‌الزهرا(س) برای بانوان در همه مناطق راه‌اندازی شد. مساحت این سالن‌ها کوچک است. اما در دسترس بودن آن برای همه بانوان در هر محله‌ای از تهران باعث شد تا ورزش بانوان رشد چشمگیری داشته باشد. امکانات و استانداردهای سالن‌های فوتسال بانوان اما قابل دفاع نیست و کیفیت مطلوب را ندارد. به‌عنوان مثال نباید پارکت کف سالن فوتسال کنده شده باشد یا خیلی لیز باشد که مشکل ایجاد کند. اگر فوتسال بانوان در صدا و سیما پخش می‌شد، اسپانسر می‌گرفت و حتماً کیفیت و استاندارد زمین مورد توجه قرار می‌گرفت.»

  • تجهیزات ورزشی در بوستان‌ها

شرافت درباره تجهیزات ورزشی بوستان‌ها می‌گوید: «بارها در بوستان‌ها با افرادی مواجه شدم که از تجهیزات ورزشی نصب شده برای تمرین و ورزش بهره‌می‌برند. خوشبختانه در گروه سنی مختلفی هم هستند. یعنی هم بچه‌ها و هم سالمندان از این تجهیزات استفاده می‌کنند. این طرح هم تحولی در ورزش همگانی و سلامت جامعه ایجاد کرده‌است.» 

کد خبر 630353

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha