نسا خلخالی-  ارومیه – خبرنگار : هرچند ورزش اول در شهر ارومیه والیبال است و این شهر به عنوان شهر عشاق والیبال معروف شده است اما بسیاری از جوانان ارومیه‌ای تابستان‌های خود را در سالن‌های ورزشی به فوتبال می‌گذرانند.

فوتبال بانوان ارومیه؛ پرشور و بدون حمایت 

این مساله را می‌توان در حضور موفق تیم فوتبال نود ارومیه پس از ۲ فصل حضور در لیگ یک به خوبی مشاهده کرد. فوتبالیست‌های بومی استان بدون حضور در هیچ لیگ مطرحی از فوتبال کشور، در اولین حضورشان درخشش خوبی داشتند و امسال هم در ابتدای فصل جدید لیگ یک با کمترین امکانات موفق به ۲ پیروزی پیاپی شدند. این مساله باعث شد مدرسه‌های فوتبال در ارومیه با فعالیت‌ بیشتری همراه شوند و البته استقبال خوبی هم از آن‌ها بشود. هر چند تاکنون این مدارس فقط مختص آقایان بود.  تابستان امسال در اتفاقی جالب و برای اولین بار در آذربایجان غربی آکادمی فوتبال بانوان هم فعالیت خود را آغاز کرد.  

  • مجوز تأسیس آکادمی با آیتم فوتبال بانوان 

مدیرعامل باشگاه نود ارومیه درباره احداث آکادمی فوتبال بانوان آذربایجان غربی می‌گوید: وقتی برای اولین بار مجوز تأسیس آکادمی فوتبال در استان را از سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال دریافت کردیم، یکی از آیتم‌های این مجوز آکادمی فوتبال بانوان بود که حتماً باید فعال می‌شد. در اوایل کار بیشترین تمرکز روی مدارس فوتبال آقایان بود اما با پیشرفت امور موفق شدیم با تأسیس آکادمی بانوان در خدمت بانوان علاقه‌مند به فوتبال استان باشیم.  

«یحیی بهاری» با بیان این‌که دیدگاه‌ها هنوز نسبت به مدارس فوتبال بانوان در ارومیه خوب نیست، اظهار می‌کند: در اوایل نیز مقاومت شدیدی وجود داشت و حتی می‌ترسیدم نتوانیم کار را پیش ببریم؛ چون نه‌تنها فوتبال بانوان را جدی نمی‌گرفتند بلکه مقاومت نیز می‌کردند. از سوی دیگر حمایتی هم از سوی مسئولان نبود. به طور کلی فعالیتمان را با چالش آغاز کردیم.  وی با ابراز نارضایتی از این‌که آکادمی فوتبال بانوان به دلیل وجود برخی چالش‌ها آن‌طور که برنامه‌ریزی کرده بودیم با قدرت و هم‌پای فوتبال آقایان آغاز به کار نکرد، اظهار می‌کند: اکنون در آکادمی آقایان نزدیک به ۳ هزار نفر فوتبال‌آموز وجود دارد ولی در مورد بانوان به دلیل این‌که ثبت‌نام با تاخیر زیادی آغاز شد، در مورد تعداد فوتبال‌آموزان به آماری که مد نظرمان بود، نرسیدیم.  

مدیرعامل باشگاه نود با اشاره به این‌که با وجود تمامی چالش‌ها و مقاومت‌ها آغاز به کار این آکادمی اهمیت زیادی داشت که محقق شد، تاکید می‌کند: این آکادمی از ترم‌های بعدی با برنامه مدون و مستحکم فعالیت خود را ادامه خواهد داد. در این مدت نیز ما تمام تلاش خود را برای همسو کردن مسئولان انجام داده و تا حدودی نیز موفق شده‌ایم با جلب حمایت مسئولان شاهد عملکرد هرچه بهتر این آکادمی و پیشرفت فوتبال بانوان باشیم.  

  • برای تأسیس آکادمی از زمان عقب ماندیم

بهاری تاکید می‌کند: آکادمی‌های فوتبال بانوان موجود در سایر استان‌ها و به‌ویژه استان‌هایی که در لیگ یک و لیگ برتر تیمداری می‌کنند، از سال‌ها قبل فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و توانسته‌اند به جایگاه کنونی‌ برسند؛ اما در مورد ارومیه این موضوع برعکس است. چراکه فوتبال بانوان استان در حوزهتیمداری در لیگ برتر کشوری سابقه بیشتری نسبت به فوتبال آقایان دارد اما هیچ آکادمی فوتبالی تاکنون برای بانوان تأسیس نشده بود. بی‌شک با آغاز به کار این آکادمی شاهد پیشرفت فوتبال بانوان در لیگ برتر و تیمداری در رده سنی نوجوانان و جوانان خواهیم بود.  

این مسئول با بیان این‌که اول باید آکادمی داشته باشیم و با استعدادیابی و پرورش استعدادها وارد لیگ‌های کشوری و تیم‌های برتر شویم اما تاکنون برعکس عمل کرده‌ایم، عنوان می‌کند: هر سال از بازیکنان غیربومی در تیم فوتبال بانوان همیاری (نماینده فوتبال آذربایجان غربی در لیگ برتر کشوری) دعوت می‌شود اما با آغاز به کار آکادمی بانوان فوتبال نود امیدواریم تا ۲ سال آینده بازیکنان خوبی را تربیت کنیم و بتوانیم تیم متشکل از بازیکنان بومی خود را راهی لیگ برتر کنیم.  

این مسئول بر لزوم همکاری مسئولان برای تغییر دیدگاه‌ها نسبت به فوتبال بانوان، از بعد فرهنگی، تأکید می‌کند و می‌گوید: با برنامه‌ریزی در این زمینه می‌توانیم شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه فوتبال بانوان باشیم.  بهاری از ایجاد ۲ مرکز استعدادیابی فوتبال بانوان و آقایان در شمال و جنوب استان در سال آینده و ایجاد مراکز استعدادیابی در تمامی شهرستان‌ها در ۲ سال آینده هم خبر می‌دهد.  

  • استقبال خوب از آکادمی فوتبال بانوان

مدیر آکادمی فوتبال بانوان نود ارومیه هم در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: تیم فوتبال بانوان همیاری آذربایجان غربی در لیگ برتر کشور ۷ سال سابقه دارد، اما اکثر بازیکنان این تیم غیربومی هستند.  به گفته «هاینه زینالی» : طی مدت حضور تیم همیاری در لیگ برتر هنگام برگزاری بازی‌ها دختران ارومیه‌ای علاقه‌مند به فوتبال برای تماشای بازی‌های تیم همیاری بانوان به ورزشگاه می‌آمدند و همواره شوق حضور در مدرسه‌ای برای یادگیری این رشته ورزشی را داشتند. آن‌ها همیشه خواستار ایجاد این آکادمی بودند.  

زینالی می‌افزاید: به طور معمول آغاز ثبت‌نام آکادمی‌های ورزشی از اردیبهشت آغاز می‌شود و کلاس‌ها هم از تیر دایر می‌شوند؛ اما تصمیم برای تاسیس آکادمی فوتبال بانوان از اواسط تیر گرفته شد. هرچند زمان دیر بود اما این آکادمی فقط با تبلیغ در چند کانال خبری با استقبال خوب هنرآموزان مواجه شد و کلاس‌ها از هفته اول مردادماه آغاز شده است.  

وی بیان می‌کند: پس از پایان مهلت ثبت‌نام و آغاز کلاس‌ها، افراد زیادی که تازه از تاسیس این آکادمی اطلاع یافته بودند برای ثبت‌نام مراجعه کردند اما به دلیل آغاز کلاس‌ها این افراد از ترم تابستان باز ماندند و از ترم پاییز در کلاس‌ها شرکت خواهند کرد.  زینالی با اشاره به این‌که یکی از ضعف‌های ما نبود مربی زبده فوتبال در استان است، بیان می‌کند: ما کار خود را با مربی تیم‌ملی آغاز کردیم و توانستیم با «مژگان مدایم‌زاده» مربی دروازه‌بانان تیم‌ملی بزرگسالان به توافق برسیم تا مربیگری فوتبال‌آموزان در آکادمی فوتبال بانوان نود ارومیه را به عهده بگیرد. امیدواریم این همکاری منجر به تربیت دختران فوتبالی و البته پرورش مربیان این حوزه شود.

وی اظهار می‌کند: بانوان ارومیه‌ای استعداد خوبی در فوتبال دارند و علاقه‌مندند که این رشته ورزشی را به طور حرفه‌ای ادامه دهند تا جایی که تاکنون چند تن از اولیای فوتبال‌آموزان پیشنهاد اسپانسری برای تیمداری داده‌اند. اما مسئولان استانی تمامی توجه خود را معطوف والیبال کرده‌اند و از فوتبال و به‌ویژه فوتبال بانوان غافل هستند تا جایی که نه‌تنها حمایت نمی‌کنند بلکه ما را به چالش می‌کشند. مدیر آکادمی فوتبال بانوان نود ارومیه می‌گوید: از مسئولان می‌خواهم از فوتبال بانوان حمایت کنند تا در سال‌های آینده شاهد بالا رفتن تیم فوتبال بانوان ارومیه از سکوی قهرمانی و پرورش بازیکن برای سایر تیم‌های لیگ برتری باشیم.

کد خبر 453079

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha