اکنون که پس از گذشت ۲ سال از شیوع ویروس کرونا زنگ بازگشایی مدارس برای بچه‌های پایه اول ابتدایی و برخی هنرستان‌ها نواخته شده، دانش‌آموزان ابتدایی مدرسه اخلاص جشن نخستین روز مدرسه را پشت درهای بسته و پلمب شده این واحد آموزشی برگزار کردند.

بی مهری

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام:  این‌طور که والدین بیان می‌کنند اینجا تنها مدرسه دوره ابتدایی در محله علی‌آباد جنوبی است که از ابتدای شهریور پلمب شده تا دانش‌آموزان و کادرآموزش و پرورش اجازه ورود به این محل را نداشته باشند. به درخواست اهالی به محل برگزاری جشن آغاز سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان کلاس اولی مدرسه اخلاص رفتیم تا آنها پشت درهای بسته دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را با مسئولان مربوطه مطرح کنند تا شاید راه‌حلی برای نجات مدرسه و از سرگیری فعالیت آن پیدا شود.

توجه به روحیات لطیف و حساس دانش‌آموزان کلاس اول ابتدایی که قرار است تازه با مدرسه، کلاس درس و معلمان خود آشنا شوند اهمیت زیادی دارد. وقتی بچه‌ها با هزار شور و هیجان لباس و پوشاک تمیز به تن می‌کنند و در حالی که کوله‌پشتی بر دوش گرفته‌اند راهی مدرسه می‌شوند باید همه چیز برای میزبانی از آنها فراهم باشد، در غیراین صورت نخستین روز مدرسه به تلخ‌ترین خاطره در ذهن‌شان تبدیل می‌شود. درست مثل حکایت تلخ این روزهای بچه‌های مدرسه اخلاص که در مهرماه مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و هیچ مسئولی از آموزش و پرورش هم از آنها دلجویی نکرده است.

  • حق کودکان محله علی‌آباد این نیست

با اینکه مدرسه پلمب شده، اما تعدادی از والدین به همراه فرزندان‌شان به محل آمده‌اند تا در کنار برگزاری جشن کلاس اولی‌ها ناراحتی خود را هم ابراز کنند. یکی از والدین برای‌مان تعریف می‌کند که پس از سال‌ها فردی پیدا شده که ادعا می‌کند مالکیت این ساختمان آموزشی را دارد و باید تخلیه شود. سؤال ما این است که این فرد تا به حال کجا بوده و چرا در طول این سال‌ها چنین موضوعی را مطرح نکرده است. یکی دیگر از مادران نگران که با دختر بچه ۷ ساله‌اش به محوطه کنار خیابان مدرسه اخلاص آمده، می‌گوید: «حق کودکان محله علی‌آباد نیست که به این صورت سال اول تحصیلی‌شان شروع شود. چرا مسئولان اداره آموزش و پرورش نتوانستند جلو پلمب مدرسه را بگیرند. بچه‌های ما چه گناهی کرده‌اند که اجازه ورود به مدرسه به آنها داده نمی‌شود.»

بی‌مهری در ماه مهر

  • صورت مسئله را پاک نکنید!

یکی دیگر از والدین که دست کودک خردسالش را گرفته به در پلمب شده مدرسه اخلاص اشاره می‌کند و می‌گوید: «متأسفانه در شرایط کنونی با افزایش نرخ تورم و قیمت ملک و زمین، برخی از شهروندان که سال‌ها از زمین و ملک خود غافل بودند و آن را به امان خدا رها کرده بودند پیدایشان می‌شود و برای گرفتن آن اقدام می‌کنند و در این زمان مظلوم‌ترین جا مدرسه است که می‌توانند برای آن حکم تخلیه و پلمب بگیرند.» این شهروند عنوان می‌کند که طی یک ماهی که از پلمب مدرسه گذشته مسئولان اداره آموزش و پرورش هیچ‌کاری انجام نداده‌اند، در صورتی که والدین فرزندان‌شان را در این مدرسه ثبت‌نام کرده بودند و منتظر آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدرسه بودند.
زهرا ۷ ساله است و به همراه مادرش به این محل آمده، اما به درستی نمی‌داند که چه اتفاقی افتاده است. او با لحن شیرین بچگانه می‌گوید: «منتظریم تا بابای مدرسه در را باز کند تا سر کلاس برویم و باسواد شویم.» غافل از اینکه این مدرسه دیگر قرار نیست بابای مدرسه داشته باشد، چه برسد به رفتن به سر کلاس درس و مشق. مادر این دانش‌آموز کلاس اولی می‌گوید: «مسئولان اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۶ پس از پلمب مدرسه اخلاص و شکایت والدین مدرسه دیگری را به‌صورت موقتی برای تحصیل این بچه‌ها معرفی کردند که کیلومترها با محله علی‌آباد جنوبی فاصله دارد و شهروندانی که خودرو شخصی یا توان مالی برای پرداخت کرایه آژانس نداشته باشند نمی‌توانند فرزندان‌شان را هر روز به آن مدرسه ببرند و بازگردانند.» او این کار را غیراصولی می‌داند و خطاب به مسئولان می‌گوید: «لطفا با این کار به دنبال پاک کردن صورت مسئله نباشید و برای بازپس‌گیری مدرسه تلاش کنید.»

  • درخواست کمک از همه نهادها

مدرسه حضرت معصومه(س) در محله علی‌آباد شمالی واقع شده و یکی از مدارس شلوغ و پرتراکم منطقه ۱۶ به شمار می‌رود. مدرسه‌ای که قرار است به‌عنوان واحد آموزشی جایگزین در شیفت بعد از ظهر میزبان دانش‌آموزان ابتدایی از جمله کلاس اولی‌ها شود، اما آن‌طور که والدین دانش‌آموزان مطرح می‌کنند فاصله و مسافت این مدرسه تا محله علی‌آباد جنوبی زیاد است و مشکلات و دردسرهایی را برای آنان می‌سازد.

یکی از والدین که مثل سایر اهالی نگران وضعیت تحصیلی دختر خردسالش است، می‌گوید: «باید به درستی وضعیت مالکیت این زمین و ساختمان روشن شود. چگونه ساختمانی که سال‌ها به‌عنوان مدرسه در مالکیت اداره آموزش و پرورش بوده به یکباره برای آن حکم پلمب و تعطیلی و تخلیه می‌گیرند.» این شهروند از همه نهادها می‌خواهد که به این مسئله ورود کنند و جلو تکرار چنین اتفاق‌هایی را بگیرند. او پیشنهادهایی هم در این زمینه می‌دهد و می‌گوید که اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۶ می‌تواند لیستی از مدارس خود را در اختیار شهرداری قرار دهد تا کاربری آنها را که آموزشی است برای همیشه تثبیت کند تا کسی نتواند برای این املاک کاربری مسکونی و تجاری بگیرد و مدرسه را تخریب و به جای آن آپارتمان و یا هر چیز دیگر بسازد.

بی‌مهری در ماه مهر
مصطفی پالیزدار/ رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه16
  • برای احقاق حقوق شهروندان تلاش می‌کنیم

«مصطفی پالیزدار» رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۶ از اینکه پلمب مدرسه اخلاص و تعطیلی آن باعث ناراحتی شهروندان و به‌ویژه دانش‌آموزان کلاس اولی شده عذرخواهی می‌کند و می‌گوید: «متأسفانه این ساختمان شاکی خصوصی دارد و طبق حکمی که از سوی مراجع قضایی صادر شده مدرسه اخلاص پلمب شده و در این زمان برای همه فرض است که به قانون احترام بگذاریم و اگر شکایت و خواسته‌ای داریم از طریق قانونی پیگیری کنیم.»
 او تأکید می‌کند که اداره آموزش و پرورش با جدیت برای احقاق حقوق شهروندان تلاش می‌کند و اگر راهی برای بازگشت مدرسه اخلاص به چرخه آموزش وجود داشته باشد بدون درنگ آن را دنبال خواهد کرد. پالیزدار ضمن قدردانی از صبوری و همکاری اهالی محله علی‌آباد جنوبی از آنها تقاضا می‌کند تا روشن شدن تکلیف مدرسه اخلاص و برای جلوگیری از افت تحصیلی دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی، از امکانات آموزشی مدرسه حضرت معصومه(س) استفاده کنند.»

کد خبر 631725

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha